۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۵۹
کد خبر: 85409027
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مانیل، چین را به اجرای «رزمایش‌های خطرناک» متهم کرد

تهران- ایرنا- فیلیپین، چین را به اجرای «رزمایش‌های خطرناک» در دریای مورد مناقشه جنوب چین و آسیب به کشتی‌های خود، متهم کرد و هشدار داد این اقدامات جان افراد را به خطر انداخته است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری گاردین، فیلیپین می گوید در برخورد قایق‌های چینی با کشتی‌های این کشور آسیب دیدند و چهار نفر مجروح شدند.

فیلیپین چین را به «مانورهای خطرناک» در دریای مورد مناقشه چین جنوبی که به کشتی های این کشور آسیب رساند و چهار فیلیپینی را جراحات جزئی برجای گذاشت، متهم کرد و هشدار داد که این اقدامات جان افراد را به خطر انداخته است.

فیلیپین گفت کشتی‌های گارد ساحلی چین و شبه‌نظامیان دریایی اش باعث دو برخورد شده‌اند که منجر به آسیب ساختاری سطحی به بدنه یکی از کشتی‌های گارد ساحلی این کشور شده است.

به گفته کارگروه ملی فیلیپین، استفاده همزمان از توپ آب توسط دو کشتی چینی علیه یک قایق تدارکاتی غیرنظامی باعث شکسته شدن شیشه جلوی کشتی و جراحات جزئی دست‌کم چهار نفر از کارکنان آن شد.

این حوادث زمانی رخ داد که فیلیپین یک ماموریت تدارکاتی برای کشتی سیرا مادره (BRP Sierra Madre)، در نظر گرفت این کشتی دوران جنگ جهانی دوم که به عنوان گروه کوچکی از نیروهای نظامی فیلیپین عمل می‌کند.

کشتی زنگ‌زده در سال ۱۹۹۹ در آب‌های کم عمق دوم توماس شول، یک صخره غوطه‌ور در جزایر اسپراتلی، زمین‌گیر شد.

نیروهای مسلح فیلیپین گفتند که تغییر و تجهیز دوباره نیروها در سیرا مادره (BRP Sierra Madre) یک کار معمول برای حفظ نیروهای نظامی مستقر در دریای فیلیپین غربی و حفظ حضور فیلیپین در منطقه اقتصادی انحصاری آن است.

فیلم یکی از این حوادث که توسط فیلیپین به اشتراک گذاشته شده است، نشان می‌دهد که خدمه آن با عجله برای قرار دادن یک حائل بین دو کشتی گارد ساحلی در حین برخورد، هجوم می‌آورند و همتایان چینی آنها برای فیلمبرداری از این حادثه ایستاده اند.

چین گفت: گارد ساحلی این کشور اقداماتی را علیه یک کشتی فیلیپینی که «به طور غیرقانونی» به آب‌های نزدیک توماس شول دوم نفوذ کرده بود، صورت داده است.

در این بیانیه آمده است که طرف فیلیپینی به طور هدفمند برای چین مشکل ایجاد کرده و بدخواهانه به تبلیغات دامن زده و به تضعیف صلح و ثبات در دریای چین جنوبی ادامه داده است.

جزیره مرجانی مورد مناقشه در ۱۱۸ مایلی (۱۹۰ کیلومتری) جزیره پالاوان فیلیپین، در منطقه اقتصادی انحصاری مانیل قرار دارد و نقطه مورد مناقشه در دریای جنوبی چین است.

فیلیپین بارها کشتی‌های چینی را به تلاش‌های تهاجمی و خطرناک برای جلوگیری از ماموریت‌های تغییر نیروی این کشور متهم کرده است.

تحلیلگران هشدار داده‌اند که با رایج‌تر شدن حوادث، خطر اشتباه محاسباتی وجود دارد که می‌تواند آمریکا، متحد فیلیپین را به رویارویی با رقیب خود پکن بکشاند.

علیرغم حکمی که در سال ۲۰۱۵ توسط دادگاه بین المللی لاهه صادر شد، چین تقریباً به طور کامل مدعی دریای چین جنوبی است .

دریای جنوبی چین یکی از شلوغ ترین مسیرهای کشتیرانی جهان است که تخمین ها حاکی از آن است که سالانه تریلیون ها دلار تجارت از طریق این دریا انجام می شود. این منطقه دارای ذخایر نفت و گاز طبیعی و همچنین منبع غنی ماهی است.

ادعای حاکمیت چین بر بیشتر دریای چین جنوبی به مناطق انحصاری اقتصادی در اختیار ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و اندونزی نیز مربوط می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha