۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۲۸
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85410315
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حضور پنج دانشگاه اصفهان در رُتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام

اصفهان - ایرنا - پنج دانشگاه از استان اصفهان در جدیدترین رُتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام(ISC ۲۰۲۳) در بین ۴۹۹ مرکز آموزش عالی برتر کشورهای اسلامی قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، رُتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام(ISC ۲۰۲۳) توسط مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام انتشار یافت که در مجموع ۴۹۹ دانشگاه از ۳۳ کشور اسلامی در این نظام رُتبه‌بندی حضور دارند.

۸۰ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در این رُتبه‌بندی حضور دارند در حالیکه سال گذشته ۷۴ دانشگاه از کشورمان در این فهرست بودند.

در میان دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این فهرست، نام پنج دانشگاه از استان اصفهان به چشم می‌خورد که به ترتیب شامل صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، کاشان و مالک اشتر است.

حضور پنج دانشگاه اصفهان در رُتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام

دانشگاه صنعتی اصفهان در این رُتبه‌بندی در جایگاه هفتم کشوری و ۴۷ جهان اسلام قرار گرفته است؛ پس از آن دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رُتبه نوزدهم کشوری و ۱۰۱ تا ۱۲۵ جهان اسلام قرار دارد.

دانشگاه اصفهان در بین دانشگاه‌های کشورمان در رُتبه ۳۱ و در بین دانشگاه‌های جهان اسلام در رده ۱۵۱ تا ۱۷۵ است.

همچنین دانشگاه کاشان در رُتبه ۳۸ کشوری و در رده ۱۷۶ تا ۲۰۰ جهان اسلام و دانشگاه مالک اشتر در رُتبه ۷۴ کشوری و در رده ۴۰۱ تا ۴۵۰ دانشگاه‌های جهان اسلام قرار دارند.

۱۰ دانشگاه برتر ایران در هر یک از معیارهای رُتبه‌بندی اسلامی(ISC) نیز مشخص شده‌اند که در بین آنها نام دانشگاه صنعتی اصفهان از این استان در ۲ معیار به چشم می‌خورد؛ معیارهای اصلی در این رُتبه‌بندی شامل پژوهش، آموزش، فعالیت‌های بین‌المللی و فناوری و نوآوری است.

حضور پنج دانشگاه اصفهان در رُتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام

دانشگاه صنعتی اصفهان در معیار «پژوهش» در رُتبه ششم کشور و ۲۷ جهان اسلام قرار دارد؛ برترین دانشگاه‌های ایرانی در این معیار به ترتیب شامل تهران، علوم پزشکی تهران و تربیت مُدرس هستند.

همچنین دانشگاه صنعتی اصفهان در معیار «فناوری و نوآوری» در رُتبه هفتم کشوری و ۶۰ دانشگاه‌های جهان اسلام است؛ دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و تربیت مُدرس در این معیار رتُبه‌های اول تا سوم کشور را کسب کردند.

۱۰ دانشگاه برتر حاضر در این رتبه‌بندی از کشورهای عربستان، قطر، مالزی، پاکستان، لبنان، ایران و امارات متحده عربی هستند که کشور عربستان با چهار دانشگاه و بقیه کشورها هر کدام با یک دانشگاه در میان ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام قرار گرفته‌اند.

از میان دانشگاه های ایرانی حاضر در رُتبه‌بندی مذکور، دانشگاه تهران در زُمره ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام قرار دارد و تربیت مُدرس، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی مشهد دانشگاه‌های حائز رُتبه زیر ۵۰ هستند.

اصفهان بعنوان دومین استان دانشگاهی کشور ۱۹۹ موسسه آموزش عالی و پژوهشی فعال با جمعیت افزون بر ۲۰۸ هزار دانشجو و سه هزار و ۵۳۹ عضو هیات علمی دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha