ثبت بنه ۲ هزار و ۷۰۰ ساله فیروزآباد

شیراز – ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: درختان ثبت ملی فارس از ۳۵۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ سال قدمت دارند که بنه ۲ هزار و هفتصدساله این استان در فیروزآباد کوهنارو قرار دارد.

به گزارش ایرنا، محمدثابت اقلیدی روز جمعه بیان کرد: این درخت بنه در کوهنارو فیروزآباد، یکی از کهنسال ترین و بلندترین درختان بنه ایران است که در این فهرست جای گرفت و بلندی آن به هشت متر می‌رسد.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه قطور ترین درخت بنه ایران هم در شهرستان آباده وجود دارد گفت: این درخت با قطر ۲متر و قدمت یک هزارو ۴۰۰ متر همچنان پابرجاست.

بنه نوعی دانه روغنی به اندازه عدس است که افزون بر تازه خوری، در صنایع شیرینی سازی و غذایی کاربرد دارد.

رنگ عمده این دانه روغنی، سبز است اما به رن گهای قرمز و نارنجی هم وجود دارد.

تاکنون ۹۰ اثر طبیعی فارس در فهرست ثبت آثار ملی کشور جای گرفته‌اند که بیش از ۷۰ مورد آن درختان کهنسال این استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به ثبت ۱۳۵ میراث فارس در در نشت شورای ملی ثبت میراث در هفته گذشته، ادامه داد: از این تعداد ۲۷ اثر آن طبیعی است.

ثابت اقلیدی گفت: پرونده های ثبتی میراث طبیعی فارس متعلق به شهرستان های لامرد، فیروزآباد، استهبان، سپیدان، اقلید، ارسنجان، فسا، نیریز و بختگان هستند که ۲۲ پرونده آن درختان کهنسال فارس هستند.

ثبت بنه ۲ هزار و ۷۰۰ ساله فیروزآباد

وی عنوان کرد: در این پرونده ها درخت سرو روستای خواجه جمالی در بختگان با قدمت یک هزار و ۱۰۰ سال، سه درخت کهنسال بنه در ارسنجان و سه درخت کهنسال ۳۵۰ تا ۴۵۰ ساله در فیروزآباد ثبت ملی شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: در شهر استهبان یک درخت چنار در کنار مسجد یزدیان با قدمت ۴۰۰ سال و یک درخت اُرس به قدمت یک هزار و ۷۰۰سال رتبه ملی گرفتند.

ثابت اقلیدی اضافه کرد: سه درخت چنار با قدمت ۳۵۰ تا ۴۵۰ سال در محوطه بقعه امامزاده سید نورالدین قاضی علی علوی(ع) و یک درخت چنار دیگر درمحله ملا سپیدان با قدمت ۴۰۰ سال در شهرستان سپیدان، ۲ درخت زبان گنجشک در قدمگاه علی بن موسی رضا (ع) سده اقلید با قدمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال و یک درخت چنار با قدمتی حدود ۹۰۰ سال و یک درخت گردو ۵۰۰ ساله در امامزاده عبدالرحمان و یک درخت چنار در قبرستان خواجه این شهرستان با قدمت ۶۰۰ سال از دیگر آثار قبت ملی فارس هستند.

وی اضافه کرد: ۲ درخت چنار در شهر مشکان نی ریز و رویشگاه سروهای تنگ بیدک در شهرستان فسا و درخت کنار در شهرستان لامرد هم در سکوی ملی قرار گرفتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اظهار کرد: درختان کهنسال اقلیم‌های متعددی را پشت سرگذاشته‌اند و می‌توان از آنها به عنوان ذخیره‌گاه استفاده و بانک ژن تهیه و تکثیر کرد.

ثابت اقلیدی گفت: حفظ و نگهداری درختان تاریخی فارس تا کنون از سوی اهالی با فرهنگ مناطق و طبیعت دوستان و مالکین انجام می شده و هم اکنون که این درختان در فهرست ملی ثبت شدند، هر گونه تخریب و آسیب رساندن به این آثار جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی و مجازات هم دارد.

وی بیان کرد: در جریان آتش سوزی سال گذشته در منطقه هایقر فیروزآباد، جهار نفر از مردمان بومی منطقه که برای خاموش کردن آتش به محل رفته بودند به دلیل شدت سوختگی به شهادت رسیدند و از آن سال در تلاشیم تا برای حفاظت بیشتر از این میراث طبیعی و معرفی درختان به عنوان سرمایه های ملی، ثبت درختان را در اولویت قرار دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha