جُستار آماری در سبد منتخبان مردم اصفهان

اصفهان-ایرنا- در گذر از تکاپوها و رقابت های سیاسی نتایج جستار آماری در فهرست منتخبان مردم اصفهان در مجلس دوازدهم و ششمین مجلس خبرگان رهبری نیز جالب و قابل تامل است.

به گزارش ایرنا، از واجدان شرایط در ۱۶ حوزه انتخابیه استان امسال بنا بر اعلام ستاد انتخابات استان اصفهان ۳۷/۰۴ درصد رای خود را به صندوق انداختند تا منتخبان خود را راهی بهارستان و مجلس خبرگان رهبری کنند.

در انتخابات امسال ۶۱۵ داوطلب (۶۸ زن و ۵۴۷ مرد) برای ۲۰ کُرسی نمایندگی مجلس (۱۹ کرسی مربوط به استان اصفهان و یک کرسی برای ارمنی‌های جنوب ایران) به رقابت پرداختند.

امیرحسین بانکی پور فرد، عباس مقتدایی، مهدی طغیانی، رسول بخشی و حامد یزدیان در حوزه انتخابیه اصفهان، جرقویه، کوهپایه، ورزنه و هرند، احمد بخشایش در اردستان، محمد تقی نقدعلی در خمینی‌ شهر، حسینعلی حاجی دلیگانی در شاهین شهر، میمه و بُرخوار، حبیب قاسمی در شهرضا و دهاقان، اسماعیل سیاوشی در فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت، رمضان رحیمی در فلاورجان، مصطفی معینی آرانی در کاشان و آران و بیدگل، سید مسعود خاتمی در گلپایگان و خوانسار، زهرا سعیدی در مبارکه، الهام آزاد در نایین و خور و بیابانک، ابوالفضل ابوترابی در نجف‌آباد و تیران و کرون و حسین عبدلی در نطنز و قمصر به عنوان منتخب مردم به مجلس دوازدهم راه یافتند.

در انتخابات ۱۴۰۲، نتیجه نهایی در سمیرم و لنجان به دور دوم موکول شد و در حوزه انتخابیه مسیحیان ارمنی جنوب ایران نیز گقارد منصوریان به مجلس راه یافت.

بر این اساس تعداد نمایندگان اصفهان در مجلس دوازدهم ۱۸ مرد و ۲ زن است، در حالی که در دوره فعلی مجلس استان چهار نماینده زن دارد. مردم حوزه انتخابیه اصفهان و شهرضا در این دوره رای متفاوتی دادند اما در حوزه انتخابیه مبارکه و نایین، زنان کماکان منتخب مردمند.

همچنین ۲ نفر از منتخبان مجلس شورای اسلامی از جامعه روحانیت هستند، این نسبت در دوره یازدهم مجلس نیز به همین شکل بود.

جُستار آماری در سبد منتخبان مردم اصفهان

امسال هشت راه یافته به مجلس شورای اسلامی در استان اصفهان از میان چهره های جدید بودند. رسول بخشی و حامد یزدیان در اصفهان، سید محمد موسوی و رحیم کریمی در سمیرم که به دور دوم کشیده شد، حبیب قاسمی در شهرضا، مصطفی معینی در کاشان، حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی در فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت، رمضان رحیمی در فلاورجان و حسین عبدلی در نطنز و قمصر سابقه نمایندگی در دوره های پیشین را ندارند.

در این میان از بین منتخبان مردم در حوزه انتخابیه اصفهان، جرقویه، کوهپایه، ورزنه و هرند امیرحسین بانکی پور فرد در مجلس یازدهم، عباس مقتدایی در مجلس نهم و یازدهم و مهدی طغیانی در مجلس یازدهم نیز توانسته بودند با کسب بیشترین آرا به عنوان نماینده مردم فعالیت کنند.

همچنین حجت الاسلام محمدعلی نقدعلی از حوزه انتخابیه خمینی شهر در مجلس یازدهم، حسینعلی حاجی دلیگانی از حوزه انتخابیه شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس نهم، دهم . یازدهم، مسعود خاتمی از حوزه خوانسار و گلپایگان در مجلس یازدهم، زهرا سعیدی از مبارکه در مجلس دهم، الهام آزاد از حوزه نایین و خور و بیابانک در مجلس یازدهم و ابوالفضل ابوترابی از حوزه نجف آباد و تیران و کرون در مجلس نهم، دهم و یازدهم نیز حضور داشتند.

جُستار آماری در سبد منتخبان مردم اصفهان

بر این اساس حسینعلی حاجی دلیگانی و ابوالفضل ابوترابی که در دوره دوازدهم، برای چهارمین دوره متوالی منتخب مردم حوزه انتخابیه خود شدند، با سابقه ترین نمایندگان استان به شمار می آیند.

جوانترین منتخب مردم اصفهان برای مجلس شورای اسلامی زهرا سعیدی با ۴۰ سال سن از حوزه انتخابیه مبارکه است و مسن ترین منتخب سید مسعود خاتمی با ۷۰ سال سن از حوزه خوانسار و گلپایگان. از بین منتخبان هفت نفر بین ۴۰ تا ۵۰ سال، هفت نفر بین ۵۰ تا ۶۰ سال و چهار نفر ۶۰ تا ۷۰ ساله هستند و میانگین سنی منتخبان استان حدود ۵۲ سال است. همچنین ۱۰ نفر مدرک دکترا، ۶ نفر مدرک کارشناسی ارشد و ۲ نفر تحصیلات حوزوی دارند.

جُستار آماری در سبد منتخبان مردم اصفهان

در انتخابات امسال ۱۱ داوطلب نیز در استان اصفهان برای پنج کُرسی مجلس خبرگان رهبری به رقابت پرداختند که از بین آنها به ترتیب سید ابوالحسن مهدوی، سید سعید حسینی، سید یوسف طباطبائی نژاد و مرتضی مقتدایی که اعضای فهرست های انتخاباتی «جامعه مدرسین» و «جامعه روحانیت مبارز» بودند و مصطفی حسناتی نجف آبادی حائز بیشترین آرا شدند.

سید ابوالحسن مهدوی، سید یوسف طباطبائی نژاد و مرتضی مقتدایی در دوره پیشین مجلس خبرگان رهبری نیز حضور داشتند و ۲ منتخب دیگر از چهره های جدید این کارزارِ انتخاباتی بودند.

سن منتخبان مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری بین ۵۲ تا ۸۸ سال است و جوان ترین آن‌ها سید سعید حسینی است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند سال جاری در سراسر کشور برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha