افشاگر اسناد محرمانه پنتاگون به جرم خود اعتراف کرد

تهران- ایرنا- جک تکسیرا یکی از اعضای گارد ملی هوایی ماساچوست که متهم به افشای اسناد محرمانه نظامی پنتاگون در یک پلت فرم رسانه‌های اجتماعی است، روز دوشنبه به انجام یکی از جدی‌ترین موارد نقض امنیت ملی ایالات متحده در سال‌های اخیر اعتراف کرد.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا به نقل از رویترز، این جوان ۲۲ ساله به ۶ فقره نگهداری و انتقال عمدی اطلاعات محرمانه مربوط به دفاع ملی آمریکا در سال گذشته از طریق به اشتراک‌گذاشتن آنها به گروهی از گیمرها در پیام‌رسان «دیسکورد» اعتراف کرد.

تکسیرا که از آوریل گذشته دستگیر شده و در بازداشت به سر می‌برد، پس از توافق با دادستان دادگاه فدرال در بوستون، به اشتباه خود اعتراف کرد و قرار است حکم او در ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) صادر شود.

متیو اولسن دستیار دادستان فدرال که ریاست بخش امنیت ملی وزارت دادگستری ایالات متحده را برعهده دارد، در یک کنفرانس مطبوعاتی، گفت: در ازای اعتراف تکسیرا به جرم خود، دادستان کل موافقت کرد که وی را به «جاسوسی» متهم نکند اما قصد دارد به اتهام سایر جرم‌هایی که به وی منتسب شده، از جمله «نقض امنیت ملی»، از قاضی بخواهد که این جوان ۲۲ ساله را به ۱۶ سال و هشت ماه حبس محکوم کند.

به نوشته رویترز، تکسیرا قبل از اینکه در خانه مادرش در نورث دایتون ایالت ماساچوست دستگیر شود، یک خلبان درجه یک در پایگاه گارد ملی هوایی اوتیس در کیپ کاد ایالت ماساچوست بود و در آنجا به عنوان کارشناس عملیات دفاع سایبری یا متخصص پشتیبانی فناوری اطلاعات کار می‌کرد.

به گفته دادستانی، علیرغم اینکه تکسیرا یک خلبان سطح پائین بود، یک مجوز امنیتی فوق سری داشت و از ژانویه ۲۰۲۲ شروع به دسترسی به صدها سند طبقه بندی شده مرتبط با موضوعاتی از جمله حمله روسیه به اوکراین کرد.

اسناد فاش شده توسط این جوان ۲۲ ساله حاوی اطلاعات بسیار محرمانه در مورد متحدان و مخالفان ایالات متحده، شامل جزئیاتی از تحرکات نیروها در اوکراین گرفته تا آژانس جاسوسی موساد رژیم صهیونیستی بود.

یکی از مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا به خبرنگاران، گفت: در پی ماجرای تکسیرا، وزارت دفاع ایالات متحده اکنون در حال انجام یک بازبینی کامل نسبت به نحوه نظارت بر سطح دسترسی کارکنان خود به اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی شده است.

به گزارش ایرنا، در پی افشای اسناد و جزئیات محرمانه طرح آمریکا و ناتو برای تجهیز ارتش اوکراین برای حمله به روسیه و نیز اسناد محرمانه دیگر دولت بایدن در شبکه‌های اجتماعی که بازتاب‌های بسیاری داشته و افشا کننده وقایع بسیاری در حوزه‌های مختلف است، اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا) ۲۴ فروردین ماه اعلام کرد مظنون افشای اسناد اطلاعاتی بسیار محرمانه در فضای مجازی را دستگیر کرده است.

سابرینا سینگ معاون سخنگوی پنتاگون ۲۹ فروردین ماه، گفت: ما به یافتن اسناد در فضای مجازی ادامه خواهیم داد. پنتاگون عدد مشخصی از تعداد اسناد افشا شده ندارد و همچنان درحال ارزیابی دامنه و مقیاس اطلاعات منتشر شده است.

مظنون مرد جوانی به نام «جک تکسیرا» (تشیرا) است. نیویورک تایمز که برای اولین بار نام او را فاش کرد، گزارش داد که او یک عضو ۲۲ ساله از شاخه ۱۰۲ اطلاعاتی گارد ملی هوایی ماساچوست است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha