۲۰ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۱۵
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85413628
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سفر به سرزمین ناشناخته «جرگلان»

۲۰ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۱۵
کد خبر: 85413628
سعید وحیدی
سفر به سرزمین ناشناخته «جرگلان»

بجنورد- ایرنا- کافی است دوربین گردشگری تان را به سمت شمال غربی خراسان شمالی، بخش مرزی و دره های نه چندان عمیق بگردانید تا مناطق بکر طبیعی و تاریخی منطقه مرزی جرگلان نگاهتان را خیره و شما را وادار به انتخاب این مقصد گردشگری کند.

به گزارش ایرنا، اگر تصمیم دارید خستگی یکسال کاری را از تن بیرون کنید، سفر به مناطق مرزی خراسان شمالی و گشت و گذار در طبیعت سرشار از آرامش آن پیشنهادی است که نمی توان به راحتی از آن گذشت.

خراسان شمالی مناطق طبیعی زیادی برای معرفی دارد اما وقتی از مناطق بکر و ناشناخته صحبتی می شود، بی انصافی است که نامی از جرگلان برده نشود.

جرگلانی که هنوز برای بسیاری از گردشگران ناشناخته های زیادی دارد و ظرفیت هایش آن طور که باید و شاید معرفی نشده است.

دایره چشم اندازهای زیبا و خیال انگیزش بسیار گسترده است از زیبایی های فرهنگی و صنایع دستی گرفته تا مناطق بکر طبیعی که کمتر به معرفی آنها پرداخته ایم.

بی تردید هنوز بسیاری از هم وطنان و حتی هم استانی های ما نمی دانند، جرگلان پدیده طبیعی زیبایی به نام بهمن سنگ و یا مکان های دیدنی با نام های "قرخ امجک" و یا "گوی نیک" دارد که گشت و گذار در هر یک از آنها حس و حال دیگری به آدمی می بخشد.

بهمن سنگ

تخته سنگ های بزرگ (بهمن سنگ) در حاشیه جاده روستای "باغلق" واقع در رازوجرگلان خراسان شمالی منظره ای زیبا برای گردشگری در این شهرستان مرزی ایجاد کرده است.

این پدیده زیبا، طبیعی و کهن بهمن سنگ در حاشیه جاده تخته باغلق از شاخص ترین آثار طبیعی شهرستان مرزی رازوجرگلان است که نظر هر طبیعت دوست و گردشگری را به خود جلب می کند.

این پدیده طبیعی در نزدیکی روستای ۲ هزار و ۱۳۱ نفری باغلق در بخش مرکزی از توابع شهرستان مرزی رازوجرگلان واقع است.

سفر به سرزمین ناشناخته «جرگلان»

اَمجَکلی اولیا

یکی از مناطق بکر و دیدنی جرگلان مکان تفریحی زیبایی به نام "اَمجَکلی اولیا" است که واقع در نقطه صفر مرزی روستای "آیری قایه" با ۱۵۰خانوار است.

پارک جنگلی و تفریحی اَمجَکلی اولیای روستای آیری قایه بعد از پاسگاه مرزی این روستا درمیان دره ای زیبا واقع شده است.

این دره زیبا را کوه ها و سخره های بلند و دیدنی احاطه کرده و چشم هر ببینده ای را به خود جذب می کند.

در ظاهر داخل دره کوچک به نظر می رسد اما همین که پا به دره گذاشته شود به زیبایی آن با انبوهی از درختان انار و انجیر وانگور و زرشک، سنگ های جالب و دیدنی و همچنین گونه های گیاهی و پرندگان مختلف، از جمله کبک که زیبایی آن را دوچندان کرده مواجه می شویم.

نام دیگر این مکان را "قرخ امجک" نیز می گویند، به معنای اینکه از چهل نقطه آن آب در حال چکیدن است و گونه گیاهی جالبی نیز دور چشمه ها را احاطه کرده و زیبایی دوچندان به آن بخشیده است.

اهالی مرزنشین جرگلان این مکان را مقدس دانسته و به خاطر مقدس بودن این مکان مردم نذورات و صدقات خود را به این مکان می آورند و از میوه های آن به عنوان تبرک استفاده می کنند.

همچنین به خاطر مقدس بودن آن، زنان نابارور تاب هایی کوچکی نیز بر درختان موجود در آن جا درست کرده و با دعا کردن و خواستن فرزند از خدا، صدقه می دهند.

سفر به سرزمین ناشناخته «جرگلان»

پارک جنگلی گوینیک

پارک جنگلی "گوینک" در دامنه‌های جنوبی ارتفاعات غلامان در حاشیه جاده شهرستان مرزی راز و جرگلان واقع شده و به لحاظ شرایط زیست محیطی و اقلیمی جزو مناطق تفرجگاهی خراسان شمالی است.

این پارک با انواع گونه های گیاهی همچون افرا، کرکو، داغداغان و زبان گنجشک یکی از مناطق بکر و منحصر به فرد برای اکوتوریست ها محسوب می شود.

این منطقه گردشگری با هدف استفاده از مواهب خدادادی در جهت جذب گردشگر، استفاده عمومی از مناطق و عرصه‌های طبیعی دفع آلودگی و آلاینده‌های زیست محیطی و حفظ گونه‌های جنگلی خاص دارای اهمیت است.

پوشش جنگلی این بوستان ۶۰۰ هکتاری اغلب اُرس است و با توجه به امکاناتی از قبیل آب شرب، مجتمع خدماتی بهداشتی، آلاچیق و شرایط توقف و استراحت مسافران و گردشگران را فراهم کرده است.

سفر به سرزمین ناشناخته «جرگلان»

چشمه فرح دین

در فاصله حدود یک کیلومتری شرق روستای فرحدین در ۳۰ کیلومتری شهر راز، در دل درختان چنار و در کوهستان فرحدین، چشمه فرحدین جاذبه طبیعی بسیار زیبایی خلق کرده که البته گمنام است.

با توجه به راه دسترسی و فاصله ۳۰ کیلومتری آن از شهر راز، کمتر از این چشمه طبیعی زیبا نام برده می شود اما دیدن این چشمه که در بهار پرآب تر از همیشه است، یادگار زیبایی از این شهرستان در ذهن گردشگران خلق می کند.

امام دره، نیز روستای کوچک ترکمن نشین زیبایی است که کمتر معرفی شده و در امتداد جاده روستای فرحدین قرار دارد و در شمال غربی این روستا دره زیبای پیر پهلوان یا دره سمور واقع است.

یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و طبیعی در خراسان شمالی شناسایی شده است.

شهرستان راز و جرگلان هم مرز با ترکمنستان بوده و با ۷۰ هزار نفر جمعیت دارای سه بخش مرکزی، جرگلان و غلامان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha