وزیر دفاع ایتالیا: فرانسه و لهستان نباید از طرف ناتو سخن بگویند

تهران- ایرنا- وزیر دفاع ایتالیا به موضع‌گیری فرانسه و لهستان مبنی بر اینکه احتمال گزینه اعزام نیروهای نظامی اروپا به اوکراین را نباید رد کرد، به شدت مخالفت و تاکید کرد که پاریس و ورشو حق ندارند از طرف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) صحبت کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، گیدو کروستو روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی لا استامپا اضافه کرد: مداخله ناتو در جنگ اوکراین مسیر دیپلماسی را از بین خواهد برد.

آنتونیو تاجانی وزیر امور خارجه ایتالیا نیز به تازگی در مصاحبه‌ای رادیویی، تاکید کرد: در هر صورت، جنگ احتمالی علیه روسیه حتی مورد بحث قرار نمی‌گیرد. «ما فقط از قوانین بین‌المللی دفاع می‌کنیم» و هرگز درباره جنگ با روسیه چیزی گفته نشده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به تازگی پس از میزبانی نشستی که با حضور سران و مقام‌های بلندپایه ۲۰ کشور در پاریس برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر، اجماعی برای اعزام نیرو به میدان نبرد وجود ندارد. اما «هیچ چیزی را نمی‌شود، رد کرد. ما هر کاری که لازم باشد، انجام می‌دهیم تا روسیه پیروز نشود.»

به دنبال این سخنان سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه اظهار داشت که در حال حاضر برنامه‌ای برای اعزام نیروهای نظامی به اوکراین وجود ندارد، اما متحدان اوکراین می‌توانند ماموریت‌های آموزشی یا مین‌زدایی را در برنامه خود قرار دهند.

پیشتر رادوسلاو سیکورسکی وزیر خارجه لهستان نیز طی سخنانی ضمن استقبال از سخنان رئیس جمهوری فرانسه درباره اعزام نیروی نظامی به اوکراین گفت که حضور نیروهای ناتو در اوکراین دور از تصور نیست.

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) در پی اظهارات مکرون تاکید کرده است: در صورت اعزام نیروهای غربی به اوکراین، درگیری نظامی مستقیم بین ناتو و فدراسیون روسیه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

دیمیتری پسکوف این سخنان را در پاسخ به این پرسش بیان کرد که کرملین خطرات تشدید تنش و احتمال درگیری مستقیم بین ناتو را چگونه ارزیابی می‌کند.

سخنگوی کرملین در پاسخ گفت: در این مورد، ما باید نه در مورد احتمال، بلکه در مورد اجتناب‌ناپذیری درگیری با ناتو در صحبت کنیم. کشورهای عضو ناتو نیز باید پیامدهای چنین اقداماتی را ارزیابی کنند و از این موضوع آگاه باشند.

وی در ادامه خطاب به خبرنگاران گفت: این سوال را از مقامات این کشورها بپرسید که آیا این [رویکرد] با منافع آنها و مهمتر از همه با منافع شهروندان کشورهایشان مطابقت دارد یا خیر.

کشورهای غربی از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کمک‌های نظامی و مالی قابل توجهی در اختیار اوکراین قرار داده‌اند.

کرملین به طور مداوم نسبت به ادامه تحویل تسلیحات به کی‌یف هشدار داده و گفته است که این امر منجر به تشدید بیشتر درگیری خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha