استاندار: گردشگری عشایری در چهارمحال و بختیاری تقویت شود

شهرکرد - ایرنا- استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به زندگی جامعه عشایری، معیشت و زیست، آداب و رسوم، سنت‌های عشایری در استان به عنوان یک جاذبه گردشگری است، گفت: گردشگری عشایری باید در استان تقویت شود.

به گزارش ایرنا، غلامعلی حیدری در نخستین جلسه شورای عشایر استان که با حضور رییس سازمان امور عشایر کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه مردم دنیا و شهرنشینان تشنه زندگی بومی، سنتی و جذابیت زندگی عشایر هستند، افزود: باید برای توسعه صنعت گردشگری و بوم‌گردی در این مناطق جذاب و زیبای عشایری برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی اظهار داشت: توسعه گردشگری عشایری چهارمحال و بختیاری باید در دستور کار برنامه‌ریزان استانی و کشوری قرار داده شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر مدیریت توسعه صنعت گردشگری عشایری گفت: پذیرش گردشگر در مناطق عشایرنشین باید بدون اینکه به محیط و فرهنگ عشایر لطمه بزند، انجام شود.

حیدری افزود: در راستای توسعه گردشگری عشایری فرمانداران و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برنامه ویژه‌ای برای جاذبه‌های گردشگری این مناطق داشته باشند و همچنین مذاکراتی با تورهای گردشگری انجام شود تا زمینه حضور گردشگران در این مناطق فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه حضور گردشگران و توسعه گردشگری در این مناطق فرصت مناسبی برای کمک به اقتصاد این قشر و همچنین اقتصاد استان و کشور است، گفت: توسعه صنعت گردشگری باید به‌گونه‌ای انجام شود که آسیبی به زندگی عشایری وارد نشود.

استاندار چهارمحال و بختیاری بر تهیه و تدوین دایره المعارف عشایر این استان تاکید کرد و افزود: ثبت ساختار زندگی عشایری و رفع مشکلات سکونت‌گاه‌های عشایری از سوی فرمانداری‌ها ضرورتی است که باید نگاه ویژه به این امر شود.

وی به اجرای طرح مطالعاتی در پنج هزار هکتار از اراضی بخش دیناران شهرستان اردل برای توسعه کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: توجه ویژه برای جلوگیری از بروز خسارت‌های طبیعی در مناطق عشایری باید در دستور کار قرار گیرد.

حیدری به ظرفیت عشایر در بخش کشاورزی و دامپزشکی اشاره کرد و افزود: در راستای حمایت از جامعه عشایری و تولیدات دامی آن‌ها، میدان‌های عرضه دام در مناطق عشایری و روستایی استان احدث شود تا از واسطه‌گری جلوگیری شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: عشایر نقش مهمی در همه عرصه‌ها به خصوص تولیدات دامی، کشاورزی، صنایع دستی، برقراری امنیت و مقابله با دشمن، مسایل سیاسی و اجتماعی دارند و باید جایگاه این قشر در جامعه تقویت شود.

حیدری با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم به جایگاه عشایر و رفع مشکلات این قشر از جامعه اضافه کرد: رییس‌جمهور در سفر دور نخست خود به چهارمحال و بختیاری در منطقه لبد حضور یافت و در سفر دوم نیز با جمعی از عشایر استان دیدار داشت و مصوبه‌های خوبی با رویکرد رفع مشکلات این قشر در استان به تصویب رسید.

استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت:تامین آب شرب، برق، جاده‌ها، پل‌های ارتباطی، پنل‌های خورشیدی،تامین سوخت، آموزش و پرورش عشایری و حرفه‌آموزی به جامعه عشایری استان در اولویت قرار دارد.

وی در ادامه بر آمادگی کامل دستگاه‌های اجرای برای رفع مشکلات عشایر و همچنین رفع مشکلات زمان کوچ و موانع سکونت‌گاه‌های عشایری تاکید کرد و گفت: در زمان کوچ عشایر مشکلات حوزه بهداشت با فعال کردن گروه‌ها و اردوهای جهادی، بهداشتی و دامپزشکی رفع شود.

مشارکت ۵۰ درصدی مردم چهارمحال و بختیاری در انتخابات

استاندار چهارمحال و بختیاری با تقدیر از حضور پرشور و با بصیرت مردم استان در برگزاری انتخابات ۱۱ اسفندماه گفت: میزان مشارکت مردم استان در این دوره انتخابات بالای ۵۰ درصد بود.

وی با اشاره به حماسه‌آفرینی مردم چهارمحال و بختیاری در این دوره از انتخابات اظهار داشت: حضور حماسی مردم در عرصه انتخابات نقطه عطفی درتاریخ مردم این استان است.

حضور بیش‌ از ۱۲۴ هزار عشایر در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل امور عشایر چهارمحال بختیاری گفت: ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر در قالب ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار عشایری در این استان زندگی می‌کنند.

محمد محمودی گفت: بیشترین جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری در شهرستان کوهرنگ است که بیش از ۵۰ درصد آنان کوچ‌رو هستند و کمترین عشایر در مرکز شهرکرد زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به تسهیلات تخصیص داده شده به عشایر چهارمحال و بختیاری، افزود: از آغاز سال جاری تا کنون ۷۵۸ میلیارد ریال وام طبق تبصره قانون بودجه به عشایران این استان پرداخت شده است.

استاندار: گردشگری عشایری در چهارمحال و بختیاری تقویت شود

محمودی با اشاره به بیمه ۳۸۵ هزار و ۱۴۷ راس دام عشایری در چهارمحال و بختیاری در سال جاری اضافه کرد: در زمینه تولید مثل دام سبک این استان جزء پنج استان برتر کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه طی سال جاری ۱۹ هزار و ۲۰۰ تن آرد بین عشایر داخل استان و کوچ‌رو در خوزستان توزیع شده است، گفت: سهمیه هر نفر به صورت ماهانه ۱۲ کیلوگرم آرد است که با توجه به نیاز جامعه هدف انتظار می‌رود این سهمیه به ۲۰ کیلوگرم افزایش یابد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۱۳۸ پنل خورشیدی و ۴۴۸ پکیج خورشیدی در سال جاری تحویل عشایر استان شده است، اظهار داشت: طبق تفاهم‌نامه‌ منعقد شده با شرکت برق، یک‌هزار و ۵۰۰ پکیج خورشیدی دیگر در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در سالجاری بیش از پنج هزار تن علوفه دامی تولید و توسط اتحادیه خوراک دام چهارمحال و بختیاری با قیمت مناسب بین دامداران عشایر استان توزیع شده است.

محمودی تصریح کرد: ۲ هزار و ۴۵۰ کیلومتر ایل‌راه برای تردد عشایر این استان بازگشایی و ۶۸ میلیون لیتر آب‌رسانی سیار به مناطق عشایری انجام شده است.

فعالیت ۳۹ بهورز برای خدمت‌رسانی به عشایر

معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به خدمت‌رسانی ۲۱ مرکز و ۷۳ خانه بهداشت به عشایر استان گفت: در زمان حاضر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ۴۱هزار و ۶۳۳ جمعیت ثابت و ۶۰ هزار جمعیت متغیر را زیر پوشش دارد.

عبدالواحد رحیمی در خصوص شمار بهورزان فعال در بخش عشایری چهارمحال و بختیاری افزود: هم اکنون ۱۵ بهورز مرد و ۲۷ بهورز زن به مجموعه عشایری این استان خدمت رسانی می‌کنند.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۵۹ بهروز و امسال نیز ۲۷ بهروز در مقاطع کاردانی و کارشناسی جذب و همچنین آزمون جذب ۶۲ بهروز دیگر نیز در سال‌جاری در دستور کار قرار دارد.

معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: تیم‌های سلامت متشکل از پزشک، ماما، کارشناس بهداشت محیط متناسب با ورود عشایر در استان به خصوص شهرستان‌های کوهرنگ و اردل فعال می‌شوند.

وی با اشاره به دسترسی ۹۲ درصدی عشایر به آب آشامیدنی سالم گفت: یکی از مشکلات بهداشتی مربوط به عشایر تعداد کم سرویس‌های بهداشتی است که انتظار می‌رود فرمانداران و مسوولان شهرستانی در این بخش فعالیت بیشتری داشته باشند.

رحیمی در خصوص همراه‌سرای بیماران نیز گفت: ۲ قطعه زمین برای احداث ۲ مجموعه ۲۴ و هشت واحدی پیش بینی شده که تلاش می‌شود با استفاده از ظرفیت خیرین این مجموعه‌ها برای رفاه حال عشایر احداث شود.

فرماندار اردل نیز گفت: این شهرستان با ۲۷ هزار و ۱۷۶ نفر جمعیت عشایری به عنوان دومین مرکز عشایری چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

یعقوب شکوهی با اشاره به اینکه منطقه دیناران شهرستان اردل با مناطق دیدنی و جاذبه‌های گردشگری از تراکم عشایری بالایی برخوردار است افزود: هشت روستای این شهرستان از داشتن راه دسترسی و جاده برای تردد محروم است.

وی ادامه داد: منطقه دنگان دیناران نیز از داشتن جاده، برق و اینترنت محروم و تا کنون موجب تلفات جانی متعددی شده است.

به گزارش ایرنا، جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار با بیش از ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر است.

عشایر چهارمحال و بختیاری با بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک دارند و سالانه افزون‌بر یک‌هزار تُن پشم، ۲۲ هزار تن گوشت قرمز و ۳۵ هزار تُن شیر در مناطق عشایری تولید می‌شود.

عشایر این استان در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha