۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۴۳
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 85409894
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۶۷ تن فرآورده دامی غیربهداشتی در استان اردبیل امحا شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: امسال ۶۷ هزار و ۱۲۱ کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی آلوده ، غیربهداشتی و تاریخ گذشته در این استان ضبط و معدوم شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر مهدی فیضی روز چهارشنبه در جلسه ستاد استانی طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی دامپزشکی ویژه ماه رمضان و عید سعید نوروز با بیان اینکه نظارت بهداشتی و کیفی بر فرآورده‌های خام دامی یکی از مهم‌ترین وظایف حاکمیتی دامپزشکی است، افزود: فعالیت‌های سلامت محور دامپزشکی تعطیلی نداشته و حتی در مناسبت‌های مهم ملی و مذهبی به طور مستمر انجام شده و نظارت‌ها به دلیل افزایش مصرف فرآورده‌های خام دامی در این ایام تشدید می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری اداره کل دامپزشکی استان از ورود ۶۷ هزار و ۱۲۱ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی آلوده، غیربهداشتی و تاریخ گذشته به چرخه مصرف انسانی جلوگیری کرده است، اظهار کرد: تولید مواد غذایی سالم و اطمینان از سلامت آنها و تامین امنیت غذایی از اهداف استراتژیک دامپزشکی است و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی بر روند تولید فرآورده‌های دامی از ابتدای پرورش دام و طیور و آبزیان تا استحصال فرآورده‌های آن نظارت دارد، بیان کرد: دامپزشکی یکی از ارگان‌های تاثیرگذار است اما فعالیت‌های این اداره کل آن طور که باید نمود بیرونی در جامعه نداشته و ناشناخته و مغفول مانده است.

بیش از ۶۷ تن فرآورده دامی غیربهداشتی در استان اردبیل امحا شد

تشدید نظارت بهداشتی بر کشتار دام و طیور در تعطیلات نوروزی

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل همچنین از اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر کشتار دام و طیور و فرآورده‌های خام دامی در ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروزی خبر داد.

فیضی با بیان اینکه این طرح همزمان با سراسر کشور از شنبه ۱۹ اسفندماه شروع شده و تا ۲۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد یافت، ادامه داد: این طرح با بکارگیری ۱۴ گروه ثابت و سیار دامپزشکی و با مشارکت ۲۸ کارکنان فنی و متخصص در بازرسی در تمام شهرستان‌های استان اجرا می‌شود.

وی بهداشت و سلامت عمومی جامعه را خط قرمز دامپزشکی دانست و افزود: دامپزشکی با فرصت‌طلبان، سودجویان و متخلفان این حوزه بدون اغماض برخورد کرده و آنها را به مراجع قضایی معرفی خواهد کرد.

وی به مردم توصیه کرد از خرید فرآورده‌های گوشتی فاقد مهر دامپزشکی خودداری کرده و به تاریخ تولید، انقضاء و مشخصات برچسب‌های بسته‌بندی به ویژه به کد بهداشتی محصول هنگام خرید گوشت مرغ و آلایش خوراکی دام دقت کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از شهروندان خواست یاریگر خادمین خود در اداره کل دامپزشکی استان باشند و به عنوان شهروند ناظر دامپزشکی هرگونه موارد مشکوک و تخلف در عرضه فرآورده‌های خام دامی را گزارش کنند و مطمئن باشند به گزارش های واصله در اسرع وقت و تا حصول نتیجه رسیدگی خواهد شد.

بیش از ۶۷ تن فرآورده دامی غیربهداشتی در استان اردبیل امحا شد

۳۴۱ متخلف امنیت غذایی در استان اردبیل به مراجع قضایی معرفی شدند

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: امسال ۳۳ هزار و ۶۲۲ مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام شده و ۳۴۱ متخلف حوزه سلامت و امنیت غذایی با تشکیل پرونده به مراجع قضایی استان معرفی شدند.

فیضی افزود: بر این اساس با رای مرجع قضایی تاکنون ۷۵ واحد مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی پلمب و بیش از ۶۷ تن فرآورده نیز ضبط و معدوم شد.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری ۲۰۳ هزار و ۳۹۲ راس دام سنگین و سبک در کشتارگاه های دام و ۱۵ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۶۶۷ قطعه طیور در کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان ذبح و پس از طی فرایند نظارت بهداشتی و شرعی و اطمینان از سلامتی آنها وارد چرخه مصرف شده است.

وی با اشاره به فعالیت هفت باب کشتارگاه صنعتی دام و طیور و هشت باب کشتارگاه سنتی دام در نقاط مختلف استان اردبیل، بیان کرد: در تمامی این کشتارگاه ها متخصصان فنی و بهداشتی و روحانیون ناظر ذبح شرعی حضور داشته و تمامی مراحل کشتار را با دقت و حساسیت خاصی رصد و پایش می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به گستردگی فعالیت‌های دامپزشکی در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اضافه کرد: حدود سه هزار مرکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی استان اردبیل فعالیت می‌کنند.

استان اردبیل با وجود بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری در صنعت دامداری، رتبه هفتم در پرورش گوسفند و گاو بومی، رتبه سوم در پرورش گاومیش، رتبه ۱۵ کشوری در پرورش گاو اصیل دورگ، همچنین ۵۷۳ واحد پرورش صنعتی طیور دارد و میانگین کشتار روزانه گوشت مرغ در این استان به نزدیک ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha