۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۵۷
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85411797
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چینیان در چم و خم گردشگری گیلان

۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۵۷
کد خبر: 85411797
چینیان در چم و خم گردشگری گیلان

رشت – ایرنا- پس از اینکه اعلام شد ۲۰ اینفلوئنسر از کشور چین در چهار تور با جاذبه‌های کشورمان، با هدف ترغیب ۶۰ میلیون چینی برای سفر به ایران، آشنا می شوند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان خبر از ورود گروهی از این فعالان مجازی پرطرفدار چشم بادامی به استان خبر داد.

ولی جهانی بعد ازظهر شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افراد یادشده در قالب پروژه ای با عنوان «ایران سلام» به استان گیلان سفر کرده‌اند و بازدید از جاذبه‌های رشت، بندرانزلی، فومن، شفت و رودبار در دو روز برایشان برنامه‌ریزی شده است.
وی ادامه داد: ایران سلام با موضوع طبیعت و تنوع اقلیمی، تاریخی و فرهنگی، جاده ابریشم و خوراک در ۱۲ استان کشور با لحاظ کردن تکراری نبودن مسیرها و جاذبه‌ها برای اینفلوئنسرهای چینی برنامه‌ریزی و برگزار شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی گیلان با بیان اینکه ۲۰ اینفلوئنسر چینی با بیش از ۶۰ میلیون دنبال‌کننده با سفر به مناطق مختلف کشورمان محتوا تولید می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به سلیقه‌های مختلف گردشگران، مقاصدی با محصولات و توانمندی‌های متنوع برای گروه‌های چینی برنامه‌ریزی شده است.
جهانی ادامه داد: ۶ اینفلوئنسر چینی با عنوان گردشگری خوراک پس از ورود به کشورمان با جاذبه‌های استان‌های قزوین، زنجان، گیلان و آذربایجان‌شرقی به ویژه در بخش گردشگری خوراک آشنا خواهند شد.
وی افزود: سفر بلاگرهای چینی به ایران به این دلیل در این فصل انتخاب شده که با عید بهاره چینی مقارن است.
او با اشاره به اینکه هر یک از اینفلوئنسرهای چینی به طور میانگین بیش از ۳ میلیون بازدیدکننده در فضای مجازی دارند و شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک، رِد و ویبو از جمله ظرفیت های مجازی مهمی هستند که آنها جاذبه‌های کشورمان را در آن انتشار خواهند داد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، گردشگری خوراک را ظرفیتی ارزشمند و مؤثر برای برندسازی هر مقصد گردشگری عنوان و اظهار کرد: تبیین و اجرای درست گردشگری خوراک، می‌تواند به محور توسعه گردشگری در زمان یا مکانی خاص تبدیل شود.

چینیان در چم و خم گردشگری گیلان

رشت؛ شهر خلاق خوراک‌شناسی (Gastronomy)
گردشگری غذا یکی از جاذبه های روستاهای گیلان است و رسوخ این جاذبه بومی در رستوران های گیلان سبب شد رشت در سال ۹۴ به‌عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی (Gastronomy) در یونسکو به ثبت برسد.
از دلایل ثبت این شهر به‌عنوان شهر خلاق خوراک، استفاده از مواد غذایی محلی و متناسب فصل، منابع غذایی طبیعی غنی و همراه با فرهنگ محلی منطقه را می‌توان نام برد. آشپزی رشتی، نسل‌ها نه‌تنها دستور غذاهای قدیمی، بلکه روش‌های آشپزی و استفاده درست از وسایل را نیز انتقال داده است. بنابراین در رشت به‌عنوان شهر خلاق با یک فرهنگ منحصر به‌فرد غذایی روبرو هستیم.
با ثبت شهر رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراک، ایجاد موزه غذای محلی در حفظ و ترویج محصولات و دستور غذایی محلی از جمله فرهنگ غذایی بومی گیلان، حمایت از تحقیق و توسعه در زمینه غذا و تغذیه از طریق شبکه‌ای از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات، توانمندسازی زنان، گروه‌ها و افراد آسیب‌پذیر در زمینه فرهنگ، امور اجتماعی و اقتصادی با ارائه آموزش‌ها و فرصت‌های شغلی بیشتر به آنها، همکاری با سایر شهرهای خلاق خوراک‌شناسی از راه تبادل دانش، تجربیات و انجام ابتکارات مشترک مد نظر است.

چینیان در چم و خم گردشگری گیلان

رشت به سبب عطر بومی غذاهای محلی مادربزرگان روستاهای گیلان از سال ۹۴ در کنار شهرهای آدلاید استرالیا، بارسلونای اسپانیا، برگن از نروژ، بوداپست مجارستان، دیترویت آمریکا، لیورپول انگلیس، رم از ایتالیا، مونته ویدئو از اروگوئه، سالوادور برزیل، سنگاپور و ۲۲ شهر دیگر از ۴۶ کشور جهان به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان درآمد. دفتر یونسکو در پاریس روز دوشنبه ۹ نوامبر (۱۷ آبان ۱۴۰۰) ۴۹ شهر جهان را به عنوان شهر خلاق خوراک انتخاب کرد که کرمانشاه هم به عنوان تنها شهر ایران در این فهرست قرار داشت.
یونسکو به‌ عنوان سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی از سال ۲۰۰۴ شبکه شهرهای خلاق را با هدف قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در مرکز برنامه‌های توسعه محلی و همکاری‌های بین‌المللی مطرح کرد. شبکه شهرهای خلاق یونسکو، هفت حوزه خلاق صنایع‌ دستی، هنرهای بومی، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک‌شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می دهد. تقویت خلاقیت، تولید، توزیع و بهره‌مندی از محصولات و خدمات فرهنگی در سطح محلی، ترویج خلاقیت و بیان خلاقانه به‌ویژه در میان اقشار آسیب‌پذیر از جمله زنان و جوانان، افزایش دسترسی به زندگی فرهنگی و شرکت در آن و نیز بهرمندی از محصولات فرهنگی، تلفیق صنایع فرهنگی و خلاق در برنامه‌های توسعه محلی اهداف شبکه شهرهای خلاق یونسکوست.
شهرهایی که به جمع شهرهای خلاق یونسکو می‌پیوندند، تعهد می‌کنند که فعالیت‌های مثبت خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

این اشتراک‌گذاری بمنظور ایجاد همکاری بین بخش‌های عمومی، خصوصی و جامعه مدنی برای دستیابی و تقویت آفرینش، تولید و توزیع فعالیت‌ها، محصولات و خدمات فرهنگی انجام می‌شود .
پیش از آن هم ۳۶ شهر خلاق خوراک از ۲۸ کشور جهان انتخاب شده‌ بودند و کرمانشاه بعد از رشت به عنوان دومین شهر خلاق خوراک ایران و در کنار شهرهای اصفهان و بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی، و شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی به عنوان پنجمین شهر ایران در شبکه شهرهای خلاق عضو شد.
ورود بیش از ۷۷ میلیون و ۳۰۵ هزار گردشگر طی ۱۱ ماه ۱۴۰۱ به استان برآورد شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته است؛همچنین میزان ماندگاری گردشگران طی مدت یادشده در استان ۸۷ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۹۰ نفر- شب اقامت برآورد شده که در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱۴ درصد رشد داشته است.
گیلان دارای سه هزار و ۵۵۴ واحد تاسیسات گردشگری است که ۳۸۲ مورد آنها بین‌راهی بوده و بیش از ۱۲ هزار نفر در بخش گردشگری گیلان فعال هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha