۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی گلزارهای شهدای چهارمحال و بختیاری مصوب شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری گفت: در دور اول سفر رییس‌جمهور به استان ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی گلزارهای شهدای استان تخصیص یافت که از این میزان ۳۵ میلیارد ریال ابلاغ شده و در دور دوم سفر هم ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این منظور مصوب شد که تاکنون مبلغی به استان ابلاغ نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل عسگری روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته و روز بزرگداشت شهدا افزود: ۱۹ طرح عمرانی گلزار شهدا در استان تکمیل شده است این در حالی است که همچنان ۵۰ گلزار شهدای استان به مرمت و بازسازی نیاز دارد و می‌طلبد اعتبارات بیشتری به این حوزه اختصاص داده شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری در ادامه به دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته بزرگداشت شهدا در استان اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه سلام شهید و دیدار با خانواده معظم شهدا که از ۱۷ تا ۲۲ اسفند برگزار می‌شود از مهمترین این برنامه‌هاست.

عسگری تصریح کرد: تجلیل از ۱۶۸ نخبه ایثارگر و شاهد، برگزاری یادواره شهید الیاس احمدی بنی، برپایی میز خدمت و ارائه مشاوره حقوقی رایگان، بازسازی و مرمت تصاویر و تمثال شهدا، تجلیل از فعالان حوزه ایثار و شهادت و اجرای برنامه پایش سلامت خانواده معظم شهدا و ایثارگران از دیگر برنامه‌های هفته بزرگداشت شهدا در استان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بهره‌گیری از زبان هنر برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی بیش از پیش شهدای استان در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد، اظهار داشت: در همین رابطه فیلم سینمایی "آن دو" داستان زندگی جوانترین شهید دوران دفاع مقدس و برادر شهیدش ظفر و خدارحم خالدی در دست تهیه است که این پروژه سینمایی ظرف چند ماه آینده تکمیل و آماده اکران برای جشنواره فجر سال آینده می‌شود.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با استفاده از ابزار هنر

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تهیه سه سرود با عنوان‌های "یک قدم تا قله"، "شهدای غریب" و "چشم به راه"، تهیه سه نمایش و ۲ اثر چندرسانه‌ای پیرامون زندگی شهید حسینعلی ترکی و شهید علی عسگری(شهید مدافع حرم) از دیگر آثار تولید شده است که در روز ۲۲ اسفند رونمایی می‌شود.

عسگری در ادامه رسیدگی به اشتغال خانواده ایثارگران را از دیگر برنامه‌های در دستور کار این اداره‌کل عنوان کرد و گفت: اقدامات انجام شده و اعتبارت تخصیصی به این موضوع ناکافی است و می‌طلبد توجه بیشتری به این بخش شود.

وی تعداد جمعیت بیکار مربوط به خانواده شهدای بالای ۲۵ درصد و فرزندان شهید استان را بیش از سه هزار نفر اعلام کرد و گفت: این افراد که فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند جدای از افراد بیکاری است که مدرک دیپلم دارند.

عسگری اضافه کرد: در سالجاری ۱۴۸ نفر از خانواده ایثارگران استان در دستگاه‌های دولتی استخدام شدند و ۲۷۶ نفر نیز تسهیلات اشتغالزایی دریافت کردند.

وی سهمیه تسهیلات اشتغالزایی این اداره‌کل در سالجاری را یک هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ۱۰۰ درصد این تسهیلات جذب شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در خصوص پاسخگویی به نیاز مسکن خانواده ایثارگران نیز در تلاش هستیم و در سالجاری ۲۵۰ نفر از تسهیلات این بخش برخوردار شدند.

عسگری به طرح‌های عمرانی در دست احداث این نهاد نیز اشاره کرد و گفت: برای اجرای پروژه عمرانی هتلینگ مجموعه ایثار استان در دور اول سفر رییس‌جمهور ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شد که تاکنون ۷۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه هنور در برخی شهرهای استان تابلوی شهدای آن منطقه نصب نشده است، افزود: امسال در هفته بزرگداشت شهدا، شهرهای اردل، سامان، کیار و شهرکرد مزین به تصاویر و تمثال شهدا می‌شود.

عسگری بیان داشت: همچنین با تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان جهادکشاروزی استان بسته شده است، مقرر شده تا ۱۰ درصد از طرح‌های گلخانه‌ای و دامداری استان به ایثارگران واگذار شود.

مستندسازی ۴۵۰ اثر از شهدای استان

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۴۵۰ اثر از شهدای استان مستندسازی شده است، اظهار داشت: این آثار در کنگره شهدای استان رونمایی می‌شود.

عسگری رسیدگی به امور درمانی ایثارگران را از دیگر رسالت‌های این اداره‌کل عنوان کرد و گفت: در این خصوص با بیمه تکمیلی دی قرارداد بسته شده است.

وی تعداد شهدای دارای پرونده در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان را ۲ هزار و ۴۱۵ شهید اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۵۶ نفر سردار شهید، ۹۶ فرمانده شهید، یک هزار و ۳۰۰ جزو شهدای عشایری، ۵۶۵ نفر شهدای دانش‌آموز، ۸۷ نفر شهدای دانشجو، ۲۱۵ نفر شهدای کارگر، ۲۱۰ نفر شهدای ورزشکار، ۹۶ شهید روحانی، ۱۵۹ شهید ترور، ۸۴ شهید در بمباران هوایی، ۱۸ نفر شهدای حادثه منا، ۱۷ نفر شهدای غریب، هشت نفر شهدای مدافع حرم، ۶ نفر شهدای دوران انقلاب اسلامی و ۱۵ شهید زن هستند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در استان ۱۳ خانواده سه شهیدی و ۱۰۴ خانواده ۲ شهیدی داریم و ۱۰ نفر از خانواده‌های استان تک فرزند خود را در دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

عسگری، تعداد جانبازان استان را هفت هزار و ۵۲۶ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۰۶ نفر جانباز بالای ۷۰ درصد هستند و ۱۸ جانباز بالای ۷۰ درصد نیز در سال‌های بعد از دفاع مقدس به مقام شهادت رسیدند.

وی شهرستان بن را قطب ایثارگری استان عنوان کرد و گفت: روستای شیخ‌شبان هم روستای نمونه ایثارگری در کشور است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری افزود: ارائه خدمات مشاوره و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای خانواده شهدا از دیگر خدمات ارائه شده به این قشر عزیز جامعه است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۲۹۲ گلزار شهدا دارد.

بنیاد شهید و امور ایثاگران در کشور در ۲۲ اسفند سال ۱۳۵۸ فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد و همین روز با عنوان روز بزرگداشت شهدا در تقویم کشور ثبت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha