۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۴۴
کد خبرنگار: 2743
کد خبر: 85410086
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قضات کمتر از ۱۵ سال سابقه ملزم به انجام "مصاحبه داوری" هستند

خرم آباد - ایرنا - معاون داوری و میانجیگری مرکز حل اختلاف کشور گفت: آزمون داوری حذف شده است اما قضاتی که کمتر از ۱۵ سال سابقه دارند ملزم به انجام مصاحبه هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا محسن مقدس روز چهارشنبه در اولین همایش داوری لرستان در سالن اجتماعات دادگستری اظهار کرد: تنها قضات بالای ۱۵ سال سابقه از انجام مصاحبه معاف هستند و قضات زیر ۱۵ سال سابقه حتما مصاحبه خواهند داشت چراکه داوری خوب اعتبار آرای ما را در دعاوی بین المللی بالا می برد.

وی با بیان اینکه ارتقای اعتبار آرا در دعاوی بین المللی، قدرت داوری تحت دین اسلام را نشان می دهد ادامه داد: مردم باید بدانند رای داور لازم الاجرا، تک مرحله ای و قطعی است و در بازه زمانی کوتاه امکان صدور رای وجود دارد.

وی گفت: در حوزه پیشگیری خوب عمل کرده ایم اما در حوزه داوری باید کار علمی صورت گیرد در غیر اینصورت تحمیل هزینه اضافه بر دادگستری خواهد بود و اگر آرای درستی صادر نشود و وزن داوری ضعیف باشد مشکلی بر مشکلات دادگستری افزوده خواهد شد.

مقدس با اشاره به اینکه اولین و اصلی ترین سیاست خود را بر اهتمام جدی در این حوزه قرار داده ایم افزود: مسوولیت اصلی جذب داوران با شورای حل اختلاف است و چنانچه فرد غیر اصلحی را برگزینند با آنها برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: چنانچه داوری درست انجام شود حداقل بین ۱۰ تا ۷۰ درصد پرونده های وارد شده به دادگستری را مختومه می کند همچنین لازم است در همه شهرستان ها شعبه ای برای بررسی ابطال دادخواست های تحت داوری در نظر گرفته تا مشخص شود چه عواملی در این امر دخیل بوده است.

مقدس با تاکید بر تسریع در اجرای احکام داوری عنوان کرد: مهمترین مزایای داوری باید با همکاری اساتید استخراج و در اختیار مردم قرار بگیرد و برای آنها تبیین شود.

رییس کل دادگستری لرستان نیز اظهار کرد: در برخی از شعب، قضات حدود ۲۵۰ فقره پرونده را مورد رسیدگی قرار می دهند و چنانچه این پرونده ها به داوری سپرده شود و فرهنگ سازی لازم صورت گیرد از تشکیل پرونده های کثیر در دادگستری جلوگیری می کند.

حجت الاسلام سعید شهواری عنوان کرد: برای مشروعیت داوری و حکمیت، آیات و روایات زیادی وجود دارد و سیره عقلا در طول تاریخ نیز بر حل و فصل دعاوی بوده است.

وی با تاکید بر لزوم توسعه داوری افزود: امروز در کنار قضاوت و دادگستری به مساله داوری هم نیازمندیم چراکه باتوجه به رشد علم، صنعت و فناوری، دعواها و اختلافاتی که سابقه نداشته در جامعه افزایش یافته است و رفع آنها نیازمند کار فوق تخصصی می باشد.

وی با تاکید بر اینکه تخصصی شدن داوری در کنار دستگاه قضا به حل و فصل این اختلافات و دعاوی کمک می کند ادامه داد: صلح و سازش در دادگستری، نزاع ها را رفع و از تشکیل پرونده های بعدی جلوگیری می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha