نتیجه رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام اعلام شد/ ۸۰ دانشگاه ایران در میان برترین‌ها

شیراز – ایرنا – رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با اشاره به اعلام نتیجه رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام (ISC ۲۰۲۳) گفت: ۸۰ دانشگاه از جمهوری  ایران در میان دانشگاه‌های برتر قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، سید احمد فاضل‌زاده روز سه‌شنبه با اعلام انتشار نتیجه ISC ۲۰۲۳، افزود: از میان دانشگاه‌های ۵۷ کشور اسلامی، در مجموع ۴۹۹ دانشگاه از ۳۳ کشور اسلامی در این رتبه بندی حضور دارند.

وی عنوان کرد: کشورهای ترکیه، ایران و پاکستان به ترتیب با ۱۲۲، ۸۰ و ۴۷ دانشگاه بیشترین حضور را در این رتبه‌بندی دارند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ادامه داد: ۱۰ دانشگاه برتر حاضر در این رتبه بندی، از کشورهای عربستان، قطر، مالزی، پاکستان، لبنان، ایران و امارات متحده عربی هستند که کشور عربستان با چهار دانشگاه و دیگر کشورها هر یک با یک دانشگاه در میان ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام قرار گرفته اند.

فاضل‌زاده گفت: شمار دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه بندی از ۷۴ دانشگاه در سال گذشته به ۸۰ دانشگاه در رتبه‌بندی اخیر افزیش یافت.

نتیجه رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام اعلام شد/ ۸۰ دانشگاه ایران در میان برترین‌ها

وی افزود: از میان دانشگاه‌های ایرانی حاضر در رتبه بندی، دانشگاه تهران در میان ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام قرار گرفت و دانشگاه‌های تربیت مدرس، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی مشهد نیز رتبه‌های زیر ۵۰ را کسب کردند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) یادآور شد: در این رتبه‌بندی، دانشگاه‌هایی ارزیابی می‌شوند که دست‌‎کم ۵۰۰ مدرک را در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۱۹ در پایگاه وب آو ساینس (WoS) ثبت کرده‌ باشند و اطلاعات این رتبه‌بندی از پایگاه‌های اطلاعاتی بین المللی مانند USPTO، WoS، Incites گردآوری شده است.

نتیجه رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام اعلام شد/ ۸۰ دانشگاه ایران در میان برترین‌ها

فاضل‌زاده توضیح داد: این رتبه‌بندی با ارزیابی مهمترین ماموریت‌های دانشگاه‌های جهان اسلام انجام شده و براین اساس پژوهش (با وزن۶۰ درصد)، نوآوری (با وزن ۱۵ درصد)، آموزش (با وزن ۱۰ درصد) و فعالیت‌های بین‌المللی (با وزن ۱۵ درصد) در نظر گرفته شد.

وی اضافه کرد: محاسبه تعداد مقالات سلب اعتبار شده (Retractions) دانشگاهها با نمره منفی است که در شاخصی تحت عنوان اعتبار منفی (Neg Rep) محاسبه شد.

فاضل‌زاده اظهار کرد: به دلیل اینکه بسیاری از دانشگاه‌های کشورهای اسلامی در رتبه بندی‌های جهانی حضور ندارند، رتبه بندی دانشگاه‌های جهان اسلام می‌تواند علاوه بر مشخص کردن جایگاه هر دانشگاه، با نشان دادن نقاط ضعف و قوت دانشگاه‌ها در معیارهای مختلف، اساس هدف گذاری و سیاست‌گذاری دانشگاه‌ها قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha