پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها در شهرستان نیر افتتاح شد

اردبیل- ایرنا- پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTx) در شهرستان نیر با حضور رئیس مرکز بازرسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از مسئولان استان اردبیل افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این آیین به طور نمادین روز شنبه در دبیرستان دخترانه سمیه نیر برگزار شد، اما در واقع نخستین کاربر فیبر نوری این شهرستان خانواده شهید بهروز شمشیری بود که با حضور مسئولان ارتباطشان برقرار شد تا این شهرستان نیز از امروز به جمع نقاط برخوردار از اینترنت پرسرعت در بستر فیبر نوری بپیوندد.

بر اساس آزمایشی که در حضور مسئولان صورت گرفت، سرویس اینترنت جدید بر بستر فیبر نوری سرعت دریافت و بارگذاری داده (دانلود و آپلود) حدود یک گیگ برای مشترکان فراهم می‌کند که گام مهم دیگری در راستای توسعه کسب و کارهای دیجیتال و تبدیل اردبیل به استانی هوشمند است.

رئیس مرکز بازرسی، نظارت مدیریتی و پاسخگویی به شکایات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه این آیین به خبرنگاران گفت: پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTx) در شهرستان نیر برای نخستین بار در استان اردبیل به بهره‌برداری رسید و سرویس‌دهی آن آغاز شد.

علی بحرینی با اشاره به خانواده شهید شمشیری به عنوان نخستین کاربر فیبر نوری شهرستان نیر افزود: دومین موردی که امروز نیز در قالب آیینی رسمی افتتاح شد، مربوط به دبیرستان دخترانه سمیه بود که امید می‌رود پروژه برای مردم منطقه برکت داشته باشد و همه قشرها از مزیت‌های این سرویس بهره‌مند شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل نیز اظهار کرد: پروژه بزرگ فیبر نوری که پیش‌تر در شهرستان نیر آغاز شده بود، امروز در سایه دولت مردمی با حضور جمعی از مسئولان افتتاح شد تا با ارایه سرعت ۹۳۵ مگابیت بر ثانیه مورد استفاده مردم قرار بگیرد.

شهریار سرداری اضافه کرد: همه کارهای مرتبط با پروژه از جمله حفاری در شهرستان نیر تمام شده است و از این پس کاربران علاقه‌مند در صورت تمایل می‌توانند به سرویس‌های اینترنت پرسرعت در بستر فیبر نوری دسترسی داشته باشند.

وی عنوان کرد: همچنین چند پروژه‌ روستایی از محل اعتبارهای یواس‌اُ در دست انجام است که با تکمیل اجرای آنها همه روستاهای پرجمعیت و چند روستای زیر ۲۰ خانوار این شهرستان به اینترنت پرسرعت در بستر تلفن همراه با فناوری نسل چهار (4G) متصل خواهند شد.

به گفته علیرضا صیدی، مدیرعامل مبین‌نت (شرکت مجری) برای اجرای پروژه فیبر نوری نیر ۳۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است و با بهره‌برداری از آن یک هزار و ۷۰۰ خانوار زیر پوشش قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، پیش‌تر مجوز اتصال ۲۹۱ روستای استان اردبیل به اینترنت پرسرعت صادر و تا کنون بیش از ۱۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان به شبکه اینترنت پرسرعت متصل شده و برای اتصال نقاط شهری به فیبرنوری نیز هفت هزار میلیارد ریال اعتبار ملی در نظر گرفته شده است.

سرعت انتقال اطلاعات در فیبرنوری صد برابر سیم‌ها یا کابل‌های مسی بوده و توسعه اقتصاد دیجیتال، هوشمندسازی شهرها، تلفن‌های همراه، امنیت شهری و پایه‌گذاری فناوری‌های نوین با اتصال همه واحدهای مسکونی، تجاری و اداری به فیبرنوری از جمله مزیت‌های اجرای این پروژه عنوان می‌شود.

استان اردبیل با جمعیت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha