۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۱۷
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 85407787
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

استاد دانشگاه خلیج فارس: جایگاه تاریخی بوشهر تبیین شود

بوشهر-ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس گفت: بوشهر شهری با پیشینه ممتاز است که باید جایگاه تاریخی آن بخوبی تبیین شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، " حمید اسدپور " روز دوشنبه در دومین پیش نشست همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس به مناسبت بزرگداشت روز ملی بوشهر اظهار کرد: در ارتباط با بوشهر شان خلیج فارس که همان تجارت است مورد غفلت واقع شده و تاریخ گواهی می‌دهد که از گذشته تاکنون رشد این منطقه به دلیل تجارت بوده است.

وی بیان کرد: بعد از ورود اعراب به ایران، مسلمانان، تجارت و دریانوردی و فنون مربوط به دریا را از مردمان این منطقه می‌آموزند.

استاد تاریخ دانشگاه خلیج فارس تصریح کرد: نادرشاه افشار مرکزیت نظامی، دریایی و سیاسی را به بوشهر آورد و با روی کارآمدن زندیه تجارت در بوشهر تقویت شد.

وی یادآور شد: در دوره قاجار آنقدر بوشهر اهمیت پیدا کرد که کمپانی هند شرقی و کنسولگری انگلیس به صورت مداوم در بوشهر حضور داشتند.

اسدپور افزود: در قرن ۱۹ هیچ جا به اندازه بوشهر در تجارت رقیب نداشت و بوشهر ابر بندری بود طوریکه بازار تهران با بازار بوشهر هماهنگ می‌شود و افول بوشهر زمانی است که تجار کوچ می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بوشهر باب البواب ممالک محروسه بوده است افزود: کمپانی های بزرگ جهان در این بندر نمایندگی داشتند.

اسدپور بیان کرد: باید جایگاه تاریخی بوشهر تبیین شود و تا زمانی که راه آهن و جامعه تجاری احیا نشود صحبت از گذشته فایده‌ای ندارد.

وی اضافه کرد: تا زمانی که تاریخ برای افتخار به گذشته باشد راه‌گشا نیست و این جامعه تجاری است که می‌تواند کلید حل بحران، عقب ماندگی و رکود ها باشد.

اسدپور گفت: پر واضح است که تجار ت مانند پرنده و ماهی فرار است که نباید منافعش به خطر بیافتد.

رییس بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر نیز گفت: بوشهر منطقه‌ای کامل استراتژیک است که از سه طرف به دریا راه دارد و آسیب‌پذیری بنادر خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را ندارد.

عبدالکریم مشایخی افزود: از دوره ایلامی و حتی تا به امروز بوشهر در مقایسه با دیگر بنادر اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد.

دومین همایش بین المللی تاریخ،فرهنگ و تمدن خلیج فارس با موضوع بازرگانی و حمل و نقل دریایی در خلیج فارس از عصر باستان تا دوره معاصر ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ همزمان با روز ملی خلیج فارس برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha