زیرساخت‌های ترانزیتی بندر آستاراخان می‌تواند به افزایش همکاری‌های ایران و روسیه منجر شود

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: علی رغم اهمیتی که منطقه آستاراخان برای افزایش تبادل تجاری ایران دارد، طی سه دهه گذشته سه استاندار استان‌های شمالی ما در دولت‌های گذشته وعده ایجاد پرواز مستقیم به آستاراخان را دادند که هنوز این وعده محقق نشده است.

روح الله مدبر کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص آخرین وضعیت روابط میان ایران و فدراسیون روسیه و فرصت‌هایی که جهت افزایش تعاملات تجاری و همکاری‌های فی‌مابین وجود دارد، اظهارداشت: همکاری با روسیه کاری تخصصی و حرفه‌ای است، روسیه کشوری سه قاره‌ای است که هر بخشی از آن را رئیس جمهور این کشور برای همکاری با یک بخشی از دنیا تقسیم بندی کرده و دارای مناطق آزاد تجاری متعددی هم هست.

وی گفت: از بین مناطق آزاد تجاری زیادی که روسیه دارد «منطقه آستاراخان در حوزه کاری و تخصصی ایران قرار دارد»، چرا که در کنار دریای خزر واقع شده است. لازم است مقامات کشورمان در حوزه‌های کاری مختلف و در سطوح گوناگون از ایران به آستاراخان سفر کنند.

این کارشناس مسائل روسی عنوان کرد: زیرساخت‌های تجاری و ترانزیتی خوبی در بنادر آستاراخان وجود دارد که می‌تواند شرایط افزایش همکاری‌های تجاری ایران با روسیه را افزایش دهد. در داخل استان آستاراخان یک منطقه آزاد تجاری به نام لوتوس ایجاد شده که در آن به تجار کشورهای ساحلی دریای خزر و سایر تجار کشورهای دیگر زمین به حالت تقریباً رایگان با معافیت مالیاتی داده می‌شود تا خودشان کارخانه‌هایی را که می‌خواهند راه‌اندازی کنند و شرایط فوق العاده متعدد و متنوعی جهت تسهیل و تعمیق روابط تجاری با کشورهای دیگر فراهم است.

مدبر گفت: روس ها تقسیم بندی را که باید در ارتباط با کشورهای دیگر انجام دادند. شما ببینید هندوستانی که در یک فاصله‌ای از روسیه قرار دارد و هیچگونه مرز و همسایگی با این کشور ندارد با توجه به اینکه آستاراخان را یکی از مسیرهای اصلی راهگذر شمال و جنوب و حرکتش به سمت شرق روسیه و رسیدن به اروپای شرقی می‌داند، در این منطقه نمایندگی دارد و البته ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان هم در آستاراخان کنسولگری‌های بزرگ و قوی دارند.

وی بیان داشت: اگر ما بر مسئله راهگذر شمال جنوب و توسعه همکاری‌های تجاری با روسیه تاکید می‌کنیم و می‌دانیم که برخی از موانع و محدودیت‌های زمینی در خروجی مرز مشترک با آذربایجان رخ می‌دهد، بنابراین بهترین راه ارتباطی ما از طریق دریای خزر، کشتیرانی و منطقه آستاراخان است و باید در این منطقه حضور جدی و سرمایه‌گذاری زیادی داشته باشیم.

این کارشناس مسائل روسیه افزود: چند سال قبل رئیس بنیاد مستضعفان به آستاراخان رفت و قرار شد کارهایی را در آنجا انجام دهند، نمی‌دانم این موضوع به کجا رسید، اما واقعاً باید این قبیل مسائل پیگیری شود چرا که منجر به فرصت سوزی برای ایران و استفاده از این فرصت‌ها برای دیگر کشورها می‌شود.

مدبر عنوان داشت: در حال حاضر آلمان و روسیه در موضوع جنگ اوکراین در تنش با یکدیگر به سر می‌برند، اما چرا آلمان به منطقه لوتوس روسیه آمده و سرمایه‌گذاری کرده است، چرا که در نظام بین‌الملل بازیگران آینده را می‌بینند نه شرایط فعلی را. آنها آینده را می‌بینند که وقتی راهگذر شمال جنوب ایجاد شد شرکت‌های کشتیرانی آلمانی هم بتوانند از قبل آن منتفع شوند.

وی گفت: این نکته رو هم بگوییم که «کنسولگری ایران در آستاراخان حقیقتاً خیلی فعال است»، اما این معنای آن نیست که همه بخش‌های کشور نیز در این منطقه حضور فعال و جدی دارند.

این کارشناس مسائل روسیه افزود: ما «در خصوص راهگذر شمال و جنوب دو ضعف کلی داریم» یکی ظرفیت بندری ما هست که بنادر شمالی ما آن زیر ساخت لازم را هنوز ندارند و دوم ضعف لجستیک و پشتیبانی کشتییرانی است. بزرگترین کارخانه کشتی‌سازی روسیه در آستاراخان قرار دارد که اسمش لوتوس است و فرصت فوق العاده‌ای را برای ایران ایجاد می‌کند که بتواند در آنجا به تولید کشتی و خرید آن بپردازد.

مدبر تصریح کرد: اینکه برخی می‌گویند باید پروازهای مستقیم بین شهرهای مختلف ایران و روسیه ایجاد شود این اشتباه است، چرا که برخی از شهرها در روسیه هستند که ما هیچ کاری با آنها نداریم حتی یک تاجر ما هم به آنجا نمی‌رود بنابراین ایجاد پرواز مستقیم به آن شهرها با شکست مواجه می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طی سه دهه گذشته سه استاندار استان‌های شمالی ما در دولت‌های گذشته در سفرهایی که به آستاراخان داشتند وعده ایجاد پرواز مستقیم بین ایران و آستاراخان را دادند، اما هنوز این وعده محقق نشده است و ما هنوز یک پرواز مستقیم به آستاراخانی که تجار ما باید به آنجا بروند و آن منطقه در ابتدای راهگذر شمال جنوب است، نداریم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha