اوجی: تولید میادین نفتی خوزستان در دولت سیزدهم به ۲.۷ میلیون بشکه در روز رسید

اهواز- ایرنا- وزیر نفت با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم از ۵۶ میدان نفتی و گازی خوزستان روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برداشت می شد گفت: این رقم امروز و به همت کارشناسان، پیمانکاران و متخصصان داخلی به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، جواد اوجی روز جمعه در جریان سفر رییس جمهور به استان خوزستان و در آیین بهره‌برداری رسمی از میدان‌های نفتی سپهر و جفیر، با اشاره به افزایش ۴۸ میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران با راه اندازی این میادین، اظهار کرد: ۱۳۲ طرح نیمه تمام در بخش بالادستی و پایین دستی صنعت نفت و گاز کشور به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار طی ۲ سال اخیر و به همت دولت سیزدهم تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: ۵۰ طرح کلان دیگر نیز با ۴۸ میلیارد دلار در حال سرمایه گذاری است.

اوجی، رشد تولید گاز در ایران طی سال جاری را ۲ برابر دیگر کشورهای تولیدکننده عنوان کرد و افزود: با راه اندازی طرح های نیمه تمام صنعت نفت و گاز، میزان تولید نفت ۶۰ درصد و تولید گاز نیز ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

وزیر نفت تصریح کرد: در مجموع طی ۲ سال اخیر، ۲۱۰ هزار بشکه نفت به ظرفیت پالایشگاهی و ۵۰ میلیون مترمکعب نیز به ظرفیت تولید پالایش های گاز کشور افزوده شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت پنج میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور نیز اضافه شده است، گفت: جمع آوری گازهای مشعل در دولت سیزدهم از ۱.۵ میلیون متر مکعب به ۱۷.۵ میلیون متر مکعب رسیده که این اقدامی بزرگ محسوب می شود.

اوجی با تاکید بر اینکه جمع آوری گازهای مشعل شرق و غرب کارون تا پایان سال ۱۴۰۴ به اتمام خواهد رسید، افزود: رشد اقتصادی گروه نفت و گاز با رکوردی بی سابقه در سه ماهه نخست امسال ۱۹.۵ درصد، در سه ماهه دوم ۲۵.۶ و سه ماهه سوم ۲۱ بود که پیش بینی می شود این رشد در سه ماهه چهارم بیش از ۲۰ درصد باشد.

وزیر نفت با بیان اینکه روند رشد تولید نفت و گاز در کشور برای سال آینده نیز ادامه دارد، اظهار کرد: ۹ میدان نفتی در غرب کارون وجود دارد که ۶ میدان آن با کشور عراق مشترک است که همگی این میادین تعیین تکلیف شده اند.

وی ادامه داد: با توسعه این ۹ میدان نفتی ۴۵۰ هزار بشکه نفت و ۱۳۰ میلیون فوت مربع گاز از غرب کارون برداشت می شود.

اوجی با بیان اینکه تحولی بزرگ به همت دولت سیزدهم در عرصه توسعه میادین غرب کارون شکل گرفته است، گفت: شرکت های خارجی پیمانکار طرح توسعه غرب کارون کار را نیمه تمام رها کردند که امروز با باور دولت سیزدهم به نیروهای داخلی، ۴۵۰ هزار بشکه نفت در این بخش تولید می شود.

وزیر نفت افزود: ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مترمکعب گاز نیز در شادگان وارد میدان شده و تمام گازهای مشعل استحصال می شود.

وزیر نفت با اشاره به بهره برداری از طرح توسعه میدان نفتی سپهر و جفیر گفت: این میدان ۱۵ درصد پیشرفت فیزیک دارد که فاز اول آن با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه نفت سبک امروز و با سرمایه گذاری بیش از چهار هزار میلیارد ریال به همت دولت سیزدهم به بهره برداری رسید.

به گفته وی، ظرفیت برداشت نفت از میادین سپهر و جفیر به ۱۵۰ هزار بشکه افزایش می یابد و با توسعه ۹ میدان غرب کارون، ظرفیت این میادین به یک میلیون بشکه نفت خواهد رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha