معاون وزیر جهاد کشاورزی خسارات سیل در شهرستان‌های قصرقند و نیکشهر را بررسی کرد

زاهدان - ایرنا - صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی عصر امروز پنجشنبه از نخلستان‌ها، باغ‌ها و مزارع، تاسیسات و منابع آبی آسیب‌دیده از سیل اخیر شهرستان های قصرقند و نیکشهر بازدید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: عمده خسارات وارده به بخش کشاورزی در این شهرستان ها مربوط به ۹۴ حلقه چاه کشاورزی و ۸۵ رشته قنات و ۲۲۹ کیلومتر جاده های روستایی و عشایری است.

سید محمد رضا سیدحسینی افزود: سایر خسارات براثر سیل اخیر مربوط به هزار و ۱۳۰ هکتار از اراضی زراعی آبی و دیم ،۳۳۰ هکتار اراضی باغی، ۲۰واحد گلخانه، ۴۵ واحد دامداری روستایی و عشایری، ۴۵ راس دام سبک و سنگین، ۵۰دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی، ۴۹ کیلومتر انتقال آب با لوله‌های و کانال، پنج بندسار و سازه آبخیزداری و ۱۰ باب استخر ذخیره آب است.

وی ادامه داد: کار عملیات اجرایی مرمت و بازسازی منابع آبی آسیب دیده با همکاری بهره‌ برداران در جنوب استان آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، باران‌های سیل‌آسا که از چند روز گذشته در جنوب سیستان بلوچستان شروع به باریدن کرد باعث وقوع سیلاب در برخی از مناطق شهری و روستایی شد و به بخش‌های مختلف زیرساختی و کشاورزی این استان خسارت‌هایی را وارد کرد.

شدت گرفتن بارش‌ها منجر شد تا ۱۴ شهرستان سیستان و بلوچستان با پدیده سیلاب و آبگرفتگی مواجه شوند و همچنین سیل منجر به آسیب رساندن به پل‌ها، راه‌های ارتباطی و آبگرفتگی منازل در جنوب این استان شود که در این راستا تاکنون به بیش از ۲۴ هزار نفر امدادرسانی شده است.

از همه مهمتر آبگیری بزرگ‌ترین سد مخزنی سیستان و بلوچستان «سد کهیر» است که با روی کار آمدن دولت سیزدم نخستین آبگیری آن انجام شد.

با این وجود اما شدت گرفتن سیل در جنوب سیستان و بلوچستان که همراه با بروز مشکلات برای مردم مانند بسته شدن راه‌ها، ورود آب به خانه‌ها و سایر موارد بود باعث شد تا رهبر معظم انقلاب پس از کاشت نهال به مناسبت روز درختکاری در سخنانی به این موضوع اشاره کنند که «این سیلی که در ناحیه‌ جنوبی استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد به مردم خسارت‌های زیادی هم وارد کرده است. حتماً امدادهایی که دارد انجام می‌گیرد بایستی ادامه پیدا کند. بحمداللّه گروه‌های امدادی چه از مسوولان دولتی و چه غیر آنها مشغول کار هستند، تلاش می‌کنند، کمک می‌کنند، باید ادامه پیدا کند و دیگرانی که می‌خواهند، می‌توانند، مشتاق به ورود در این کمک‌ها هستند، آنها هم وارد بشوند و اضافه کنند بر این کمک‌ها»؛ و این فرمایش معظم‌له منجر شد تا همبستگی ملی برای امدادرسانی به سیلزدگان شدت گیرد، چرا که این ملت همواره گوش به فرمان ولی فقیه خود هستند و به ندای ایشان لبیک می‌گویند.

در این مدت یک‌هزار و ۹۴۷ روستای سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سیلاب قرار گرفت و واحدهای مسکونی زیادی بر اثر جاری شدن سیلاب آسیب کلی و جزئی دیدند همچنین چهار سد شامل سدهای مخزنی پیشین در شهرستان سرباز با حجم ۱۷۵میلیون متر مکعب، سدزیردان در منطقه دشتیاری چابهار با حجم مخزن ۲۰۷میلیون متر مکعب سد شی کلک در شهرستان چابهار با حجم ۱۰میلیون متر مکعب و سد خیر آباد نیکشهر با حجم ۲۷ میلیون مترمکعب آبگیری و سرریز شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha