افزایش ۴۰ درصدی مشارکت استادان دانشگاه در فرصت مطالعاتی ارتباط با صنعت

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال ۱۴۰۲، تعداد هزار و ۲۱ نفر از اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در دوره‌های فرصت مطالعاتی داخل و ارتباط با جامعه و صنعت شرکت کرده‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۱، ۴۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، پیمان صالحی با اشاره به انتشار کتاب فرصت های مطالعاتی برگزیده در جامعه و صنعت در خصوص فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در جامعه و صنعت اظهار داشت: ضرورت و هدف این طرح ایجاد زمینه و روش مناسب برای همکاری جدی دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت از طریق آشنایی واقعی و دقیق اعضای هیات علمی با شرایط و مسائل اجرایی حوزه تخصصی خود است.

وی افزود: بر پایه این طرح اعضای هیات علمی می‌توانند بین سه ماه تا یک‌سال به صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت به سازمان یا شرکتی که مرتبط با حوزه تخصصی آن ها است مأمور شده و علاوه بر آشنایی با مسائل و مشکلات آنها، تا حد امکان در بهبود شرایط و افزایش بهره وری آنها مشارکت کنند.

صالحی گفت: این همکاری‌ها می تواند در درازمدت به بسیاری از پروژه‌ها و همکاری های عمیق‌تر و استفاده بهینه از پتانسیل های علمی کشور منجر شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار داشت: تنوع و گستردگی تخصص‌های موجود و همچنین زمینه‌های اجرایی و صنعتی متعدد در کشور ایجاب می‌کند که دانشگاه‌ها با مدیریت مناسب از این روش استفاده و زنجیره‌ها و شبکه‌های تخصصی مفیدی بین اساتید و شرکت‌ها و مراکز اجرایی ایجاد کنند.

صالحی افزود: همچنین بر اساس آمار در سال ۱۴۰۲، تعداد هزار و ۲۱ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در دوره های فرصت مطالعاتی داخل و ارتباط با جامعه و صنعت شرکت کرده اند که نسبت به سال ۱۴۰۱، ۴۰ درصد رشد دارد.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: طی چند سال اخیر شاهد رشد این همکاری‌ها بوده‌ایم و به تدریج ظرفیت‌های این طرح شناخته شده و در حال بهره‌برداری است. این طرح فرصت خوبی برای صنایع ایجاد کرده است تا بتوانند از اعضای هیات علمی برای آسیب شناسی مشکلات و مسائل خود همچنین تدوین راهکارها و راه حل‌ها بهره ببرند. البته این طرح محدود به صنایع نیست و همه دستگاه های اجرایی فرهنگی و اقتصادی کشور می‌توانند از همکاری اعضای هیات علمی مرتبط با حوزه خود بهره ببرند.

وی ابراز امیدواری کرد که این طرح در کنار فعالیت‌های دیگر بتواند اثربخشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی را در بهبود شرایط کشور به دنبال داشته باشد.

کتاب فرصت های مطالعاتی برگزیده در جامعه و صنعت از پیوند قابل دسترسی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha