اختتامیه کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی برگزار شد

زاهدان - ایرنا - کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی با حضور مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیان ایران، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان شامگاه پنجشنبه در زاهدان با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در این مراسم خطاب به شاعران برگزیده در کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی گفت: امیدوارم برکتی که از سرودن شعر و تلاشی که برای توصیف و شناساندن ابعاد وجودی پیامبر مهربانی‌ها داشتید در زندگیتان سراسر نور و برکت شود.

علی رمضانی بیان کرد: مصادف شدن اختتامیه کنگره با ماه شعبان که ماه پیامبر اکرم است شاید نشان از توجه ویژه دست اندرکاران بر این کنگره باشد.

وی اظهار کرد: ترویج وحدت، ترویج زندگی پیامبر و صفات پیامبر باید در سیستان و بلوچستان دنبال شود خواسته شده در این برنامه برای بالا بردن‌ دوباره پرچم، مشارکت جدی داشته باشیم تا از این استان ثنای اوصاف پیامبر در کل کشور شنیده شود.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه تداوم برگزاری این چنین کنگره هایی نیازمند حمایت است تصریح کرد: برای جلوگیری از وقفه های چندساله در برگزاری این کنگره ها همه باید در کنار هم تلاش کنند ما نیز به سهم خود برای حمایت از برگزاری این کنگره اعلام آمادگی می‌کنیم تا این کنگره بتواند به صورت سالانه برگزار و افراد دیگری پیدا و نشست های منطقه ای و استانی در این رابطه ادامه پیدا کند و از این استان موضوع در سراسر کشور منتشر و پخش شود.

وی با ابراز تاسف به دلیل عدم برگزاری نمایشگاه کتاب برای امسال در سیستان و بلوچستان گفت: امیدارم بزودی این اتفاق رقم بخورد و مردم استان بتوانند از این موهبت استفاده کنند.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز در این مراسم اظهار کرد: خداوند تبارک و تعالی خود را رحمن و رحیم معرفی کرده در جای جای آیات قرآنی به رحمت خودش تاکید داشته بویژه در آیه شریفه قرآن که بحث برخی از روایات بزرگ ترین آیه قرآن است بسم الله الرحمن الرحیم ۲ صفت آمده است، هر ۲ بر رحمت، لطف و مهربانی خدا تاکید می‌کند.

آیت الله مصطفی محامی بیان کرد: برخی از علما و بزرگان تفسیر در تفسیر این آیه شریفه فرمود اند که رحمن دلالت بر رحمت عامه می‌کند، رحمت گسترده خدا که همه عالم از او بهره گرفته اند، همه چیز، انسان‌ها و همه عالم این رحمت الهی، مهربانی و مهرورزی او چه خوب و چه بد بهره مند هستند.

وی افزود: انسان‌های ناشایایست، نابکار و معاند هم از مهر خداوند بهره مندند بر سر سفره نعمت او نشسته اند و روزی می‌خورند که این نشان دهنده رحمت عامه خداوند است و رحیم رحمت خاصه خداوند را بیان می‌کند که مختص مومنان بوده بنابراین در بعضی از تعابیر رحمان دنیا و رحیم آخرت آمده است.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه خداوند کسی است که رحمتش از غضبش سبقت گرفته گفت: اصل و اساس خداوند بر رحمت، مهربانی و مهرورزی است مگر کسی سرنوشت دیگری را برای خود رقم بزند، خدای رحمن الرحیم بر اساس همان رحمت و مهربانی اش جهان آفرینش و انسان را آفریده است.

وی بیان کرد: حضرت محمد(ص) که براساس رحمت الهی فرستاده شده خودش نیز برای همه جهانیان رحمت است بنابراین اگر در پیامبر شناسی بیشتر کار کنیم و عمیق‌تر پیش برویم متوجه خواهیم شد پیامبران واسطه فیض خدا به خلق اند و خداوند از مسیر این پیامبران فیضش را به خلایق می‌دهد.

آیت الله محامی به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای خبرگان رهبری اشاره کرد و افزود: رهبر، جامعه را رصد و فراتر از جامعه اسلامی هشدار می‌دهد تلنگر می‌زند، هدایت و رهبری می‌کنند مقام معظم رهبری فرموده است که انتخابات خون جدید به رگ های جامعه تزریق می‌کند اما مواظب باشید کام مردم را با درگیری و اختلافات تلخ نکنید.

وی در توصیف این کنگره گفت: همایش پیامبر مهربانی که با شعر با مردم در مورد پیامبر سخن بگویید بسیار کار جالبی بوده چرا که قالب هنر و زبان هنر تاثیرش در ذهن ماندگارتر است.

اختتامیه کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی برگزار شد

فرهنگ و هنر بال توسعه است

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از هنرمندان و شاعرانی که در اختتامیه سومین کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی در زاهدان شرکت کردند اظهار کرد: برگزاری این گونه کنگره ها انرژی خوبی در سیستان و بلوچستان تکثیر می‌کند باید بدانیم که یک بال توسعه، فرهنگ و هنر است.

رضا شریفی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا عقب ماندگی های سیستان و بلوچستان را در استان جبران کنیم افزود: بخش اعظم این عقب ماندگی‌ها مربوط به بحث هنر است بنابراین همه باید در کنار هم تلاش کنیم استان را آنطور که است به کمک مفاخر و مشاهیر آن برای دیگران روایت کنیم چرا که این ظرفیت در این منطقه وجود دارد.

وی با اشاره به موضوع انتخابات که چندی پیش برگزار شد عنوان کرد: مردم سیستان و بلوچستان علی رغم همه مشکلات که بخشی از آن به کم کاردی ما برمی‌گردد به ما امید بستند و پا کار آمدند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: این حماسه حضور مردم پای صندوق های رای تکلیف همه مدیران را سخت تر از گذشته کرد بنابراین باید با کار انقلابی و جهادی به اعتماد مردم پاسخ دهیم.

وی به سیلی که جنوب سیستان و بلوچستان را درگیر کرده اشاره کرد و گفت: کار راهبردی در سیل جنوب یعنی اینکه ما دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم، از روز انتخابات تیم فنی استانداری در جنوب شروع به کار کرده که بندهای خاکی، مسیل ها و جاده ها اصلاح شود تا این رحمت الهی برای مردم مشکلی به بار نیاورد.

شریفی اظهارکرد: نیاز جدی و فوری ما این است که همه با هم مهربانتر باشیم و چه خوب است که این مهربانی که از پیامبر مهربانی داریم قدر بدانیم، علی رغم همه دلخوری هایی که از هم در زندگی شخصی و کنشگری های اجتماعی داریم باید با هم مهربان‌تر رفتار کنیم.

وی افزود: هیچ دولت و کارگزاری به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد به همین دلیل نیازمند انرژی های مثبت بویژه در حوزه فرهنگ و هنر هستیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه زاهدان به عنوان شهر حافظان قرآن و پایتخت وحدت اسلامی شناخته می‌شود ادامه داد: باید این عناوین را عملیاتی کنیم نمی‌خواهیم در حد شعر و شعار بماند چرا که احساس می‌کنم این موضوع در معرض مهندسی معکوس قرار گرفته ایم، این جمع می‌تواند این مشکل را حل کند.

وی گفت: سیستان و بلوچستان ظرفیت های فرهنگی هنری و حماسی بی نظیری دارد ما هم با تمام وجود در خدمت شما و نوع نگاه شما هستیم که عقب ماندگی های استان را جبران کنیم و استان را به جایی که در شأن مردم فرهنگ دوست است برساینم.

بیانیه هیات داوران سومین کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی که توسط علی داوودی دبیر علمی کنگره قرائت شد به شرح زیر است:

از درمها نام شاهان بر کنند/ نام احمد تا ابد بر میزنند نام احمد نام جمله انبیاست / چونک صد آمد نود هم پیش ماست

شعر زبان مشترک انسانها آیینه فرهنگ و هنر بومی این سرزمین است به ویژه شعر دینی که جریانی ریشه دار در پهنۀ ادبیات ایران است. شعر با موضوع پیامبر اکرم صلوات الله علیه بخشی از معرفت شناسی دینی است که در ترویج و تعلیم فرهنگ ،نبوی آموزش و گسترش ارزشها و سبک زندگی ما نقش بی بدیلی ایفا کرده است شاعران دیروز و امروز ایران جویای مفاهیم عالی انسانی و دینی در سیمای حضرت و مکتب شکوهمند او بوده و هست. نظر به جایگاه این مهم ضرورت توجه را دو چندان کرده است لذا کنگره شعر پیامبر مهربانی در پی تأمین اهدافی از جمله رشد و گسترش کیفی و کمی شعر به نبوی به عنوان اصلی ترین بنیان شعر دینی ایجاد فضایی معنوی در جامعه ایجاد جریان ادبی و گفتمانی فرا ادبی با توجه به رسوخ و نفوذ فرهنگ اسلامی در لایه های ذهن و ضمیر و حس و خرد انسان مسلمان ایرانی و شناسایی و معرفی استعدادهای ادبی جوان شکل گرفته است.

آثار رسیده به دبیرخانه کنگره بیانگر نکاتی است:

۱. درصد بالای شاعران شرکت کننده جوانان شاعرند به این معنی که دغدغه در شعر امروز جاری و ساری است.

۲. اگرچه شاعران در هر قالب و شکلی سروده اند لکن غلبه قوالب سنتی بر ضرورت توجه به امکانات شعر نو را تاکید می‌کند.

۳. گرچه به نسبت ایده الها و آرمانها هنوز سطح و کیفیت مورد انتظار حاصل نشده است اما شعرهای امروز افقی جدید است معدل مقبولی در کارنامه شعری شاعران معاصر.

نظر به گستره و تنوع زبان و گویش داوری آثار در بخش‌های مختلف با حضور داوران مختص هر بخش به صورت یک مرحله ای و یا دو مرحله ای انجام شد.

رعایت اصول ،شعری نوآوری و خلاقیت مضمون آفرینی توجه به عنصر ،زبان محوریت موضوع و ملاحظات محتوایی از جمله شاخصهای ارزیابی آثار بود.

در نهایت امتیازدهی میانگین نمرات آثار بسیار نزدیک هم بوده که این امر کار گزینش اشعار را دشوار کرد لکن تعدادی از آثار به تجمیع آرای داوران انتخاب شده اند هر چند آثار حذفی نیز امتیاز بالایی دارند اما ظرفیت ساختاری کنگره ها مجال انتخاب بیشتر را ندارد.

هیات داوران کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی ضمن آرزوی موفقیت برای شاعران شرکت کننده امیدوار است دوره های بعدی این همایش عظیم نیز با حضور بیشتر و کیفیت بالاتر اشعار تداوم یافته و از این رهگذر شاهد رشد و تعالی دو چندان شعر در کشورمان باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی شاه منصور شاه میرزا برگزیده کشور تاجیکستان و علی عنایت برگزیده کشور پاکستان معرفی شد.

علی سلیمیان محمد زارعی به ترتیب مقام اول و دوم و مجید لشکری و فائزه زرافشان هر دو حائز رتبه سوم در بخش شعر فارسی کلاسیک شدند همچنین در بخش شعر پارسی سپید محبوبه کلبعلی مقام اول را از آن خود کرد و خدابخش صفا دل شایسته تقدیر شعر فارسی کلاسیک شد.

در بخش شعر سیستانی سلطان جهانتیغ مقام اول هاشم علیدادی مقام سوم و عباسعلی صباغ زاده شایسته تقدیر شد.

عماد آل کثیر و میلاد تیر گردون(بدوی) مقاوم اول و دوم شعر عربی را به دست آوردند.

وحید طلعت مقام اول کتاب برگزیده زبان ترکی را به دست آورد.

فاروق دامنی و محمد ریگی پناه هر ۲ مقام دوم شعر بلوچی و ناصر ریگی مقام سوم شعر سپید بلوچی را از آن خود کردند.

محمد رحیمی رضوان و علی قیسوندی به ترتیب مقام اول و دوم را در بخش شعر کردی به دست آوردند.

به گزارش ایرنا، سومین کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی در سه بخش شعر نو، شعر کلاسیک و مجموعه شعری و در ۶ زبان فارسی، عربی، ترکمنی، ترکی، کردی، بلوچی و گویش سیستانی برگزار شده است، بخش‌های این کنگره شامل شعر نو - شعر کلاسیک و مجموعه شعر است.

جستارها شامل یگانگی ، از شبانی تا شبانه های عروج، مهربان باشیم ، من مسلمانم ، با خاندان خوبان و گنج دانش بوده است.

شرکت کنندگان برای شرکت در هر بخش از کنگره باید حداقل ۳ شعر و حداکثر ۵۰ بیت/ بند ارسال می‌کردند و ارسال برگردان فارسی آثار به پیوست ضروری بوده است.

بیش از ۴۰۰ اثر به دبیرخانه این کنگره ارسال و از میان این آثار داوری صورت گرفته است. در کنگره بین المللی شعر "پیامبر مهربانی" به زبان‌های مختلفی از جمله فارسی، کردی، بلوچی، ترکی، عربی و گویش سیستانی که به دبیرخانه ارسال شده، پرداخته شده است.

نخستین کنگره ملی شعر "پیامبر مهربانی(ص)" ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۵ همزمان با آغاز هفته وحدت به مدت دو روز در تالار "امام رضا(ع)" دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد همچنین دومین کنگره شعر «پیامبر مهربانی» ( ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۶) با حضور مهمانان داخلی و خارجی در سالن فرهنگی و سینمایی هلال زاهدان برگزار شد که پس از چندین سال وفقه اسفندماه ۱۴۰۲ سومین کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی امروز ۱۷ اسفندماه در زاهدان به مدت یک روز برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha