آیت الله علم الهدی:واعظ طبسی شفاف‌ترین نمونه نقش روحانیت در اداره کشور است

مشهد- ایرنا- نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اگر بخواهیم نمادی از مدیریت مجاهدانه روحانیت را به دنیا نشان دهیم که یک روحانی در مقام اداره کشور چه مقدار می‌تواند اثرگذار و باتدبیر و صاحب نقش باشد هیچ پرونده‌ای شفاف‌تر و قوی‌تر از پرونده آیت الله واعظ طبسی نیست.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید احمد علم الهدی روز شنبه در آیین هشتمین سالروز درگذشت مرحوم آیت‌الله عباس واعظ طبسی تولیت فقید آستان قدس رضوی در مشهد افزود: آن مرحوم در مدت عمر خود، با امام(ره)، انقلاب و رهبر معظم انقلاب صداقت داشت و در این صداقت ضرب المثل بود.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله واعظ طبسی در همه عرصه های زندگی، در مواضع انقلابی اش تغییر و تبدیلی حاصل نشد و در طول تاریخ انقلاب در خط مقدم مقابله با جریانهای انحرافی و سیاسی بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: این شخصیت بزرگوار زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، از یک طرف به‌عنوان یک مدیر مجرب، قوی و مدبر، مدیریت احوال استان و به‌خصوص آستان قدس رضوی را در یک فضای دگرگون و به هم ‎ریخته به دست گرفت و از سوی دیگر، به‌عنوان یک عالم انقلابی با فضای تحجر و افراط مقابله کرد.

علم الهدی افزود: مقام معظم رهبری زمانی فرمودند اگر مجاهدت آقای طبسی در مقابل جریان تحجر نبود، فضای مشهد امروز با فضای آن دوران خیلی تفاوت داشت و این مصداق عینی حقیقت است.

وی ادامه داد: آیت‎ الله واعظ طبسی کسی بود که وقتی سخن از ولایت‌فقیه و رهبری پیش می‌آمد، همه دوستی‎ها، رفاقت‎ها و حتی روابط خانوادگی را کنار می‌گذاشت و بی‌تعارف به میدان می‌آمد و نمونه این رفتار را ما در جریان فتنه ۸۸ مشاهده کردیم که ذره‌ای از حمایت رهبری و مقام ولایت عقب‌نشینی نکرد.

تولیت آستان قدس رضوی هم در این آیین گفت: وظیفه داریم نگذاریم مرور زمان و غبارهای وهم آلود برخی جاهلان و بدخواهان روحانیت و نظام اسلامی، چهره‌های تابناک خادمان موفق و کارآمد نظام را بپوشاند.

آیت الله علم الهدی:واعظ طبسی شفاف‌ترین نمونه نقش روحانیت در اداره کشور است

حجت الاسلام احمد مروی افزود: باید از سرمایه‌های انقلاب و نظام صیانت و آنها را به نسل جدید معرفی کنیم و بشناسانیم.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله واعظ طبسی، مدیریتی قوی، کارآمد، تحول آفرین و از همه مهم‌تر با اخلاص و عشق و ارادت به امام رضا(ع) داشت و در دوران مدیریت آن مرحوم، فضای زیارتی حرم مطهر از ۹۰ هزار متر مربع به یک میلیون متر مربع افزایش یافت.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که زندگی زاهدانه مرحوم طبسی الگویی برای ماست افزود: اخلاص، زهد، ساده زیستی، مدیریت ممتاز و کارآمد و همت بلند از خصوصیات او بود.

مروی افزود: در همان خانه و مبلمانی که قبل از انقلاب داشت بعد از انقلاب نیز ساکن بود و تا نزدیک زمان فوت خود در آنجا سکونت داشت و یک ریال از حق التولیه برداشت نکرد و هر چه سهم او بود خرج صحن و حرم و گسترش فضای فرهنگی، علمی و خدماتی حرم مطهر شد.

در ابتدای این مراسم پیام آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید به صورت تصویری پخش شد و همچنین پیام آیت الله جعفر سبحانی یکی دیگر از مراجع تقلید نیز توسط فرزند ایشان قرائت شد همچنین آیت الله سید مصطفی خامنه ای فرزند رهبر معظم انقلاب، تولیت حرم حضرت معصومه(س) و برخی دیگر از شخصیتها در این مراسم حضور داشتند.

مرحوم آیت‌الله عباس واعظ طبسی تولیت فقید آستان قدس رضوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از اول اسفندماه ۱۳۵۸ با حکم امام خمینی(ره) عهده‌دار تولیت آستان قدس رضوی شد و تا پایان عمر خود این مسپوولیت را بر عهده داشت. وی ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۴ دار فانی را وداع گفت و در جوار مضجع شریف رضوی به خاک سپرده شد.

نمایندگی ولی فقیه در خراسان، مدیریت عالی حوزه علمیه خراسان، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی دیگر از مسوولیت‌های مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha