عملیات اجرایی پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها در اردبیل آغاز شد

اردبیل- ایرنا- تفاهم‌نامه اجرای پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTx) بین شهرداری اردبیل و شرکت ارتباطات مبین‌نت به عنوان شرکت مجری به امضا رسید و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تفاهم‌نامه اجرای پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTx) از سوی محمود صفری، شهردار اردبیل و علیرضا صیدی، مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین‌نت به عنوان شرکت مجری روز شنبه در نشستی به میزبانی سالن شهید بهشتی استانداری اردبیل به امضا رسید.

همچنین عملیات اجرایی پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها با حضور رئیس مرکز بازرسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل، رئیس شورای شهر و جمعی از مسئولان شهرستانی در آیینی به صورت نمادین از مقابل معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اردبیل واقع در محله اتوبوسرانی آغاز شد.

رئیس مرکز بازرسی، نظارت مدیریتی و پاسخگویی به شکایات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این آیین گفت: آغاز اَبَر پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها در استان اردبیل، بر اساس تدوین سند شبکه ملی اطلاعات و الزامات آن در شورای عالی فضای مجازی انجام می‌شود.

علی بحرینی با اشاره به مسکوت ماندن این پروژه در دولت گذشته و تصمیم دولت سیزدهم برای اجرای آن افزود: در بحث شبکه ملی اطلاعات نیازمند این هستیم که یک‌سری از داده‌های دیجیتال خود را در داخل کشور حفظ و صیانت کنیم و از این رو باید زیرساخت‌ها را گسترش دهیم و بومی کنیم تا بتوانیم از آن استفاده نماییم.

وی با بیان اینکه برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور نیازمند زیرساخت‌های فیبرنوری هستیم، اضافه کرد: یکی از مهمترین علت‌های اجرای این پروژه تغییر ذائقه کاربران از سیستم‌های سیار به سیستم‌های ثابت است که حدود ۳۰ درصد بر روی سیستم‌های ثابت و ۷۰ درصد روی تلفن‌های همراه هستند و باید زیرساخت‌های ثابت را تقویت کنیم.

رئیس مرکز بازرسی، نظارت مدیریتی و پاسخگویی به شکایات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: با توجه به اینکه بیشتر کاربران اینترنت در کشور از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند، به دلیل محدود بودن ظرفیت شبکه موجب نارضایتی شده است؛ در حالی که فیبر نوری این محدودیت را ندارد و سرعت بیشتری هم فراهم می‌کند.

وی تشریح کرد: نگاه‌ها به موضوع فیبر نوری متفاوت است و دسترسی بیشتر کاربران به اینترنت پرسرعت در افزایش به طور میانگین نیم درصدی تولید ناخالص داخلی کشور اثرگذار خواهد بود.

بحرینی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را در پیش از دولت سیزدهم حدود ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت: هدف از پروژه افزایش دارایی‌های دیجیتال و بومی‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی کشور است و امید می‌رود تا پایان امسال این رقم به حدود ۷۰ درصد برسد.

وی افزود: وجود انحصار موجب گره خوردن کارها و قیمت‌های نامتعادل می‌شود و از این رو سازمان تنظیم مقررات شرایطی فراهم کرد تا بین ۱۰ اپراتور فعال در کشور رقابتی شکل بگیرد و از همین رو در هر استان حدود چهار اپراتور مجاز به فعالیت شدند؛ البته همین اپراتورها نیز پایش خواهند شد و اگر عقب بمانند و یا کیفیت را رعایت نکنند، با شرکتی دیگر جایگزین می‌شوند.

رئیس مرکز بازرسی، نظارت مدیریتی و پاسخگویی به شکایات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: تلاش شده در حفاری‌ها استانداردها رعایت شود تا کمترین تداخل کاری با سایر دستگاه‌ها و شهرداری‌ها داشته باشیم و با توجه به گستره اردبیل و گردشگرپذیر بودن آن انتظار می‌رود پروژه هرچه زودتر تا به سرانجام برسد.

وی با اشاره به اینکه اردبیل کمی عقب مانده است، اضافه کرد: امید می‌رود شرکت مبین‌نت عملیات اجرایی از جمله حدود ۵۰۰ کیلومتر حفاری و یک هزار کیلومتر فیبرکشی را تا شهریورماه به پایان برساند، شاهد استان هوشمند اردبیل باشیم.

بحرینی، پیگیری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس جمهور در بحث اینترنت را مورد اشاره قرار داد و ابراز امیدواری کرد تا پایان دولت سیزدهم حدود ۲۰ میلیون کاربر زیر پوشش شبکه فیبر نوری قرار بگیرند.

عملیات اجرایی پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها در اردبیل آغاز شد

مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین‌نت نیز در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: امروز شاهد امضای قرارداد اجرای فیبر نوری شهر اردبیل هستیم که از مدت‌ها پیش در حال مذاکره با شهرداری اردبیل بودیم تا با اجرای کامل پروژه در سطح استان در مجموع ۲۵۶ هزار خانوار زیر پوشش قرار بگیرند.

علیرضا صیدی افزود: حدود ۲۰۰ کیلومتر در اردبیل حفاری خواهیم داشت و یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر نیز فیبر نوری کشیده خواهد شد؛ البته پیش از اینکه پروژه اردبیل را آغاز کنیم، نیر را به عنوان پایلوت (نمونه آزمایشی) انتخاب کرده بودیم که امروز شاهد افتتاح آن پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۲ میلیارد ریالی بودیم تا مردم با سرعت بالاتری به اینترنت دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه قرار است ۶ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال در کل استان اردبیل سرمایه‌گذاری شود، تصریح کرد: تلاش می‌شود عملیات اجرایی پروژه فیبر نوری اردبیل در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ تکمیل شود و هر یک از شهرها که قراداد خود را نهایی کنند، عملیات اجرایی در آنها نیز آغاز خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل در ادامه اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و محدودیت فصل کاری همچنین گردشگرپذیر بودن اردبیل، انتظار می‌رود پروژه هرچه سریع‌تر و با کمترین مشکل در معابر از سوی شرکتی انجام شود که بتواند بهترین کیفیت خدمات و با کمترین قیمت را برای مردم فراهم نماید.

سیدکمال‌الدین میرجعفریان با تاکید بر لزوم هم‌افزایی و خودداری از موازی‌کاری به ویژه بین اپراتورهای تلفن همراه افزود: جز یکی دو شهر سایر نقاط توافق‌ها را انجام داده‌اند و حتی کار در برخی نقاط در حال پایان است و امید می‌رود با هم‌افزایی و همکاری پروژه سریع‌تر در استان تکمیل شود و مردم از آن بهره ببرند.

امروز همچنین پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTx) در شهرستان نیر برای نخستین بار در استان اردبیل افتتاح شد که برای اجرای آن ۳۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است و با بهره‌برداری از آن یک هزار و ۷۰۰ خانوار زیر پوشش اینترنت پرسرعت در بستر فیبر نوری قرار گرفتند.

پیش‌تر مجوز اتصال ۲۹۱ روستای استان اردبیل به اینترنت پرسرعت صادر و تا کنون بیش از ۱۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان به شبکه اینترنت پرسرعت متصل شده و برای اتصال نقاط شهری به فیبرنوری نیز هفت هزار میلیارد ریال اعتبار ملی در نظر گرفته شده است.

سرعت انتقال اطلاعات در فیبرنوری صد برابر سیم‌ها یا کابل‌های مسی بوده و توسعه اقتصاد دیجیتال، هوشمندسازی شهرها، تلفن‌های همراه، امنیت شهری و پایه‌گذاری فناوری‌های نوین با اتصال همه واحدهای مسکونی، تجاری و اداری به فیبرنوری از جمله مزیت‌های اجرای این پروژه عنوان می‌شود.

استان اردبیل با جمعیت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha