۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۲۶
کد خبر: 85409963
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فیلم زندگینامه سید جمال‌الدین اسدآبادی ساخته می‌شود

همدان-ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: در دیداری که هفته گذشته با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم مقدمات ساخت فیلم سیدجمال‌الدین اسدآبادی این عالم بزرگ اسلام و بیدارگر مشرق زمین مطرح شد که مورد استقبال قرار گرفت و این اقدام بزودی کلید خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود ویژه روز چهارشنبه در چهارمین همایش بزرگداشت بیدارگر مشرق زمین و پرچم‌دار بیداری اسلامی "سیدجمال‌الدین اسدآبادی" افزود: برگزاری همایش ۲روزه بزرگداشت بیدارگر مشرق زمین، یکی از خروجی های بنیاد سید جمال‌الدین اسدآبادی است که این همایش تا فردا پنجشنبه ادامه دارد.

وی تصریح کرد: به برکت بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی، تفکرات این عالم بزرگ اسلام، ترویج پیدا می‌کند.

ویژه با اشاره به اینکه نماد یادبود سیدجمال‌الدین اسدآبادی در حال بازسازی است، گفت: نخستین بنای یادبود این عالم بیدارگر مشرق زمین در سال ۱۳۵۳ ساخته شد و یک بار در سال ۱۳۷۸ این بنا بازسازی شد.

این مسوول تاکید کرد: قسمتی از این بنا مشکل ملکیتی داشت و با تخصیص اعتبار از محل سفر رییس جمهور و هیات دولت سیزدهم به استان همدان، اعتباری تامین و مشکل معارضان این ملک برطرف شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تاکید کرد: با تزریق به موقع اعتبار و افزایش سرعت اجرای کار، تا چند ماه آینده شاهد افتتاح این پروژه خواهیم بود.

وی اظهار کرد: در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه پیشنهادی بنیاد در رابطه با ساخت فیلم با موضوع سیدجمال‌الدین اسدآبادی تقدیم وزیر فرهنگ شد.

معاون پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور نیز گفت: در حوزه مفاخر و مشاهیر سرمایه های نمادین بزرگی در کشور داریم که در کنار سرمایه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، برای ما سرمایه ارزشمند محسوب می‌شود.

کاوه خورابه افزود: مفاخری همچون فارابی ابن‌سینا، میرسید علی همدانی، باباطاهر، حافظ، سعدی، فردوسی و دیگر موارد اینچنینی سرمایه های بزرگ مشاهیر ما هستند که سید جمال‌الدین اسدآبادی یکی دیگر از این مفاخر است‌.

وی اظهار کرد: سید جمال‌الدین اسدآبادی رساله‌ای در حوزه فلسفه دارد که در آن به مباحث اختیار و آزادی می‌پردازد.

خورابه تاکید کرد: سیدجمال الدین اسدآبادی مفهوم اراده و اختیار و آزادی را مطرح می‌کند و با همه عقاید همرنگ می‌شود.

امام جمعه اسدآباد نیز گفت: سید جمال از بهترین عالم زمان خود دانش آموخت و در ۱۷ سالگی در علوم مختلف انسانی تبحر داشت.

حجت‌الاسلام مرتضی موحدی با تاکید بر اینکه بیدارگری مهمترین ویژگی سیدجمال‌الدین اسدآبادی بود، افزود: ما افتخار داریم که در کشور و شهری زندگی می‌کنیم که سیدجمال‌الدین اسدآبادی را تربیت و به جامعه اسلامی معرفی می‌کند.

وی تاکید کرد: انتظار داریم با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت دستگاه مرتبط، یک فیلم فاخر با موضوع زندگینامه سید جمال‌الدین اسدآبادی ساخته شود.

رئیس بنیاد سید جمال‌الدین اسدآبادی ادامه داد: باید نمادهای فاخر از این عالم بزرگ اسلام ساخته و در سطح شهرها نصب شود، سید جمال در استان همدان غریب است و باید بیشتر از این به معرفی این شخصیت بزرگ پرداخته شود.

فرماندار اسدآباد نیز گفت: سید جمال‌الدین اسدآبادی نقش ارزشمندی در بیداری اسلامی در مشرق زمین داشت.

حسین‌علی شرکایی افزود: سید جمال‌الدین اسدآبادی از جمله رهبران اسلامی بود که نهضت خود را بر پایه فکری و اندیشه اجتماعی بنا کرد و اعتقاد داشت که اسلام به عنوان یک مکتب و یک ایدئولوژی مسلمانان را نجات خواهد داد.

وی اظهار کرد: سیدجمال، بیداری در کشورهای اسلامی را آغاز کرد و دردهای مردم مسلمان را بیان کرد.

شرکایی ادامه داد: سید جمال‌الدین اسدآبادی، استبداد داخلی و استعمار خارجی را مهمترین مشکل مسلمانان می‌دانست و عقیده داشت حضور جامعه اسلامی در صحنه می‌تواند نقش مهمی در بیداری اسلامی داشته باشد.

وی تصریح کرد: مردم اسدآباد حضور پر شوری در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری داشتند و حماسه دیگری آفریدند.

فرماندار اسدآباد تاکید کرد: با توجه به برگزاری انتخابات در چند روز گذشته، حضور پرشور و انقلابی مردم در انتخابات، توطئه یک ساله دشمن را خنثی کردند.

وی ادامه داد: دشمنان تلاش کردند مشارکت مردم در انتخابات به کمتر از ۱۰ درصد برسد اما با حضور پر شکوه مردم مشارکت به بیش از ۴۰ درصد رسید.

شرکایی با اشاره به اینکه سلامت و امنیت و مشارکت در انتخابات به خوبی اجرا شد، افزود: ۳۹ هزار و ۸۵۲ رای نفر در شهرستان اسدآباد در انتخابات ۱۱ اسفند مشارکت کردند که دکتر رنجبرزاده با بیش از ۱۶ هزار رای به عنوان نماینده مردم اسدآباد به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

فیلم زندگینامه سید جمال‌الدین اسدآبادی ساخته می‌شود

یکی از اساتید دانشگاه افغانستان نیز در این همایش گفت: سید جمال‌الدین اسدآبادی به عنوان بیدارگر مشرق زمین، قرآن را نخستین عامل وحدت مسلمانان می‌داند و این کتاب الهی را رمز ماندگاری اسلام عنوان کرده است.

سید مهدی موسوی افرود: دومین عامل وحدت جامعه اسلامی، از دیدگاه سید جمال‌، ارتباط و همبستگی علمای اسلام دومین است.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی درجات علمای اسلام سومین عامل وحدت از دیدگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی است، اظهار کرد: این خورشید خردمند با سفر به نقاط مختلف دنیا، عامل بیدارگری مسلمانان و کوتاه کردن دست استعمار انگلیس شد.

موسوی ادامه داد: سید جمال‌الدین اسدآبادی به عنوان یک گوهر گران‌بها آنچنان به اسلام خدمت کرد که همه مناطق اسلامی آن را از خود می‌دانستند.

وی تصریح کرد: ابعاد شخصیت برجسته سید جمال الدین اسدآبادی بسیار ارزشمند است و برای اسلام و امت اسلامی خدمات بزرگی داشته و باید راه او را ادامه دهیم و اهداف آن را پیاده کنیم.

این استاد دانشگاه افغانستان افزود: سید جمال متعلق به همه جامعه اسلامی است و باید مقام والای او را حفظ و به آیندگان معرفی کنیم.

وی همچنین با گرامیداشت یاد سردار شهید حاج حسین همدانی افزود: این شهید والامقام یکی از بزرگان و افتخارات استان همدان است که نقش مهمی در مبارزه با داعش داشت.

به گزارش ایرنا، چهارمین همایش بزرگداشت بیدارگر مشرق زمین و پرچم‌دار بیداری اسلامی "سیدجمال‌الدین اسدآبادی" روز چهارشنبه ۱۶ اسفند در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسدآباد و با حضور جمعی از مسوولان استانی و کشوری برگزار شد.

در سالنامه ملی ایران ۱۸ اسفند به نام سیدجمال‌الدین اسدآبادی نامگذاری شده است.

یونسکو سال ۲۰۰۸ میلادی را سال تجلیل از مبارزات سید جمال الدین اسدآبادی نام گذاری کرد.

سید جمال‌الدین اسدآبادی در سال ۱۲۱۷ هجری شمسی مصادف با ۱۸۳۸ میلادی در خانواده‌ای روحانی در اسدآباد از توابع همدان در ایران دیده به جهان گشود.

ابتدا در محل تولد خود به یادگیری زبان عربی و مقدمات علوم دینی پرداخت و سپس راهی عراق شد تا در نجف نزد شیخ مرتضی انصاری تحصیلات خود را ادامه دهد.

عالم روشنفکری که برای تقریب مذاهب اسلامی و وحدت اسلامی کوشید و با همین هدف، سفرهایی به مناطق مختلف جهان اسلام و اروپا داشت.

او از منتقدان حکومت‌های سلطنتی مانند عثمانی و قاجار بود. هم‌چنین به سیاست استعماری انگلیس در کشورهای اسلامی اعتراض داشت. سخنرانی، انتشار نشریه، تشکیل انجمن و ارتباط و گفتگوی رودررو به خصوص با مسئولان حکومتی از روش‌های جمال‌الدین برای انتقال افکار و اثرگذاری بود.

عروة الوثقی، نشریه‌ای است که سید جمال الدین اسدآبادی زمانی که در پاریس به سر می‌برد، با همکاری شیخ محمد عبده به انتشار آن می‌پرداخت. این نشریه در ده‌ها کشور آسیایی و آفریقایی توزیع می‌شد.

سلطان عثمانی از سید جمال در هراس بود و دستور قتل او را صادر کرد و سرانجام در ۱۹ اسفند ۱۲۷۵ هجری خورشیدی برابر با ۹ مارس ۱۸۹۷ میلادی او را مسموم کرد و جنازه او را در گورستان مشایخ اسلامبول به خاک فرستاد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha