به گزارش خبرنگار ایرنا، تولید و انتشار کتابهایی با محتوای مرتبط با فرهنگ مازندران طی یک دهه اخیر رشد قابل توجهی داشت. طی این یک دهه دهها کتاب مرتبط با مازندران در حوزههای شعر، فرهنگ، هنر، میراث فرهنگی، گردشگری، تاریخ، جغرافیا و مجموعههای عکس منتشر شد که برخی از آنها با استقبال خوبی از سوی علاقهمندان به فرهنگ مواجه شدند.
تهیه و انتشار سالنامه تبری هم یکی از دغدغههایی بود که طی یک دهه اخیر توسط برخی فعالان حوزه فهرنگ و هنر مازندران مورد توجه قرار گرفت و نمونههایی از آن نیز در برخی سالها منتشر شد. اما اخیرا نشر نُت در مازندران پس از ماهها کار پژوهشی و گردآوری محتوای برگرفته از فرهنگ، هنر، میراث فرهنگی و گردشگری مازندران، مجموعهای متفاوت را در قالب یک سالنامه بومی تهیه و به بازار عرضه کرده که میتوان از آن به عنوان یکی از کاملترین مجموعههای حاوی مختصری از اطلاعات مرتبط با فرهنگ و هنر و گردشگری مازندران یاد کرد.
این سالنامه چندی پیش در هفدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران توسط میثم لطیفی معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و علی طلوعی معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت میراث فرهنگی رونمایی شد و در همین نمایشگاه نیز مورد توجه عزتالله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفت.
مدیر نشر نُت در گفتوگو با خبرنگار ایرنا درباره سالنامه تبری لیلِم گفت: سالنامهها معمولا به عنوان یکی از ابزار مورد استفاده عموم جامعه با ساختار و طراحیهای مشابه منتشر میشوند. اما برخی سالنامهها دارای محتوای تخصصی هستند که تولید و انتشار آنها به صورت هدفمند و برای استفاده یک جامعه هدف مشخص انجام میشود. هدف از انتشار سالنامه تبری لیلم نیز بهرهگیری از فضا و فرصت سالنامهها برای انتقال دادههایی از فرهنگ و هنر مازندران به اقشار مختلف است.
محمد غلامی اظهار کرد: در این سالنامه همراه با تقویم تبری، روزشمار وقایع تاریخی مازندران و محتوای ویژه فرهنگ، هنر، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گردآوری و منتشر شده است. برای تولید و گردآوری محتوای موجود در این سالنامه اعم از دادهها و تصاویر بیش از سال ماه با همکاری تعدادی از فعالان فرهنگی استان زمان صرف شد.
وی افزود: معرفی هنرمندان و چهرههای شاخص فرهنگ و هنر و رسانه استان، معرفی جاذبهها و زیرساختهای گردشگری، سازها، غذاها، صنایع دستی، میراث فرهنگی و ادبیات مازندران شامل شعرها و ضربالمثلها در این سالنامه همراه با روزشمار تبری سبب شده که یک بسته متنوع از فرهنگ بومی مازندران به عنوان سالنامهای کاربردی هر روز در دست شهروندانی که از آن استفاده میکنند باشد.
این فعال فرهنگی مازندران خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا با استفاده از ظرفیت بستر اینترنت و ثبت کیوآرکد(QR_code) جاذبهها، قطعات موسیقی و مسیرهای گردشگری استان، بدون افزایش حجم صفحات محتوای موجود در سالنامه را افزایش دهیم.
به گزارش ایرنا، این سالنامه که توسط نشر نُت در ۲ قطع رقعی و وزیری و با رویکرد معرفی فرهنگ بومی و جاذبههای گردشگری مازندران تهیه و منتشر شده، علاوه بر ویژگیهای یک سالنامه، حاوی مطالبی درباره معرفی آیینها، افسانهها، جاذبههای گردشگری، مفاخر و هنرمندان مازندران است.
در این سالنامه بسیاری از جاذبههای گردشگری مازندران نیز با ثبت کیوآرکد(QR_code) از دادهها و مسیر دسترسی به مخاطبان معرفی شده است.
در صفحههای روزشمار سالنامه تبری لیلم علاوه بر روزشمار خورشیدی، میلادی و قمری، روزشمار تبری نیز گنجانده شده است و دوبیتیها و مثَلهای مازندرانی هم قرار دارد.
چکلیست سفر، اتفاقات تقویمی مازندران، معرفی اماکن گردشگری، موزهها، هتلها، کتابفروشیها و برخی اماکن فرهنگی شاخص استان در این سالنامه ثبت شده است.
سالنامهی تبری لیلم که با تلاش نشر نت و همراهی تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر استان گردآوری شد، در سایت notepub.ir و کتابفروشیهای معتبر در دسترس فرهنگدوستان قرار گرفته است.
نظر شما