۱۷ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۴۹
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85411080
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

معاون وزیر جهادکشاورزی: زنگ زرد؛ تهدید بزرگ مزارع گندم کشور است
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس - ایرنا - معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی برضرورت حداقل ۲ مرحله سمپاشی مزارع گندم بویژه در استان‌های واقع در نواحی معتدل و نیمه خشک کشور علیه آفات و بیماری‌های قارچی از جمله «زنگ زرد» تاکید کرد و گفت: افزایش دما پس از بارش‌های اخیر، بخش قابل توجهی از مزارع گندم را دچار این بیماری که تهدیدی بزرگ محسوب می‌شود، کرده است.

علیرضا مهاجر روز پنجشنبه درحاشیه بازدید از مزارع گندم استان گلستان به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال به سبب شرایط اقلیمی و بارش‌های تا حدودی نرمال وضعیت مزارع گندم کشور خوب است.

وی ادامه داد: در سطح ۶ میلیون هکتار از اراضی زراعی کشور گندم کشت شده که ۲ میلیون هکتار آن به‌صورت آبی و بقیه دیم است.

مهاجر اضافه کرد: به سبب افزایش دمای هوا پس از بارش‌ خوب باران روزهای گذشته، بیشتر مزارع گندم دچار حمله برخی قارچ‌ها و آفات از جمله زنگ زرد شده که کشاورزان باید نسبت به سمپاشی حداقل ۲ مرحله مزرعه خود اقدام کنند.

به گفته وی، کم توجهی در مبارزه با بیماری زنگ زرد سبب کاهش قابل توجه تولید (تا ۲ تُن در هکتار) خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بیماری زنگ زرد یکی از مهمترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود و در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد به سرعت گسترش می‌‎یابد.

این بیماری به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی روی برگ‌های محصول ظاهر شده سپس تین جوش‌ها به سرعت به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر ۲ سطح برگ نمایان می‌کنند که به‌دنبال آن به کل محصول آسیب می‌زند.

معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی همچنین گفت: کشاورزان باید با استفاده از نقطه نظرات کارشناسان حفظ نباتات مراکز خدمات کشاوروزی نسبت به کودپاشی مزارع خود اقدام کنند.

مهاجر افزود: کودپاشی مزارع گندم باید به صورت ترکیبی «کُلرید پتاسیم» همراه با انواع کود «سرک» مانند (اوره و ازته) باشد.

وی همچنین گلستان را از استان‌های پیش‌رو (رتبه دوم پس از خوزستان) در تولید گندم کشور دانست و بیان داشت: امسال در سطح تقریبی ۳۸۵ هزار هکتار از اراضی زراعی این استان گندم کشت شده است.

استان ۲ میلیون نفری گلستان با داشتن افزون بر ۶۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از استان‌های مهم در تولیدات بخش کشاورزی کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha