آتش‌بس فوری در غزه؛ مطالبه رئیس‌جمهوری شیلی و نخست وزیر اسپانیا

تهران- ایرنا- نخست وزیر اسپانیا و رئیس‌جمهوری شیلی با تاکید بر «حمله‌های خشونت‌آمیز و غیرقابل قبول» رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی، برقراری آتش‌بس فوری در غزه را خواستار شدند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای فرانس۲۴، گابریل بوریچ رئیس‌جمهوری شیلی در یک نشست مطبوعاتی مشترک با پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا در سانتیاگو، پایتخت این کشور آمریکای لاتین گفت: ما طرفدار آن هستیم که هر چه زودتر آتش‌بس در غزه برقرار شود، جایی که شاهد حمله‌های خشونت‌آمیز و غیر قابل‌قبول ارتش اسرائیل علیه مردم غیر نظامی هستیم.

به گفته بوریچ، «آنچه در غزه اتفاق می‌افتد توجیهی ندارد».

پدرو سانچز نیز گفت: کاملاً غیر قابل‌قبول است که جامعه بین‌المللی در مواجهه با مشکلی که همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کل جامعه بین‌المللی را شرمنده می‌کند، بی‌حرکت باقی بماند.

نخست وزیر اسپانیا همچنین اینکه در غزه، حقوق بین‌الملل بشردوستانه «به وضوح در نتیجه واکنش اسرائیل، آسیب دیده است» را محکوم کرد.

دولت شیلی سه شنبه گذشته اعلام کرد که شرکت‌های اسرائیلی را از فهرست شرکت‌کنندگان بزرگ‌ترین نمایشگاه هوافضای آمریکای لاتین که قرار است در سانتیاگو برگزار شود، حذف می‌کند.

بوریک در تشریح علت این اقدام گفت: در نمایشگاهی مانند فیدائه (Fidae)، حذف و یا دعوت نکردن از شرکت‌هایی که به نوعی بخشی از انتقادهای ما هستند، اقدامی منسجم به نظر می‌رسد. وی افزود: به نظر من عاقلانه یا منسجم نیست که شرکت‌های اسرائیلی بیایند تا در این شرایط سلاح در اختیار شیلی قرار دهند.

از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) تا کنون و به دنبال جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطین در تلافی عملیات رزمندگان مقاومت موسوم به «طوفان الاقصی»، بیش از ۳۰ هزار و ۸۰۰ نفر از مردم غزه به شهادت رسیده‌اند.

دولت‌های آمریکای لاتین به ویژه از زمان تشدید درگیری‌ها میان فلسطین و رژیم صهیونیستی، واکنش‌های شجاعانه‌ای در حمایت از فلسطین نشان داده‌اند؛ از قطع روابط دیپلماتیک دولت بولیوی با رژیم صهیونیستی تا مقایسه جنایت‌های رژیم اسرائیل علیه غزه با واقعه هولوکاست توسط آدولف هیتلر علیه یهودیان از سوی دولت برزیل، از پیوستن رسمی نیکاراگوئه به شکایت آفریقای جنوبی علیه نسل‌کشی اسرائیل و شکایت از آلمان نزد دیوان بین‌المللی دادگستری توسط این کشور تا اقدام دولت کلمبیا در تعلیق خرید سلاح از اسرائیل.

پدرو سانچز نیز در ماه‌های اخیر بارها از به رسمیت شناختن کشور فلسطین سخن گفته و از توقف فوری درگیری‌ها در نوار غزه حمایت کرده است.

نخست وزیر اسپانیا همچنین در دیدار با رئیس رژیم صهیونیستی با انتقاد از رویکرد رژیم اسرائیل در کشتار غیرنظامیان در غزه، از وی خواست تا قوانین بین‌المللی را رعایت کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha