۱۷ اسفند ۱۴۰۲، ۲۳:۳۸
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85411642
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سیاستمدار روس: عضویت سوئد در ناتو تهدید علیه روسیه قلمداد می‌شود

تهران- ایرنا- کنستانتین کوساچف معاون شورای فدراسیون روسیه (مجلس علیا) تصمیم استکهلم برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) را «کوته‌بینانه» خواند و گفت که سوئد از این پس با عضویت در این پیمان نظامی تهدیدی علیه مسکو قلمداد می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، کوساچف پنجشنبه شب در پیامی در تلگرام نوشت: از نظر من، عضویت سوئد در ناتو که امروز رسمیت یافت، کوته‌بینانه‌ترین و بی‌ملاحظه‌ترین تصمیم در تاریخ این کشور پادشاهی بود.

وی تشریح دیدگاه خود افزود: وقتی سوئد «نیمه‌عضوی» در ناتو بود این کشور تهدیدی علیه روسیه در نظر گرفته نمی‌شد اما اکنون تهدید قلمداد می‌شود. بنابراین، عضویت سوئد در ناتو ضامن امنیت این کشور نیست.

کوساچف با بیان اینکه عضویت سوئد در ناتو خسارت بزرگی به جایگاه آن به عنوان یک کشور بی‌طرف وارد کرد، گفت : استکهلم بجای آنکه روابط عادی با روسیه را حفظ کند از این به بعد مجبور است از دکترین نظامی بروکسل تبعیت کرده و به دشمن روسیه تبدیل شود.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه اسناد الحاق سوئد به پیمان ناتو را در محل وزارت خارجه این کشور در واشنگتن، از اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد دریافت کرد و این کشور اروپایی اکنون بطور رسمی سی‌ودومین عضو ناتو است.

بر اساس اساسنامه ناتو، یک کشور پس از ارائه اسناد عضویت خود به دولت آمریکا، به عضویت این ائتلاف در می‌آید. این اسناد در وزارت خارجه آمریکا نگهداری می‌شود که به عنوان امانت‌دار معاهده برای ناتو عمل می‌کند.

پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو درخواست دادند. فنلاند در آوریل (فروردین/اردیبهشت) گذشته به عضویت این پیمان نظامی درآمد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha