۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۲۲
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85410230
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روسیه خطاب به غرب: با آتش بازی نکنید

۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۲۲
کد خبر: 85410230
روسیه خطاب به غرب: با آتش بازی نکنید

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) با بیان اینکه کشورهای غربی هنگام بحث درباره امکان اعزام نیروهای خود به اوکراین با آتش بازی می کنند، نسبت به پیامدهای چنین مباحثی هشدار داد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس،‌ دیمیتری پسکوف چهارشنبه در حاشیه یک رویداد جشنواره جهانی جوانان در سیریوس روسیه، اظهارات اخیر امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در این باره را خطرناک توصیف کرد و با اشاره به واکنش سران کشورهای غربی به اظهارات مکرون گفت: مسکو مواضع متناقض زیادی از غرب در مورد اعزام نیروهای ناتو به اوکراین می‌شنود، اما به صورت کلی، این بحث را خطرناک می‌دانیم.
پسکوف اظهار داشت:‌ اظهارات مکرون مبنی بر اینکه باید بحث در زمینه اعزام نیروی نظامی به اوکراین آغاز شود، همزمان با گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه غرب می خواهد شاهد شکست استراتژیک روسیه باشد، بیان شد.
وی با اشاره به انتشار فایل صوتی افسران آلمانی در حال صحبت درباره کمک به اوکراین با هدف حمله به پل کریمه، چنین رفتاری از مقامات غربی را غیرمسئولانه خواند و گفت:‌ این گونه رویکردها به تخریب بیشتر وضعیت منجر می شود.
وی خاطرنشان کرد: مسکو در صدد دستیابی به اهداف خود است و در این زمینه از تعاملات سیاسی و دیپلماتیک استقبال می‌کند.

پیش از این، مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه ۲۶ فوریه ۲۰۲۴ پس از میزبانی نشستی با حضور نمایندگان حدود ۲۰ کشور غربی در پاریس گفته بود: در این نشست، موضوع اعزام احتمالی نیروی زمینی کشورهای غربی به اوکراین مطرح شد. به گفته وی، شرکت کنندگان در این موضوع به اجماع نرسیدند، اما نمی توان چنین سناریویی را در آینده منتفی دانست.
پس از پایان کنفرانس، نمایندگان اکثر کشورهای شرکت کننده در این نشست اعلام کردند که قصد اعزام نیرو به اوکراین را ندارند و حتی بیشتر از آن با مشارکت آنها در خصومت ها علیه روسیه مخالف هستند.
در همین حال، وزیر امور خارجه فرانسه ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ تصریح کرد که ممکن است برای ارائه انواع خاصی از کمک، از جمله برای پاکسازی مین و آموزش واحدهای اوکراینی، حضور پرسنل نظامی غربی در خاک اوکراین لازم باشد.
روسیه و ایالات متحده بزرگترین زرادخانه تسلیحات هسته ای جهان را دارند. پیش از این رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که درگیری بین روسیه و ناتو می تواند آغازگر جنگ جهانی سوم باشد.
به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی را که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد. این عملیات نظامی تاکنون ادامه دارد و کشورهای غربی ضمن اعمال تحریم‌ها بر روسیه، سلاح و مهمات در اختیار اوکراین قرار می‌دهند.

مردم روسیه و آمریکا دشمن نیستند
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در این کشور، "ضد آمریکایی" وجود ندارد،‌ گفت: در همین حال، مسکو به سیاستمدارانی که به آن توهین می‌کنند، علاقه‌مند نیست.
وی در ادامه گفت:‌روس‌ها و آمریکایی‌ها شبیه یکدیگر هستند و مردم این دو کشور، دشمن نیستند.
سخنگوی کرملین خطاب به یک آمریکایی که در مورد روابط بین مسکو و واشنگتن سوالی پرسیده بود، خاطرنشان کرد: ما بسیار سپاسگزاریم که شما اینجا هستید. این نشان می دهد که دیر یا زود درک این موضوع که مردم آمریکا و روسیه دشمن نیستند، باز هم ایجاد خواهد شد.
پسکوف تاکید کرد: ما ضد آمریکایی نداریم. ما از آن رهبران و سیاستمداران آمریکایی که به رئیس جمهور ما توهین می کنند، خوشمان نمی آید.
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به کی‌یف گفت: تانک های آمریکایی در جبهه مقابل روسیه در حرکت هستند، این خوب نیست. آنها تا یک نقطه حرکت می کنند و سپس (در اثر شلیک نیروهای روسیه) می‌سوزند.
وی با اشاره به برنامه اعزام جنگنده های آمریکایی برای کمک به اوکراین گفت: روسیه همه اقدامات تدافعی لازم را انجام خواهد داد تا این هواپیماها سقوط کنند و در آتش بسوزند.  
 
 واکنش به حکم بازداشت دو فرمانده روس: به رسمیت نمی‌شناسیم
بنا بر گزارش دیگری، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) روز چهارشنبه در واکنش به حکم دیوان کیفری بین‌المللی درباره بازداشت دو فرمانده نظامی هوانوردی روس گفت: روسیه یکی از کشورهای پذیرنده اساسنامه رم این دادگاه نیست و بنابراین هیچ تصمیم دادگاه کیفری بین المللی را به رسمیت نمی‌شناسد، ما با چنین تصمیماتی مطابق با آن رفتار می‌کنیم.
سخنگوی کرملین یادآور شد:‌ این اولین تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری در مورد روسیه نیست. این دادگاه که قبلا از سوی مسکو به رسمیت شناخته نشده پیش از این، حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ماریا لووا بلوا، کمیسر حقوق کودکان را در ارتباط با عملیات ویژه روسیه در اوکراین صادر کرده بود.
پسکوف همچنین خاطرنشان کرد که تصمیم‌گیری‌های دادگاه بین‌المللی در فرایند بسته صورت می‌گیرد.

پیش از این، دیوان کیفری بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای از صدور حکم بازداشت برای سرگئی کوبیلاش فرمانده هوانوردی دوربرد و ویکتور سوکولوف فرمانده ناوگان دریای سیاه روسیه خبر داده بود. این دادگاه، هر دو مسئول جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت هستند که در روند درگیری در اوکراین انجام شده است.
مقر دیوان کیفری بین‌المللی که به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و تجاوز رسیدگی می‌کند، در لاهه هلند واقع است.

روسیه مخالف دیکته کردن هر چیزی به شرکای خود است
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنان خود در جشنواره جهانی جوانان در سیریوس روسیه با اشاره به روند مناسبات مسکو - ایروان گفت: روسیه مخالف دیکته کردن هر شرایطی به شرکای خود است و طرفدار شادتر و ثروتمندتر شدن با هم است. ما مطمئن هستیم که دوستان ارمنی ما نیز این را درک می کنند.
وی خاطرنشان کرد: مردم ارمنستان از همکاری با فدراسیون روسیه و عضویت ایروان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا سود می‌برند، زیرا گردش مالی تجاری، مزایا، خدمات حمل و نقل در این چارچوب‌ها در حال رشد است.
پسکوف اظهار داشت:‌ در مجموعه کشورهای حوزه اتحاد جماهیر شوروی سابق، ارمنستان کشوری است که پویاترین توسعه را دارد، زیرا رشد تولید ناخالص داخلی آن در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۵ درصد است.
سخنگوی کرملین ادامه داد: حتی بر اساس استانداردهای جهانی، می‌توان گفت که ارمنستان در میان این کشورها، پیشتاز است که این تا حدودی به دلیل همکاری بسیار نزدیک دوجانبه سودمند با فدراسیون روسیه است.

۶ فرزند دارم؛ روسیه همچنان بزرگ و با جمعیت زیاد خواهد بود
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنان خود در جمع جوانان شرکت کننده در این جشنواره از کشورهای مختلف در پاسخ به پرسشی درباره چشم انداز روسیه در آینده گفت: روسیه در آینده همچنان بزرگ، وسیع، ثروتمند، موفق و با جمعیت زیاد خواهد بود.
وی با اشاره تلویحی به فراخوان ها برای فرزند آوری در روسیه به ظرافت گفت: من قبلاً همه کارها را انجام داده ام، من ۶ فرزند دارم.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه دوران استعمار در جهان در حال سپری شدن است، گفت: جای آن را یک قرن روابط عادلانه تر، تنوع، تنوع ملی، تنوع فرهنگی، احترام به تنوع خواهد گرفت و روسیه بخشی جدایی ناپذیر از این دنیای جدید خواهد بود.
به گفته پسکوف، روسیه فناوری هایی را توسعه خواهد داد که به تمام جهان خدمت خواهد کرد. ما مدت زمان زندگی مردم را افزایش خواهیم داد. ما مراقبت های بهداشتی را توسعه خواهیم داد تا حتی یک کودک جان خود را از دست ندهد. ما جاده های جدیدی می سازیم. ما کشور بسیار وسیعی داریم که پایان کار نداریم. آینده کشورمان را اینگونه می بینیم.
وی در عین حال گفت: توسعه روسیه ساده و آسان نخواهد بود؛ روسیه باید یک دوره دگرگونی در سیاست و اقتصاد جهانی را پشت سر بگذارد.

اجازه دخالت خارجی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را نخواهیم داد
سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات آتی ریاست جمهوری در این کشور که ۲۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد، گفت: روسیه اجازه هیچ گونه تلاشی برای مداخله از بیرون در این انتخابات را نخواهد داد.
وی تاکید کرد: ما هرگز به کسی دیکته نمی‌کنیم که چگونه زندگی کند، از جمله اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مداخله نمی‌کنیم؛ اما نمی‌خواهیم به ما دیکته شود و از این رو، اگر کسی در انتخابات ما دخالت کند، با هر گونه تلاشی مقابله خواهیم کرد.
پسکوف ادامه داد: مقامات کشورهای زیادی تلاش می‌کنند که انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه را زیر سؤال ببرند اما ما به نتیجه‌گیری و ارزیابی آنها اعتنایی نداریم.

جشنواره جهانی جوانان اول مارس ۲۰۲۴ (۱۱ اسفند ۱۴۰۲) با پیام ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آغاز به کار کرد. این جشنواره تا هفتم مارس در قلمرو فدرال "سیریوس" واقع در منطقه کراسنودار روسیه ادامه دارد. بنا بر اعلام رسانه‌های روس، در این جشنواره ۲۰ هزار رهبر جوان از جمله ۱۰ هزار نفر از دیگر کشورها در زمینه های آموزشی، علمی، فرهنگی، ورزشی و تجارت شرکت کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha