وزیر خارجه ایتالیا: ماموریت دریایی اتحادیه اروپا ماموریتی تهاجمی نیست

تهران- ایرنا- آنتونیو تاجانی وزیر خارجه ایتالیا با بیان اینکه ماموریت دریایی اتحادیه اروپا موسوم به آسپیدس (سپرها) ماموریتی تهاجمی نیست بلکه یک ماموریت به شدت دفاعی است، گفت: این ماموریت مشترک اتحادیه اروپا برای دفاع از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ اولین گام به سوی ایجاد سیستم دفاعی مشترک این اتحادیه است.

به گزارش جمعه شب ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، تاجانی در مصاحبه‌ با تلویزیون ملی ایتالیا با اشاره به اینکه هدف از این ماموریت حفاظت از کشتی‌های تجاری از جمله کشتی‌هایی که محصولات ایتالیا را از طریق کانال سوئز به چین، خاور دور و همچنین آفریقا می‌برند است، تاکید کرد: ماموریت آسپیدس یک ماموریت دفاعی نظامی بسیار قوی است.

تاجانی در این مصاحبه همچنین با یادآوری این موضوع که رم پیش‌تر حمایت اقتصادی و تخصصی خود را برای بازسازی کلیسای جامع اودسا که در اثر بمباران روسیه به شدت آسیب دیده، اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: بازسازی اوکراین جنگ زده، فرصتی برای صادرت ایتالیا است.

وی همچنین با بیان اینکه ایتالیا سخت تلاش می‌کند تا راه پیوستن کشورهای بالکان به اتحادیه اروپا را تسهیل کند، افزود: ما نمی‌توانیم این کشورها را به خاطر فشارهای روسیه، چین یا دیگر کشورهای خارج از اروپا، رها کرده و به آنها توجه نکنیم.

به گزارش ایرنا، اتحادیه اروپا پیشتر با صدور بیانیه‌ای از آغاز ماموریت دریایی این اتحادیه در دریای سرخ موسوم به «آسپیدس» خبر داد و تاکید کرد که هدف از این عملیات فقط دفاعی خواهد بود.

طبق بیانیه اتحادیه اروپا «هدف از این عملیات امنیتی دفاعی دریایی، بازگرداندن و حفظ آزادی دریانوردی در دریای سرخ و خلیج فارس» و حوزه ماموریت آسپیدس در امتداد تنگه باب المندب، تنگه هرمز و همچنین آب‌های بین‌المللی در دریای سرخ، خلیج عدن، دریای عرب، خلیج فارس و دریای عمان تعریف شده است.

فرمانده عملیات کومودور واسیلیوس گریپاریس و فرماندهی نیروها نیز برعهده دریاسالار استفانو کوستانتینو است. مقر آسپیدس هم در لاریسا در یونان مستقر شده است.

ایتالیا، فرانسه، آلمان، یونان و بلژیک از جمله کشورهایی هستند که تاکنون حضور خود در این ماموریت دریایی را تائید کرده‌اند.

گفت وگوها در مورد ایجاد یک دفاع مشترک اروپایی در حالی تشدید می‌شود که نهادهای اتحادیه اروپا به پایان دوره خود نزدیک می‌شوند و قرار است در انتخابات ژوئن درباره اعضای جدید آنها رأی‌گیری شود.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا که به دنبال دور دوم ریاست خود بر بازوی اجرایی اتحادیه اروپا است، پیشنهاد ایجاد یک کمیسر دفاعی اروپا را در صورت انتخاب مجدد داده است.

ناتوانی ایالات متحده در ارسال حمایت بیشتر به اوکراین در ماه‌های اخیر نیز باعث شد که اروپا به طور فزاینده‌ای نیاز به اقدام در جهت ایجاد سازوکار دفاع مشترک اروپایی را احساس کند.

از زمان شروع عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، ارتش یمن در حمایت از مقاومت ملت فلسطین، چند کشتی رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های حامل کالا که عازم سرزمین‌های اشغالی بود را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داد.

نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

نیروهای ارتش یمن تاکید کرده‌اند که کشتیرانی در خلیج عدن و دریای سرخ برای سایر کشتی‌ها آزاد است و آنها از امنیت کامل برخوردار هستند.

آمریکا و انگلیس طی چندین نوبت به بهانه صیانت از کشتیرانی بین‌المللی علیه مواضع نیروهای یمنی حمله کردند؛ اما این اقدامات به گواه کارشناسان بین‌المللی نتوانسته است حملات علیه کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ را مهار و بازدارندگی ایجاد کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha