سیاست‌های ارزی با توجه به افزایش نرخ تامین مالی باید تغییر کند

تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در سال نخست دولت سیزدهم شاهد افزایش ۲۲ درصدی صادرات غیرنفتی بودیم، گفت: اکنون با توجه به افزایش نرخ تامین مالی باید در سیاست های ارزی تغییراتی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی امروز - سه شنبه ۱۵ اسفندماه - مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سیاست های ارزی که توسط بانک مرکزی اعمال می شود، لازم است مورد بازنگری قرا گیرد.

وی اضافه کرد: در سال نخست دولت آیت الله رئیسی ما شاهد افزایش ۲۲ درصدی صادرات غیرنفتی نسبت به سال پایانی دولت روحانی بودیم اکنون تراز تجاری غیرنفتی کشور در ۱۱ ماهه به ۱۵ میلیارد دلار تراز منفی تبدیل شده است؟ که باید بازنگری شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه این سیاست ها در بخش های مختلف مانند محصولات کشاورزی و صادراتی صنعتی اثرگذار است، تصریح کرد: در بخش سیاست های پولی شاهد افزایش نرخ تامین مالی در اقتصاد کشور هستیم.

وی افزود: برای کاهش التهابات ارزی نرخ سپرده بانکی افزایش داده شد که این اقدام هزینه نظام بانکی را بیشتر کرد و اکنون نرخ تامین مالی در بنگاه ها بالا رفته است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست انقباضی بانک مرکزی در حوزه تامین مالی اقتصاد را دچار چالش کرده است، ادامه داد: مقام معظم رهبری در ابتدای سال نیز تاکید کردند صحبت از جلوگیری از تورم به منظور نابودی واحدها به دلیل عدم تامین مالی آن ها و نرخ بالای تامین مالی نیست.

پورابراهیمی اضافه کرد: بر اساس دستور رئیس جمهور در اولین فرصت نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با بانک مرکزی را برگزار می کنیم تا این موضوعات بررسی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این سیاست ها بازار سرمایه کشور که حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون از افراد جامعه در این بازار حضور دارند و تعدادی از سهامداران دارندگان سهام عدالت هستند، دچار چالش جدی می کند که این سیاست ها باید تغییر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha