۱۷ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۰۴
کد خبر: 85410570
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ماراتن مسیه ۱۴۰۲ با حضور ۱۵۰ منجم برگزار می‌شود

۱۷ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۰۴
کد خبر: 85410570
ماراتن مسیه ۱۴۰۲ با حضور ۱۵۰ منجم برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- رویداد نجومی «ماراتن مسیه ۱۴۰۲» با حضور ۱۵۰ منجم آماتور ایرانی از شامگاه پنجشنبه (۱۷ اسفند) تا سحرگاه جمعه (۱۸ اسفند)، در کویر «چاه جام» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، ماراتن مسیه رقابتی است که منجمان آماتور برخی کشورها هر سال در ماه مارس (اسفند و فروردین) برگزار می‌کنند و هدف از آن رصد آن دسته از اجرام اعماق آسمان شب است که شارل مسیه (Charles Messier) منجم مطرح فرانسوی قرن هجدهم شناسایی کرده بود و به نام فهرست مسیه معروف شده اند.

ماراتن مسیه در ایران نیز از سال ۱۳۸۰ به همت مجله نجوم آغاز و به مسابقه ای تبدیل شد که منجمان آماتور ایرانی در آن شرکت می کنند. امسال نیز کویر چاه جام در ۷۰ کیلومتری جنوب شاهرود در استان سمنان، پنجشنبه شب میزبان این رقابت است که از سال ۱۳۸۰ به شکل مستمر برگزار شد و فقط همه‌گیری کرونا سه سال برگزاری پیوسته آن را مختل کرد.

منجمان آماتور با هدف آزمودن مهارت‌های رصدی خود و تقویت توانایی کار با تجهیزات اپتیکی مانند تلسکوپ و دوربین دوچشمی، در ماراتن مسیه شرکت می‌کنند. منجمان آماتور در ماراتن مسیه با تلسکوپ و دوربین دوچشمی ۱۱۰ جرم فهرست مسیه شامل خوشه‌های ستاره‌ای باز و کروی، سحابی‌ها و کهکشان‌ها را رصد می‌کنند.

صحت رصدها زیر نظر گروهی از داوران انتخاب شده از طرف مجله نجوم که خود از برگزیدگان پیشین این رقابت بوده‌اند کنترل می‌شود. در پایان رصدگرانی که موفق به رصد تعداد بیشتری از اجرام اعماق آسمان با تلسکوپ یا دوربین دوچشمی شده باشند، از طرف تیم داوری به عنوان برگزیدگان این رقابت معرفی می‌شوند.

کاظم کوکرم عضو هیات امنای برگزاری ماراتن مسیه در مجله نجوم درباره دقت برگزاری ماراتن مسیه در ایران به خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا گفت: سطح رقابت شرکت‌کنندگان برای برنده شدن در میان جوامع نجوم آماتور در جهان زبانزد است؛ طوری که بسیاری از انجمن‌های نجوم آماتوری فعال در کشورهای اروپایی و آمریکایی، نجوم آماتوری در ایران را با سطح بالای برگزاری ماراتن مسیه می‌شناسند.

وی که پیش‌تر در سال ۱۳۸۳ از برندگان این رقابت در ایران بوده است، افزود: ما در سال‌های گذشته رده‌های دیگری همچون عکاسی و آموزشی را به رده رقابتی ماراتن مسیه افزودیم تا امکان رقابت و فعالیت‌های متنوع‌تری را در جریان برگزاری ماراتن مسیه برای علاقمندان به نجوم مهیا کنیم.

کوکرم افزود: در رده عکاسی در طول یک شب، منجمان آماتور بر سر گرفتن عکس‌های نمای باز یا اعماق آسمانی که از نظر فنی، هنری و علمی واجد ویژگی‌های جذابیت، دقت و نگاه هنرمندانه در انتقال مفهومی علمی باشند، با هم رقابت می‌کنند. در رده آموزشی نیز شرکت‌کنندگان بر سر یادگیری بیشتر مفاهیم نجوم و پیشرفت بیشتر در طول شب با هم رقابت می‌کنند.

ماراتن مسیه ۱۴۰۲ با حضور ۱۰۰ منجم برگزار می‌شود
نمایی از جنب‌وجوش رصدگران در ماراتن مسیه ۱۳۹۴ در نیاسر

حضور ۱۵۰ منجم، تمهید ۱۵ گروه در بخش رقابتی
محمد نیلفروشان دبیر برگزاری ماراتن مسیه ۱۴۰۲ نیز به خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا گفت: امسال حدود ۱۵۰ شرکت‌کننده در رده آموزشی، ۱۵ گروه در بخش رقابتی با ابزارهای اپتیکی مستقل و حدود ۱۰ عکاس در بخش رقابت عکاسی ماراتن مسیه ۱۴۰۲ حضور دارند. پراکنش شرکت‌کنندگان نیز از بیشتر شهرها و استان‌های کشور است. تیم داوری، مربیان و اجرایی این برنامه نیز متشکل از حدود ۲۰ نفر است.

وی که خود از برگزیدگان ماراتن مسیه در سال ۱۳۸۳ بوده و دانش آموخته مقطع دکتری اخترفیزیک است، درباره مراحل برگزاری ماراتن مسیه ۱۴۰۲ در رقابت رصدی اظهار داشت: شرکت‌کنندگان از حدود ظهر پنجشنبه ۱۷ اسفند در محل برگزاری رقابت در کویر چاه جام پذیرش می‌شوند. اندکی پیش از غروب مراسم افتتاحیه با تشریح بخش‌های مختلف رقابت و چگونگی برگزاری آن آغاز می‌شود.

نیلفروشان افزود: سوت آغاز رقابت کمی پس از تاریکی آسمان به صدا در می‌آید و رقابت رصدگران زیر نظر گروه داوری آغاز می‌شود. در طول شب چند نوبت استراحت پیش‌بینی شده، اما در نهایت این رقابت با روشن شدن آسمان در سحرگاه پایان می‌یابد. صبح جمعه پس از برگزاری جلسه داوری، برندگان رقابت مشخص شده و از تلاش آنها در مراسم اختتامیه با حضور نمایندگانی از فرمانداری شاهرود، موسسه طبیعت آسمان شب و مجله نجوم تقدیر می‌شود.

دبیر برگزاری ماراتن مسیه ۱۴۰۲ یادآور شد: این رقابت که با حمایت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهرود، موسسه طبیعت آسمان شب و مجله نجوم در عمق کویر سمنان برگزاری می‌شود، فرصتی برای آموزش علاقمندان به نجوم در رده آموزشی مهیا کرده است. آن‌ها در طول شب این فرصت را دارند که چگونگی رصد اعماق آسمان با تلسکوپ‌های مختلف را آموزش ببینند و در کارگاه‌های آموزشی شرکت کنند که باسابقه‌ترین مدرسان نجوم ایران در آن تدریس می‌کنند.

کوکرم نیز در پایان تصریح کرد: در مجموع برگزاری ماراتن مسیه فضایی برای رشد بیشتر نجوم آماتوری در ایران مهیا می‌کند که می‌تواند زیرساختی برای توسعه علم و افزایش علاقمندی عمومی به علوم پایه و پیشرفت در آن در کشور ایجاد کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha