۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۱۰
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85408488
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مقام روس: غرب به دنبال کارشکنی در فعالیت گروه بریکس است

تهران- ایرنا- دستیار سیاست خارجی رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به ریاست مسکو بر گروه بریکس در سال ۲۰۲۴، ضمن اعلام اولویت‌های در زمان ریاست این سازمان اعلام کرد که این گروه اقتصادهای نوظهور منافع اکثریت جهان را منعکس می‌کند. وی همچنین عنوان کرد، غرب به دنبال ممانعت از فعالیت این گروه بوده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، روسیه در سال ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس را برعهده دارد.

در همین حال «یوری اوشاکوف» دستیار سیاست خارجی رئیس جمهوری روسیه، در مصاحبه ای با این خبرگزاری گفت که اولویت های مسکو، چشم انداز توسعه و گسترش بریکس است و منافع اکثریت جهانی را بیان می کند. وی در این سخنان به تلاش غرب برای ممانعت از فعالیت این گروه نیز اشاره کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیش از این ضمن بیان اولویت های ریاست بریکس، توسعه مشارکت اقتصادی، همکاری در بخش علم و نوآوری، تامین امنیت و مبارزه با تروریسم، فرهنگ و ورزش را از دیگر حوزه های مورد نظر بریکس دانست.

اوشاکوف نیز در بخشی از سخنانش تاکید کرد: روسیه به عنوان رئیس کنونی این سازمان، مسئولیت ویژه‌ای برای تضمین سریع ترین و هموارترین نوع ادغام اعضای جدید در عملکرد مکانیزم های بریکس را برعهده دارد. وی اضافه کرد که این بخش بدون شک یکی از مهمترین وظایف رئیس جمهور روسیه است.

دستیار رئیس جمهور روسیه در ادامه افزود: همکاری در چارچوب بریکس بدون شک یکی از ویژگی های کلیدی سیاست خارجی بلندمدت روسیه است. ضمن آنکه تعامل با اعضای بریکس، منافع اساسی ملی کشورمان را تامین می کند و به خوبی با سیاست سیستماتیک ما برای تشکیل نظم جهانی چند قطبی منصفانه و ایجاد فرصت های برابر به منظور توسعه همه کشورها همخوانی دارد.

اوشاکوف خاطرنشان کرد که روسیه قصد دارد در دوران ریاست بر بریکس در سال ۲۰۲۴، تلاش‌های خود را برای ارتقای طیف وسیعی از مشارکت و همکاری در چارچوب این سازمان در سه مسیر کلیدی سیاسی و امنیتی، اقتصادی و مالی، و فرهنگی و بشردوستانه متمرکز کند.

این مقام روس یادآور شد: تمامی این دستورالعمل ها از اهمیت اساسی و مساوی برخوردارند و به عنوان اولویت های ریاست جمهوری روسیه شناخته شده اند که با شعار مشترک «تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت جهانی عادلانه» بدست خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد که کمیته راهبری بین بخشی نیز برای آماده سازی و تضمین ریاست بریکس روسیه در سال ۲۰۲۴ تحت فرمان ریاست جمهوری ایجاد شده است.

به گفته دستیار کرملین، این کمیته «مسئول هماهنگی مشارکت مقامات فدرال و منطقه‌ای روسیه، سازمان‌های پارلمانی، تجاری و غیردولتی در سازوکارهای بریکس و به طور کلی، همه مسائل مربوط به ریاست جمهوری روسیه از جمله آماده سازی جلسات در سطوح مختلف و البته اجلاس بریکس است».

وی تشریح کرد: کمیته راهبری به طور منظم تشکیل جلسه می دهد و در چارچوب آن کارگروه هایی برای نظارت بر مسائل سیاست خارجی، مالی و سازمانی تشکیل شده است. کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، غیردولتی و سایر ساختارها در مورد پیشرفت‌ها و نتایج به‌دست‌آمده به کمیته راهبری گزارش می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha