سه میلیون اصله نهال در استان کرمانشاه کاشته شد

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت در سطح کشور طی چند ماه اخیر بیش از سه میلیون اصله نهال در استان کاشته شده است.

به گزارش ایرنا، انشاالله کولانی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به‌طور همزمان در سراسر کشور از ۱۱ آذرماه امسال رسما آغاز شده است اظهار کرد: با برنامه ریزی انجام شده پیش بینی می‌شود تا پایان امسال این تعداد به پنج میلیون اصله افزایش پیدا کند.

وی سهمیه استان کرمانشاه از کاشت یک میلیارد اصله نهال کشور را ۳۶ میلیون و سالانه حدود ۹ میلیون اصله عنوان کرد و افزود: هم اکنون نهالستان بدره ای در اسلام آباد غرب با ۹ هکتار مساحت و نهالستان انزل در سرپل ذهاب با مساحت ۱.۲ هکتار قادر به تولید سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال هستند که با تلاش انجام شده و بکارگیری مشارکت مردمی و بخش خصوصی توانسته ایم این ظرفیت را به سه میلیون اصله برسانیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه از این تعداد ۸۴۹ هزار اصله نهال از گونه های مشترک شامل بادام تلخ، توت و صنوبر توسط بخش خصوصی در استان تولید شده است گفت: علاوه بر این یک میلیون اصله نهال نیز توسط شهرداری ها، صنایع و کارخانه ها و ۵۰۰ هزار اصله نیز توسط ارگان های نظامی و انتظامی باید در استان تولید و کاشته شود.

کولانی تاکید کرد: به مناسبت هفته منابع طبیعی که امسال با شعار منابع طبیعی، با مشارکت مردم و برای مردم نامگذاری شد؛ پیش بینی شده است تا یک میلیون اصله نهال توزیع و در سطح استان کاشته شود.

سه میلیون اصله نهال در استان کرمانشاه کاشته شد

وی با تاکید بر اینکه اگر نتوان منابع طبیعی را در کشور توسعه و محافظت کرد با چالش جدی مواجه خواهیم شد اضافه کرد: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب چنانچه هر ایرانی سه اصله نهال در سال بکارد، کاشت یک میلیارد درخت به آسانی در کشور قابل اجرا است.

کولانی با اشاره به اقدامات انجام شده جهت تحقق این امر در استان کرمانشاه یادآور شد: در زمینه تولید، انتخاب عرصه، مکان کاشت و گونه های مستعد جلسات مختلف و منظمی با حضور محققان مرکز تحقیقات و اساتید دانشگاه های استان برگزار شده است که براساس آن گزارش نهایی تعهدات استان در اجرای شیوه نامه ابلاغی این طرح تهیه و تدوین شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه یادآور شد: برای تهیه بذر مورد نیاز گونه های مستعد، نهال های پیش بینی شده برای کاشت در این طرح نیز از نمونه رویشگاه های جنگلی استان استفاده شده است.

به گزارش ایرنا، هفته منابع طبیعی امسال از ۱۵ تا ۲۲ اسفندماه همزمان با سراسر کشور برگزار خواهد شد که روزهای این هفته با عناوین درخت کاری و درخت داری، مدیریت جامع حوزه آبخیز، خانواده و همیاران طبیعت، آموزه های دینی فرهنگ و رسانه ، آموزش پژوهش و فناوری، حفاظت منابع طبیعی و قانون، مسوولیت اجتماعی و مشارکت های مردمی و ایثار و شهادت نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha