۲۰ پروژه کلان منابع طبیعی در اصفهان به بهره‌برداری رسید

اصفهان- ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: ۲۰ پروژه کلان منابع طبیعی در بخش‌های بیابان، جنگل، مرتع و آبخیزداری، امسال برغم کمبود اعتبارات، در این استان به بهره‌برداری رسید.

ابوطالب امینی روز شنبه در بازدید از ایرنا اصفهان به مناسبت «هفته منابع طبیعی و درختکاری»(۱۵ تا ۲۲ اسفند) افزود: اغلب این پروژه‌ها در دهه فجر و هفته جاری و در بیشتر شهرستان‌های استان افتتاح شد.

وی اضافه کرد: اعتبارات مُصوب ملی امسال این اداره کل یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال بود که تاکنون ۲۵۰ میلیارد ریال یعنی حدود ۲۴ درصد آن تخصیص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان افزود: در بخش استانی نیز ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار مُصوب داشتیم اما تا به امروز۳۶.۴ درصد آن اختصاص یافته است که مقایسه ارقام مصوب با تخصیصی نشان می‌دهد با کمبود اعتبارات مواجهیم.

امینی با اشاره به «طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت» تصریح کرد: در این پیوند، امسال پروژه توسعه پوشش گیاهی توسط بذر در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان و توزیع ۷۵۰ هزار اصله نهال را انجام دادیم.

وی به اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان گفت: یکی از اصلی‌ترین آنها پخش سیلاب شهر بهارستان در جنوب اصفهان بود که سبب مهار بهتر سیلاب و کاهش احتمال وقوع سیل در این منطقه شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: این استان دارای طرح‌های مرتعداری در بیش از سه میلیون هکتار از اراضی است و آمادگی داریم در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز یک تا ۱.۲ میلیون هکتار طرح مرتعداری دیگر را نیز اجرا کنیم.

به گزارش ایرنا، داریوش سعیدی معاون حفاظت و امور اراضی، مهدی عالیپور معاون فنی، حسینعلی نریمانی معاون برنامه‌ریزی توسعه و مدیریت منابع و عباس قاسمی مدیر روابط عمومی این اداره کل نیز در بازدید امروز حضور داشتند.

۲۰ پروژه کلان منابع طبیعی در اصفهان به بهره‌برداری رسید

استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی، حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل، ۶ میلیون هکتار را مرتع و سه میلیون هکتار را بیابان تشکیل داده است.

جنگل‌های استان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارد و سرانه جنگل در این منطقه کمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح کم، تنوع گونه‌ای خوبی(۳۵ گونه درختی و درختچه‌ای) دارد.

این منطقه از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha