۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۷:۳۳
کد خبر: 85408444
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خطه خورشید مهیای میزبانی زائران نوروزی در شعاع نور رمضان

مشهد- ایرنا- مشهدالرضا و استان خراسان رضوی با کسب آمادگی‌های همه‌جانبه در قالب ۱۴ کمیته تخصصی ستاد خدمات سفر، مشتاقانه خود را برای میزبانی از زائران بارگاه منور رضوی و مسافران نوروزی، که همزمان با ماه مبارک رمضان راهی این خطه می‌شوند، مهیا کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، امسال که تعطیلات نوروزی در دل ایام معنوی ماه مبارک رمضان قرار گرفته، گویی هنر میزبانی و فرش پرگل خراسانی ها نیز برای پذیرایی از زائران قبه پرنور رضوی حال و هوایی دیگر گرفته است.

به گفته متولیان امر، همزمانی این ۲ مناسبت ملی و مذهبی موجب خواهد شد تا پیش بینی حضور زائران و مسافران نوروزی در ۲ تا سه مقطع در خراسان رضوی اوج بگیرد که شامل روزهای قبل از ماه مبارک رمضان، ایام تعطیلات نوروز و تعطیلات چند روزه عید سعید فطر در پایان ماه مبارک رمضان می‌شود.

خراسان رضوی که تا پیش از پاندمی کرونا، سالانه میزبان افزون بر ۳۰ میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان بود اگرچه در آن ایام خسارات فراوانی را متحمل شد اما شور و شوق پابوسی امام رضا (ع) در کنار جاذبه‌های متعدد و متنوع خراسان رضوی و مشهد در ۲ سال اخیر رونق را به صنعت گردشگری این خطه بازگردانده است.

فعالان حوزه گسترده گردشگری خراسان رضوی اینک در روزهای انتهایی سال۱۴۰۲ و طلیعه نوروز ۱۴۰۳ بی‌صبرانه در انتظار ثبت برگ زرین دیگری از خدمت به زائران و گردشگران در دفتر یادبود خدمت در زیر سایه امام مهربانی‌ها هستند.

صنعت گردشگری که به خاطر سفرهای زیارتی به مشهد، یکی از ستون های اصلی اقتصاد خراسان رضوی به شمار می رود، این روزها تمام قد همه بخش های خدماتی، اقامتی و حمل و نقل استان را فعال کرده است تا این مجموعه عظیم با آمادگی کامل هرچه بیشتر و بهتر وظیفه میزبانی خود را نسبت به زائران مشهدالرضا و مسافران خطه خورشید ادا کند.

خطه خورشید مهیای میزبانی زائران نوروزی در شعاع نور رمضان

۷۰۰ هزار نفر شب، ظرفیت اقامت‌ نوروزی خراسان رضوی

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت: در حالی که نوروز امسال ۷۰۰ هزار نفر - شب ظرفیت اقامت ویژه نوروز در اقامتگاه های رسمی، موقت و اضطراری استان داشتیم این رقم امسال به ۷۵۴ هزار نفر افزایش یافته است.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد با بیان اینکه بازه زمانی خدمت به زائران از نیمه اسفندماه امسال تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ و پایان تعطیلات عید فطر در نظر گرفته شده است، افزود: ۱۰۶ مساله و چالش در حوزه خدمت به زائران در استان شناسایی و برای برطرف شدن به ۱۴ کمیته ستاد خدمات سفر اعلام شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت: میزبانی شایسته از زائران حضرت رضا (ع) در ایام نوروز امسال که به صورت کامل در ماه مبارک رمضان قرار گرفته، در اولویت است و از همه ظرفیتها و توان بدین منظور استفاده می‌شود.

بازه زمانی خدمت به زائران از ۱۵ اسفندماه امسال تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ و پایان تعطیلات عید فطر استوی افزود: یکی از اولویت‌های مهم خدمت‌رسانی به زائران حضرت رضا (ع) ارائه خدمات فرهنگی است که در واقع ترجمان جریان خدمت و میزبانی زائران حضرت در سایر عرصه‌ها است.

وی بیان کرد: با توجه به فرا رسیدن سال نو و سفر زائران حضرت رضا (ع) به مشهد، از آبان‌ماه برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های لازم را در این خصوص شروع کرده ایم.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: عرصه‌های مختلف خدماتی از جمله اقامت، حمل ونقل، بهداشت و درمان، ایمنی جاده‌ها و سایر عناوینی که در حوزه شبکه مسائل زائران پیش‌بینی شده، توسط کمیته‌ها و دستگاه‌های مختلف چه در سطح استان و چه در سطح ملی در دستور کار هماهنگی و پیگیری و اقدام است.

وی گفت: طبق تصمیمات اتخاذ شده، گسترش پایگاه‌های افطاری ساده در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر، برگزاری جلسات ترتیل‌خوانی قرآن قبل از اذان مغرب، افزایش کتابخانه‌های سیار، پایگاه‌های اجرای سرود، نمایش‌های خیابانی و اجرای محافل شعر از جمله خدماتی است که برای زائران مشهد در همگامی با ماه مبارک رمضان و نوروز در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

میزگرد ایرنا/ اقامت زائران رضوی؛ نیازمند بازنگری برای میزبانی شایسته

خراسان‌رضوی آماده پذیرایی از زائران تابستانی است

خراسان رضوی پذیرش سالانه ۴۰ میلیون زائر را هدف‌گذاری کرد

خطه خورشید مهیای میزبانی زائران نوروزی در شعاع نور رمضان

افزایش امکانات حمل و نقل برای مسافران

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت: در حوزه حمل و نقل ۷۵۵ دستگاه اتوبوس و ۳۲ رام قطار برای خدمت رسانی به زائران در نظر گرفته شده است و ظرفیت ناوگان هوایی مشهد نیز ۲۰ درصد افزایش دارد.

گنابادی نژاد افزود: با توجه به همزمانی نوروز و ماه رمضان، نمی توان پیش بینی دقیقی از میزان سفرهای نوروزی امسال ارائه داد اما ورود زائران قابل توجهی در ایام عید فطر که چهار روز تعطیلی پیاپی خواهیم داشت را انتظار داریم.

در حوزه حمل و نقل ۷۵۵ دستگاه اتوبوس و ۳۲ رام قطار برای خدمت رسانی به زائران در نظر گرفته شده است و ظرفیت ناوگان هوایی مشهد نیز ۲۰ درصد افزایش داردوی ادامه داد: شماره تماس ۳۷۰۴۵ ستاد خدمات سفر استان خراسان رضوی به صورت شبانه روز در ایام سفر برای پاسخگویی به زائران و سامانه ۰۹۶۲۹ به صورت کشوری پاسخگوی زائران و مسافران است.

بیشتر بخوانید:

مشهد هزار و ۲۰۰ خانه - مسافر مجوزدار برای اقامت زائران نوروزی دارد

غفلتی که گردشگران سلامت را از بام ایران پراند

امید به رونق گردشگری در شعاع حمایت دولت سیزدهم/ خراسان رضوی پذیرای بیش از ۵۰ درصد گردشگران خارجی

خطه خورشید مهیای میزبانی زائران نوروزی در شعاع نور رمضان

۹۰۰ مدرسه خراسان رضوی فعال در زمینه اسکان نوروزی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ۹۰۰ مدرسه در این استان، وظیفه اسکان مسافران نوروزی را در تعطیلات پیش رو بر عهده خواهند داشت.

سیدامیر شوشتری افزود: این تعداد مدرسه دارای بیش از ۹ هزار اتاق و ظرفیتی حدود ۴۷ هزار نفر دارند که آماده سازی های اولیه اسکان در این کلاسها در حال انجام است.

وی ادامه داد: ۶۱۰ باب از این فضاهای آموزشگاهی مربوط به مشهد است که دارای ۶ هزار و ۳۴۰ کلاس درس است.

امسال ظرفیت اقامتی در بخش مدارس در مقایسه با پارسال ۲۰ درصد افزایش داردمدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: مدارس آماده شده برای اسکان زائران در مشهد دارای ۳۱ هزار و ۷۵۰ نفر ظرفیت است.

وی بیان کرد: هم اکنون استان خراسان رضوی دارای بیش از هفت هزار و ۵۰۰ مدرسه است و امسال ظرفیت اقامتی در بخش مدارس در مقایسه با پارسال ۲۰ درصد افزایش یافته است

بیشتر بخوانید:

میزبانی شایسته خطه خورشید در سایه رونق دوباره سفرهای زیارتی

استان فراخور جاذبه های مذهبی و فرهنگی خود گردشگر جذب نکرده است

معاون استاندار خراسان رضوی:تمام ظرفیتهای اقامتی مشهد باید به رسمیت شناخته شود

خطه خورشید مهیای میزبانی زائران نوروزی در شعاع نور رمضان

هزار و ۲۰۰ خانه - مسافر همراه اقامت نوروزی در مشهدالرضا

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون هزار و ۲۰۰ خانه - مسافر در کلانشهر مشهد موفق به دریافت مجوز اقامت زائران در ایام تعطیلات نوروزی شده اند، افزود: علاوه بر این ۳۰۰ خانه مسافر دیگر نیز در مسیر دریافت مجوز قانونی برای اقامت زائران هستند.

حجت الاسلام گنابادی نژاد اظهار کرد: خارج از این شمار با مالکان خانه‌های شخصی، که بدون مجوز اقدام به اسکان زائران و مسافران کنند، برخورد قانونی خواهد شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی، نظارت بر خانه مسافرها را وظیفه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دانست و گفت: بر حسب دستور استاندار، مسوولیت ساماندهی خانه مسافرها در مشهد در ابلاغی به فرماندار سپرده شده و لازم است که تمامی خانه مسافرها ساماندهی شده و زیر نظر دستگاه متولی فعالیت کنند.

خطه خورشید مهیای میزبانی زائران نوروزی در شعاع نور رمضان

گنابادی نژاد افزود: باید دیگر ظرفیتهای اقامتی را در کنار واحدهایی مانند هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر به رسمیت شناخته و به هیچ وجه فعالیت آنها را غیرقانونی ندانست، زیرا نمی شود در ایام اوج سفرها از حضور این واحدها و ضرورت حضورشان در عرصه میزبانی بهره برد اما با فروکش کردن مسافرت در دیگر ایام سال، آنها را غیرقانونی و فعالیتشان را تخلف آمیز خواند.

معاون استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: امنیت و رفاه حال زائران بسیار مهم و تمام تلاش ها و برنامه‌ریزی ها نیز در همین جهت در حال انجام است.

بیشتر بخوانید:

اطلاعات سامانه‌های مورد نیاز زائران در سفر به مشهد برای آنها پیامک می شود

ثبت ۷.۲ میلیون نفر-شب اقامت نوروزی در خراسان رضوی

بیش از هفت میلیون مسافر نوروزی وارد خراسان رضوی شده‌اند

خطه خورشید مهیای میزبانی زائران نوروزی در شعاع نور رمضان

۴۰ پایگاه جاده‌ای و هوایی طرح امداد نوروزی

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: ۴۰ پایگاه جاده‌ای و هوایی هلال احمر در این استان مجری طرح امداد و نجات نوروزی هستند.

علی صبوری اظهار کرد: این تعداد شامل ۳۹ پایگاه جاده‌ ای و یک پایگاه امداد هوایی مجهز به یک فروند بالگرد امدادی است.

وی با اشاره به اینکه پایگاههای جاده ای شامل ۳۰ پایگاه ثابت و ۹ پایگاه موقت است،‌ بیان کرد: ۱۰۹ دستگاه خودرو امدادی شامل آمبولانس، پیکاپ، ست نجات و غیره در این قالب در اختیار امدادگران و نجاتگران مستقر در پایگاههای امدادی قرار دارد.

معاون امداد و نجات هلال احمر خراسان رضوی گفت: شروع طرح امداد و نجات نوروزی از ۲۵ اسفندماه است که احتمالا تا پایان تعطیلات عید فطر و پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

صبوری گفت: در همه مسیرهای منتهی به شهر مشهد در استان و در جاده های ارتباطی، امدادگران هلال احمر یاری بخش زائران و مسافران هستند.

خطه خورشید مهیای میزبانی زائران نوروزی در شعاع نور رمضان

تامین کامل کالاهای اساسی رمضانی و نوروزی

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه سهمیه ویژه توزیع کالاهای اصلی استان برای ماه رمضان امسال و نوروز سال آینده به منظور توزیع قطعی شده است، گفت: همه سهمیه اقلام مختلف در ۳۳ شهرستان استان توزیع می شود.

حمید جنتی اظهار کرد: در این قالب سهمیه مرغ منجمد ۷۶۰ تن، گوشت قرمز منجمد ۲۳۰ تن، شکر خانوار هزار و ۵۲۰ تن و برنج هندی ۲ هزار و ۲۰۱ تن تعیین شده است که از نیمه اسفندماه توزیع این اقلام در استان کلید می‌خورد.

توزیع مرغ منجمد ۷۶۰ تن، گوشت قرمز منجمد۲۳۰ تن ، شکرخانوار هزار و ۵۲۰ تن و برنج هندی ۲ هزار و ۲۰۱ تن تعیین شده و از نیمه اسفند ماه در استان کلید می‌خوردمعاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین سیب زرد ۳۰۰ تن و پرتقال تامسون به میزان ۵۰۰ تن در کنار ۲۰ تن خرما برای توزیع در این ایام در استان تامین و تدارک دیده شده است.

جنتی بیان کرد: هم اکنون ۱۰ هزار و ۹۰۰ تن شکر صنف و صنعت نیز در حال توزیع است، ۹۰۰ تن برنج هندی و ۸۲۵ تن شکر خانوار نیز از اواسط بهمن ماه تاکنون به کلیه شهرستانها تخصیص یافته و توزیع شده است.

بیشتر بخوانید:

طرح نظارت بر اصناف مشهد ویژه ماه رمضان و نوروز آغاز شد

همزمانی نوروز و رمضان، اهمیت مدیریت و نظارت بر بازار خراسان رضوی (بخش پایانی)

حدود ۷۲ هزار گردشگر نوروزی خارجی وارد خراسان رضوی شدند

خطه خورشید مهیای میزبانی زائران نوروزی در شعاع نور رمضان

۸۰ سکوی عرضه اقلام اساسی در مشهد

رییس جهاد کشاورزی شهرستان مشهد نیز گفت: علاوه بر ۸۰ سکوی فروشگاهی برای عرضه اقلام اساسی، ۴۰ نقطه جدید عرضه کالای اساسی در مشهد، به منظور تسهیل توزیع اقلام مورد نیاز مردم در ایام نوروز در دست بررسی است.

حسین قارزی بیان کرد: این نقاط از سوی سازمان میادین پیشنهاد شده که در حال بررسی آن هستیم اما به طور قطع دست کم ۱۲ نقطه به صورت قطع به مجموع ۸۰ سکوی فروشگاهی افزوده می‌شود.

وی تاکید کرد: تلاش ها بر این است که در ایام نوروز سال آینده و قبل از آن اقلام و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در دسترس آنان قرار گیرد.

قارزی گفت: اجرای طرح های نظارتی نیز در این ایام با قوت برقرار خواهد بود و روند تولید و عرضه کالاهای اساسی مانند مرغ، گوشت قرمز، نان، برنج و غیره به صورت ویژه زیر نظر قرار دارد تا از هرگونه تخلف احتمالی جلوگیری و با متخلفان برخورد شود.

رییس جهاد کشاورزی مشهد گفت: ۱۶ سکو در مشهد، عرضه سهمیه میوه تنظیم بازار استان را در آستانه نوروز پیش رو بر عهده دارند.

او با بیان اینکه احتمال افزایش این شمار سکو به جهت تسهیل دسترسی مردم وجود دارد، افزود: فضاسازی این سکوها در حال انجام است و عرضه از ۲۰ اسفندماه آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: پس از تعیین قیمت در ستاد تنظیم بازار استان، عرضه میوه آغاز می‌شود.

رییس جهاد کشاورزی مشهد اظهار کرد: در سکوهای عرضه میوه عید، سایر اقلام و میوه ها به جز سیب و پرتقال نیز برای رفاه مردم به فروش می‌رسد.

قارزی بیان کرد: اسامی مراکز عرضه میوه در قالب فهرستی کامل به زودی اعلام می‌شود.

خطه خورشید مهیای میزبانی زائران نوروزی در شعاع نور رمضان

عرضه بدون محدودیت مرغ گرم در حومه حرم رضوی

قارزی گفت: همزمان با ایام خدمت رسانی به زائران و مسافران نوروزی، عرضه بدون محدودیت مرغ گرم توسط ۶۳ واحد صنفی در حلقه پیرامونی حرم رضوی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: مقرر شده است اتحادیه‌های مختلف از ۱۵ اسفند امسال تا ۲۵ فروردین ماه سال آینده ارائه خدمات مطلوب و موثر به زائران را در دستور کار قرار دهند.

وی ادامه داد: بر این اساس در قوس یک و ۲ حرم رضوی ۶۳ واحد صنفی، اقدام به عرضه مرغ گرم می کنند، ضمن اینکه چند کشتارکن نیز برای تامین کامل نیاز این واحدها، مسوولیت مستقیم خواهند داشت.

رییس جهاد کشاورزی مشهد اظهار کرد: این واحدها عرضه مرغ گرم را به صورت شبانه روزی بر عهده دارند تا در این بخش مشکل و کمبودی احساس نشود.

خطه خورشید مهیای میزبانی زائران نوروزی در شعاع نور رمضان

فعالیت ویژه ۱۲۰ واحد نانوایی گردادگرد حرم رضوی

رییس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد گفت: همزمان با آغاز ارائه خدمات به زایران نوروزی، ۱۲۰ واحد نانوایی در قوس یک و ۲ حرم رضوی فعالیت ویژه خواهند داشت.

علی اکبر نصری افزود: این واحدهای تولید و عرضه نان علاوه بر سهیمه عادی، سهمیه ویژه آرد خود را با توجه به نوع فعالیت در این ایام دریافت خواهند کرد.

وی در خصوص ساعت کار این واحدها گفت : بر اساس ضرورت و نیاز و با توجه به شرایط خاص اطراف حرم رضوی در خصوص ساعت کار این واحدها تصمیم گیری خواهد شد.

نظارت بر روند عرضه نان به عنوانی یکی از کالاهای اساسی با قوت و توسط تیم های ویژه و مشترک با سایر دستگاه‌ها و مجموعه ها انجام خواهد شدوی تاکید کرد: نظارت بر روند عرضه نان به عنوان یکی از کالاهای اساسی با قوت و توسط تیم های ویژه و مشترک با سایر دستگاه‌ها و مجموعه ها انجام خواهد شد.

رییس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد اظهار کرد: جهاد کشاورزی مشهد دست کم ۶ تیم نظارتی ویژه دارد که قابلیت افزایش آن تا ۱۰ تیم نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

آمادگی برای ورود میلیونی زائران به مشهد مقدس در ایام عیدفطر

ظرفیت اقامت‌ نوروزی در خراسان رضوی افزایش یافت

خطه خورشید مهیای میزبانی زائران نوروزی در شعاع نور رمضان

راهنمای دیجیتال هوشمند گردشگری خراسان رضوی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز پیش از این به خبرنگاران گفته بود که راهنمای دیجیتال هوشمند گردشگری استان رونمایی شده و در نوروز ۱۴۰۳ زائران و گردشگران از این راهنما استفاده خواهند کرد.

یوسف بیدخوری اظهار کرد: راهنمای دیجیتال هوشمند به معرفی اماکن و ظرفیت‌های میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی می‌پردازد.

وی با بیان اینکه این راهنما بخش عمده‌ای از اطلاعات مورد نیاز مخاطب را بدون نیاز به "وب" در اختیار قرار داده و امکان ارسال توسط انواع ابزارهای فضای مجازی مانند پیامک و پیام‌رسان‌های مختلف را دارد، افزود: این راهنما در قالب یک فایل تعاملی با مزایای مختلف توسط بخش خصوصی طراحی و اجرا شده و در هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران با حضور مقامات کشوری و استانی رونمایی شده است.

بیدخوری تصریح کرد: بارکد «کیوآر» منحصر به‌فرد آن نیز می‌تواند به صورت مستقیم امکان دانلود آن را برای مخاطب فراهم کند. همچنین از مزایای دیگر این راهنما امکان ویرایش و به‌روزرسانی آن است.

بیدخوری ادامه داد: جایگزینی این نوع از ابزارهای اطلاع‌رسانی که مبتنی بر علم روز و فناوری نوین اطلاع‌رسانی است، علاوه بر امکان انتشار نامحدود داخلی و بین‌المللی محتوا، صرفه‌جویی در منابع و سرمایه‌های ملی، امکانات دسترسی مخاطبان به ابزارهای مختلف ارتباطی را نیز در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha