۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۱۷
کد خبر: 85414755
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

موزه‌های مازندران را در شب ببینید

۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۱۷
کد خبر: 85414755
موزه‌های مازندران را در شب ببینید

ساری-ایرنا- همزمانی تعطیلات نوروز و ماه رمضان و به منظور فراهم آوردن فرصت بهره گیری و تماشای این آثار تاریخی، ساعات کار موزه های مازندران در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ تغییر کرد و فعالیت این اماکن تا پاسی از شب ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، ‌در شرایطی که گردشگری به عنوان سومین صنعت پول ساز جهان شناخته می شود و همواره مورد توجه کشورها و دولت ها است، گردشگران عصر جدید به دنبال جاذبه های نوین و خوشایند هستند؛ مولفه هایی که به بروز پدیده های جدید در این صنعت پاک منجر شده است.
از شرق آسیا تا غرب آمریکا، روش های متفاوتی برای جذب گردشگر استفاده می شود و بهره برداری اقتصادی باعث شده تا شیوه جذب گردشگر تغییر کند. از طرف دیگر گردشگری انواع متفاوتی دارد که از مهمترین آنها می توان به گردشگری فرهنگی، هنری، مذهبی، ورزشی، تجاری، روستایی، ماجراجویانه، پزشکی، علمی و آموزشی اشاره کرد.
اما حالا «گردشگری در شب» به عنوانه پدیده ای نوظهور در صنعت گردشگری، رو به توسعه است و ایران به عنوان کشوری چهار فصل و با تاریخی کهن، سرشار از جاذبه هایی است که می تواند در این عرصه نیز خوش بدرخشد.
به هر گوشه از این دیار کهن که می نگری جلوه ای از جاذبه های گردشگری نمایان می شود. جاذبه های متفاوت ایران در حوزه گردشگری آنقدر زیاد هست که می تواند هرگردشگری را از هر نقطه جهان به اینجا بکشاند.

موزه‌ها مازندران را در شب ببینید

موزه ها که در دلِ‌ خود گنجینه ای از آثار تاریخی را به همراه دارند بخش مهمی از ظرفیت گردشگری و جذب گردشگران در مازندران به شمار می رود و برنامه ریزی متناسب با ایام ماه مبارک رمضان و فراهم کردن بستر برای بازدید مسافران نوروزی در این ایام حائز اهمیت است.

محدود بودن ساعات بازدید در طول روز می تواند باعث موجب بروز مشکلاتی برای مسافران روزه دار شود و آنان که با طی کردن مسافت های طولانی به مازندران آمده اند فرصتی برای بازدید از آثار تاریخی موجود در موزه ها برایشان فراهم نشود.

از ۲۹ موزه استان مازندران هشت موزه دولتی، ۱۱ موزه خصوصی، سه موزه غیر وابسته و یک موزه مشارکتی است و ۲۳ موزه در ایام نوروز فعال هستند و آماده خدماتدهی به مسافران و شهروندان است.

موزه‌ها مازندران را در شب ببینید

۱۰ تا ۲۱ فعالیت موزه های مازندران

سرپرست میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی مازندران به برنامه موزه های دولتی استان در ایام تعطیلات نوروز پیش رو اشاره کرد و گفت: تمرکز ‌فعالیت های این ایام در پنج موزه استان و محل برگزاری آیین های مرتبط با نوروز و ماه رمضان هستند.

محسن باستانی مجاوری افزود:‌ موزه های عمارت کلبادی ساری، بابل وآمل و خانه موزه نیما یوشیج و مردم شناسی منطقه ۲ هزار تنکابن جز موزه ها و بناهای تاریخی مجری برنامه های این ایام به شمار می روند.

وی ادامه داد:‌ برنامه های این ایام در هریک از روزها و ساعت ها تعیین شده برگزار می شود تا مسافران نوروزی و شهروندان مازندرانی از آن بهره مند شوند.

سرپرست میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی مازندران برگزاری آیین نوروزی و ماه رمضان با عنوان "هلال رمضان"، ‌ معرفی و اجرای سنت افطاری و نشست تخصصی میراث ناملموس رمضان در روزهای چهارم تا ششم فروردین ماه در موزه کلبادی ساری برپاست.

موزه‌ها مازندران را در شب ببینید

وی از اجرای آیین های نوروزخوانی و سحرخوانی و برپایی نمایشگاه صنایع دستی به عنوان برنامه هایی نام برد که در خانه موزه نیما یوشیج برگزار خواهد شد.

باستانی اجرای رویداد تحویل سال، ‌ نوروزخوانی و سحرخوانی، ‌ برگزاری نمایشگاه تابلو فرش، ‌کارگاه های زنده صنایع دستی و ایستگاه هنری ویژه کودکان به عنوان برنامه های این ایام در موزه تاریخ بابل یادکرد.

سرپرست میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی مازندران در خصوص برنامه بازدید شبانه موزه ها وپایگاه های تاریخی مازندران در ایام تعطیلات نوروزی اشاره کرد و گفت: در همین راستا سه موزه و پایگاه میراث فرهنگی و تاریخی در نظر گرفته شده است.

باستانی افزود: موزه مردم شناسی منطقه ۲ هزار تنکابن و موزه تاریخ ساری که با عنوان عمارت کلبادی معروف است در این لیست قرار دارند.

وی ادامه داد:‌ همچنین پایگاه ملی میراث فرهنگی مجموعه تاریخی فرح آباد ساری در زمره مکان تاریخی که برای بازدید شبانه درنظر گرفته شده است قرار دارند.

موزه‌ها مازندران را در شب ببینید

فعالیت ۲۳ موزه مازندران در نوروز ۱۴۰۳

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران نیز ساعت کاری موزه‌های دولتی استان را در این ایام تعطیلات از ساعت ۱۰ تا ۲۱ اعلام کرد و گفت از ۲۹ موزه مازندران ۲۳ موزه در ایام تعطیلات نوروزی فعال هستند و به گردشگران خدمات ارایه می‌کنند.

حسین ایزدی از موزه‌های تاریخ شهر ساری، نیما یوشیج، موزه تاریخ شهر بابل، ۲ موزه تاریخ و شهدای آمل، مردم شناسی تنکابن و سایت موزه‌های وستمین و گوهرتپه را موزه‌های دولتی مازندران برشمرد و یادآور شد: برنامه‌های فرهنگی، هنری متناسب با ماه رمضان چون نوروزخوانی، سحرخوانی، اجرای بازی‌های بومی محلی، ایستگاه هنری ویژه کودکان، نشست تخصصی میراث ناملموس، کارگاه‌های زنده صنایع‌دستی و نمایشگاه‌های مختلف فرش، هنرهای سنتی و دست‌بافته‌های روستایی و سوغات مازندران از جمله برنامه‌های جنبی موزه‌های دولتی استان در میزبانی از مسافران نوروزی است.

وی با بیان اینکه سه موزه غیر وابسته کاخ موزه، عاج و ظروف تاریخی رامسر و موزه مشارکتی آلاشت از جمله موزه‌هایی است که در تعطیلات نوروزی فعال خواهند بود؛ تصریح کرد: خانه موزه موسیقی استاد اسحاقی بهشهر، مکرمه بابل، گیاه‌شناسی بنساری بابلسر، کندلوس و تبریزی نوشهر، تحول فناوری و شهدای چالوس، موزه آموزشی سروش تنکابن و شمال و تاریخ طبیعی رامسر از جمله موزه‌های خصوصی مازندران است که دراین پروسه زمانی به فعالیت خودش ادامه خواهد داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha