شاعران اردبیلی مقام ادبی حکیم نظامی گنجوی را گرامی داشتند

اردبیل - ایرنا - مقام ادبی و فرهنگی حکیم نظامی گنجوی شاعر نامدار ایرانی با حضور ادبا، شعرا و نویسندگان و با اجرای برنامه‌های ادبی و هنری در اردبیل گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های اردبیل عصر سه شنبه در آئین گرامیداشت نظامی گنجوی در تالار ختایی مجموعه تاریخی و جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: به اذعان استادان بنام زبان و ادب فارسی همچون شفیعی کدکنی، عنوان حکیم فقط به پنج شاعر نامدار یعنی فردوسی، ناصرخسروقبادیانی، سنایی غزنوی، عمرخیام و نظامی گنجوی اطلاق می‌شود و این نامگذاری بی حکمت نیست.

شهریار نعمتی افزود: باید در نظر داشته باشیم که به شعرای بزرگی همچون سعدی، مولوی و حتی حافظ عنوان حکیم اطلاق نمی‌شود و اطلاق عنوان حکیم به نظامی گنجوی نشانگر عظمت ادبی و فرهنگی این شاعر بزرگ پارسی گوی است.

وی ادامه داد: اگر نظامی و خاقانی نبودند به یقین حافظ نیز به وجود نمی‌آمد و وقتی از نظامی گنجوی صحبت می‌کنیم یعنی هم ایرانی هستیم و هم ترک و این به این معنی است که می‌توانیم بین اینها مراوده برقرار کنیم اما نباید فراموش کرد که همه آثار نظامی گنجوی به زبان فارسی است.

در این آئین همچنین پیام ویدئویی محمود شالویی رئیس ستاد ملی بزرگداشت حکیم نظامی برای حاضران پخش شد که وی در این پیام با اشاره به برگزاری سومین سال گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی با وسعت و گستردگی زیاد در ایران اظهار کرد: این رویداد برای ما فارسی زبانان و ارادتمندان به نظامی گنجوی بسیار حائز اهمیت است.

وی در پیام خود تاکید کرد: پنج گنج نظامی، سند گویایی از توجه این شاعر ایرانی به فرهنگ و ادب بااصالت و با هویت ماست و ما در جهان با چنین فرزانگان و حکیمانی شناخته می‌شویم و نظامی گنجوی نه تنها در خیال، قوافی و وزن به دانش و حکمت پرداخته بلکه در بزم نامه و اشعار عاشقانه او نیز مشی و رویکرد معنوی و اخلاقی و تربیتی او فراموش نشده است.

به اذعان رئیس ستاد ملی بزرگداشت حکیم نظامی عاشق و معشوق در اشعار نظامی به ارزش‌ها، اصول و مبانی رفتاری و پاک زیستن پایبند هستند و این قبیل بزرگان زبان، فرهنگ و ادب ایران را هر چه بیشتر به جامعه معرفی کنیم، نگاه جوانان را به آنها معطوف خواهیم کرد.

شعرخوانی چند تن از شاعران صاحب اثر و مطرح و اجرای موسیقی آذری توسط شعرا و هنرمندان استان اردبیل از دیگر بخش‌های قابل ذکر این آئین بود.

حکیم ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی ابن مؤید نظامی شاعر معروف ایرانی قرن ششم هجری قمری، در سال ۵۳۵ هجری قمری از پدر و مادری ایرانی در شهر گنجه متولد شده و از فنون حکمت و علوم عقلی و نقلی و طب و ریاضی و موسیقی بهره‌ کامل داشته و از عالمان فلسفه و حکمت بوده است.

شهر گنجه، زادگاه نظامی در شمال غربی جمهوری آذربایجان و از شهرهای تاریخی قفقاز است و این سرزمین تا حدود ۲۰۰ سال پیش جزو کشور ایران بود اما در جنگ‌های ایران و روسیه، طی قراردادهای گلستان و ترکمانچای به روسیه الحاق شد.

مهمترین اثر نظامی گنجوی "پنج گنج" یا "خمسه نظامی" نام دارد و دیوان اشعار او مشتمل بر قصاید، غزلیات، قطعات و رباعیات است؛ وی در سال ۶۱۴ هجری قمری وفات یافته و روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha