۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۲۸
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85409831
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اجرای برنامه‌های حفاظتی ویژه در زیستگاه های سمندر لرستانی

خرم آباد - ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست لرستان گفت: برنامه های حفاظتی ویژه همزمان با ایام پایانی سال در زیستگاه های" سمندر لرستانی " اجرا می شود.

به گزارش ایرنا محمد نبی حسنوند روز چهارشنبه در بازدید از منطقه حفاظت شده شادابکوه بیان کرد: برنامه های حفاظتی ویژه در زیستگاه‌های این گونه اندمیک تا ابتدای سال جدید توسط اداره‌کل محیط زیست لرستان اجرا خواهد شد.

وی افزود: راه اندازی پاسگاه محیط بانی فصلی در مسیر کول چپ واقع در منطقه حفاظت شده شادابکوه، گشت و کنترل مداوم در سطح زیستگاه های این گونه نادر با استفاده از نیروهای محیط بان استان، تشدید نظارت بر ورود و خروج تورهای گردشگری به زیستگاه‌ها و هماهنگی با نیروهای نظامی، انتظامی و جوامع محلی اجرایی می شود.

حسنوند بیان کرد: این اقدامات به منظور پیشگیری از هرگونه قاچاق احتمالی گونه سمندر در ایام پایانی سال صورت می‌گیرد.

وی ضمن هشدار به سودجویان و متخلفان زیست محیطی مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش حیات وحش افزود: برخورد قاطع نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان با این اقدام تهدید کننده این گونه ارزشمند، در ایام پایانی سال تشدید می شود.

حسنوند با اشاره به اصل پنجاهم قانون اساسی مبنی بر لزوم همکاری آحاد جامعه در حفاظت محیط زیست گفت: از تمام دستگاه های دولتی، تشکل‌های زیست محیطی، دوستداران محیط زیست و جوامع محلی درخواست می شود اداره کل محیط زیست استان را جهت حفظ تنوع زیستی و گونه های ارزشمند جانوری به خصوص سمندر لرستانی یاری کنند.

به گزارش ایرنا در خاورمیانه هشت گونه سمندر وجود دارد که پنج مورد آن در ایران یافت می‌شود و یکی از این پنج گونه، سمندر لرستانی است، این گونه ۱۴ سانتیمتری بومی ایران و تنها در لرستان و مرز با استان خوزستان زیست می کند که به گفته کارشناسان، زیستگاه‎‌ این گونه منحصر به فرد تکامل بسیار پیدا و خود را با شرایط اقلیمی منطقه سازگار کرده است.

سمندر شبیه سوسمار است و در آب و خشکی زیست می کند، چهار پا، پوست تیره رنگ همراه با لکه های زرد دارد و از حشرات تغذیه می کند، نام های ایرانی آن شامل «آذرتش، آذرشین و آذرنشین» است و در زبان فرانسه به نام «سالاماندر» شناخته می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha