اردوغان: ترکیه به تلاش برای برقراری صلح عادلانه بین روسیه و اوکراین ادامه می‌دهد

تهران- ایرنا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در جریان کنفرانس خبری مشترک با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در استانبول، گفت: آنکارا به تلاش برای برقراری صلح عادلانه بین روسیه و اوکراین ادامه می‌دهد.

به گزارش جمعه شب ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، اردوغان با بیان اینکه ترکیه آماده میزبانی نشست صلحی است که روسیه نیز در آن حضور خواهد داشت، اظهار کرد: به تلاش برای پایان دادن به جنگ در اوکراین با برقراری صلحی عادلانه از راه مذاکرات، ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور ترکیه با اظهار امیدواری نسبت به پایان هرچه سریع‌تر جنگ در اوکراین، خاطرنشان کرد: آنکارا به شدت از بازسازی اوکراین جنگ زده حمایت خواهد کرد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: ابتکار غلات دریای سیاه، به حدود ۳۳ میلیون تن غله اجازه می‌دهد تا به نیازمندان برسد و از بحران جهانی غذا جلوگیری کند.

اردوغان همچنین با اظهار خوشحالی نسبت به اینکه تجارت دو جانبه میان ترکیه و اوکراین با وجود جنگ، همچنان پایدار است، تاکید کرد: اجرا شدن هرچه سریع‌تر توافقنامه تجارت آزاد (با اوکراین) بدون شک انگیزه جدیدی به روابط فی‌مابین خواهد داد.

به گزارش ایرنا، زلنسکی رئیس جمهور اوکراین امروز جمعه در چارچوب سفری رسمی به ترکیه سفر و با اردوغان رئیس جمهور این کشور دیدار کرد که این دیدار پشت درهای بسته در دفتر کاری رئیس جمهور ترکیه در «دولما باغچه» در استانبول برگزار شد.

رئیس جمهور اوکراین پس از این دیدار در اظهاراتی با قدردانی از ترکیه به خاطر حمایت قابل اعتماد آنکارا از کی‌یف، گفت: هر دو کشور اوکراین و ترکیه، کل منطقه و امنیت غذایی جهانی نیازمند امنیت بی قید و شرط دریانوردی در دریای سیاه است.

زلنسکی همچنین با بیان اینکه کی‌یف مشتاق تقویت همکاری‌های دو جانبه و تولید مشترک با شرکت‌های دفاعی ترکیه است، یادآور شد: ما نیازمند کمک ترکیه برای آزادی اسیران جنگی اوکراینی هستیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha