خراسان رضوی چه کسانی را به خانه ملت فرستاد

مشهد- ایرنا- دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ترکیب نمایندگان کنونی خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی را تا ۶۰ درصد تغییر داد و در این میان ۹ نماینده منتخب تازه وارد هستند که شناخت آنان خالی از جذابیت نیست.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی ۱۲ حوزه انتخابیه و ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد، از آن میان پنج نماینده مربوط به حوزه انتخابیه مشهد و کلات هستند و حوزه انتخابیه "سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد" و حوزه انتخابیه "نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه" نیز هر کدام دارای ۲ کرسی نمایندگی در مجلس هستند، ۹ حوزه انتخابیه دیگر استان نیز هر کدام یک نماینده در خانه ملت دارند.

پژمانفر
پژمانفر

در انتخابات ۱۱ اسفند تکلیف ۱۶ کرسی نمایندگی خراسان رضوی در مجلس تعیین شد که نصرالله پژمانفر (مشهد)، بهروز محبی نجم آبادی (سبزوار)، جواد نیک بین (کاشمر)، احسان قاضی زاده هاشمی (فریمان)، حسین امامی راد (چناران)، محسن زنگنه (تربت حیدریه) و علی آذری (قوچان) از نمایندگان قبلی استان هستند که دوباره اعتماد مردم را برای راهیابی به مجلس کسب کرده اند.

میثم ظهوریان، علی اصغر نخعی راد (مشهد)، حسین محمدزاده (درگز)، سیدیحیی سلیمانی، محمد رستمی (نیشابور)، هادی محمدپور (گناباد)، امیر توکلی رودی (خواف)، عثمان سالاری (تربت جام)و محمدرضا محسنی ثانی (سبزوار) نیز نمایندگان تازه راه یافته به مجلس هستند که قصد داریم به معرفی بیشتر آنها بپردازیم.

عظیمی راد
عظیمی راد

همچنین چهار نامزد از حوزه انتخابیه مشهد و کلات برای تصاحب ۲ کرسی باقی مانده مجلس در دور دوم انتخابات باهم رقابت خواهند کرد که احسان عظیمی راد، استاد دانشگاه و مدیرعامل شرکت دانش بنیان صدرا، کاظم معتمدی فر مدیرعامل پدیده شاندیز در سال ۱۴۰۱، حسنعلی اخلاقی عضو شورای شهر مشهد در دوره چهارم و جواد کریمی قدوسی نماینده کنونی و سه دوره قبل مشهد و کلات در مجلس باید برای تصاحب ۲ کرسی باقی مانده مشهد در مجلس، در دور دوم صف آرایی کنند.

خراسان رضوی چه کسانی را به مجلس دوازدهم فرستاد

نمایندگان بازمانده از راهیابی به مجلس دوازدهم

سه نماینده مجلس از استان شامل علی اصغر عنابستانی از سبزوار، حجت الاسلام اکبر احمدپور فدکی از خواف و فاطمه رحمانی از مشهد نتوانستند آرای لازم برای راهیابی به مجلس دوازدهم را حاصل کنند.

عنابستانی
عنابستانی

البته اکبرپور فدکی در میانه راه از کارزار انتخابات کناره گیری کرد و حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی یکی از نمایندگان کنونی مشهد و نیز حسن رزمیان مقدم، نماینده درگز در مجلس، حوزه انتخابیه خود را به دیگر استانها منتقل کردند.

کریمی قدوسی
کریمی قدوسی

این نمایندگان ناکام همگی اصولگرا بودند و باید سه نماینده دیگر استان شامل هاجر چنارانی، احسان ارکانی (نیشابور) و جلیل رحیمی جهان آبادی (تربت جام) را، که در مرحله بررسی صلاحیت ها تایید نشدند، به جمع آنان افزود.

میثم ظهوریان
ظهوریان

۹ نماینده تازه وارد

میثم ظهوریان و علی اصغر نخعی راد از حوزه انتخابیه مشهد و کلات، حسین محمدزاده از درگز، سیدیحیی سلیمانی و محمد رستمی از حوزه انتخابیه نیشابور، محمدرضا محسنی ثانی از سبزوار، هادی محمدپور از گناباد، عثمان سالاری از تربت جام و امیر توکلی رودی از خواف نمایندگان جدید الورود استان به مجلس هستند.

سالاری
سالاری

از نظر گرایش های سیاسی عثمان سالاری ظاهرا گرایش اصلاح طلبی دارد، امیر توکلی رودی اصلاح طلب است و هادی محمدپور نیز خود را مستقل معرفی کرده و بقیه نامزدها با درجات متفاوتی دل در گرو اصولگرایی دارند.

خراسان رضوی چه کسانی را به مجلس دوازدهم فرستاد

همه منتخبان استان در مجلس شورای اسلامی مرد و تنها روحانیان حاضر در بین آنان نیز حجت الاسلام نصرالله پژمانفر از مشهد و حجت الاسلام جواد نیک بین از کاشمر هستند.

خراسان رضوی چه کسانی را به مجلس دوازدهم فرستاد
نیک بین

هر ۲ نماینده روحانی کنونی استان دوباره انتخاب شده اند و از بین نمایندگان استان پژمانفر به عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ عملکرد شاخصی داشته است.

زنگنه
زنگنه

محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه را نیز می توان به نوعی سخنگوی بودجه در مجلس دانست و از این رو جزو نمایندگان تاثیرگذار محسوب می شود.

معرفی نمایندگان جدید الورود خراسان رضوی

خراسان رضوی چه کسانی را به مجلس دوازدهم فرستاد

از حوزه انتخابیه مشهد و کلات، میثم ظهوریان ۴۳ ساله و دارای مدرک دکترای مدیریت، قبلا مدیر توسعه و تحول آستان قدس رضوی بوده است، علی اصغر نخعی راد، ۵۸ ساله، کارشناس ارشد حقوق هم سابقه نمایندگی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد را در کارنامه دارد.

محمدزاده
محمدزاده

حسین محمدزاده ۵۸ ساله، با مدرک مهندسی عمران، نماینده دوره نهم مجلس از درگز بوده که دوباره مردم این شهرستان به وی رای اعتماد داده اند.

خراسان رضوی چه کسانی را به مجلس دوازدهم فرستاد
رستمی- سلیمانی

سیدیحیی سلیمانی ۴۲ ساله، کارشناس ارشد علوم سیاسی است و نخستین فرماندار شهرستان "زبرخان" در دولت دوازدهم بوده است.

محمد رستمی ۴۶ ساله، کارشناس ارشد مهندسی مکانیک از فعالان اقتصادی است و پیش از این مدیرعامل جمکو (شرکت ماشین های الکتریکی جوین) وابسته به بنیاد اقتصادی کوثر بنیاد شهید بوده است.

هادی محمدپور
محمدپور

هادی محمدپور (گناباد) نیز دیگر منتخب تازه وارد استان به مجلس است که از جمله سوابق وی می توان به معاونت دانشگاه فرهنگیان، ریاست مرکز استعدادهای درخشان استان خراسان رضوی و نیز ریاست اداره آموزش و پرورش گناباد اشاره کرد.

عثمان سالاری (تربت جام)۶۰ ساله، دارای دکترای حقوق عمومی از وکلای شناخته شده و قاضی بازنشسته و منتخب حوزه انتخابیه تلفیقی تربت جام، تایباد، باخزر و صالح آباد است.

توکلی رودی
توکلی رودی

امیر توکلی رودی، ۴۴ ساله با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دیگر نماینده اهل سنت استان از حوزه انتخابیه خواف و رشتخوار است، وی پیش از انتخابات شهردار سنگان بوده و قبلا نیز شهردار خواف بوده است.

مجلس خبرگان رهبری

خراسان رضوی چه کسانی را به مجلس دوازدهم فرستاد

انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان رضوی با پیروزی کامل فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رقم خورد و حضرات آیات سیداحمد حسینی، سیدمجتبی حسینی، سیداحمد علم الهدی، حسن عالمی، سیدمحمد رضا مدرسی و غلامرضا مغیسه از سوی مردم به این مجلس راه یافتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha