۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۲۸
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85407562
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

احضار سفیر آلمان به وزارت خارجه روسیه

۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۲۸
کد خبر: 85407562
احضار سفیر آلمان به وزارت خارجه روسیه

مسکو- ایرنا-  یک منبع آگاه به خبرگزاری روسی تاس گفت: وزارت امور خارجه روسیه، الکساندر لامبسدورف سفیر آلمان در مسکو را به دلیل مکالمه افسران ارتش آلمان درباره حملات احتمالی به پل کریمه احضار کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این رسانه روس، این منبع گفت: سفیر آلمان برای امروز دوشنبه به وزارت خارجه احضار شده است.

احضار سفیر آلمان پس از آن صورت گرفت که یک فایل صوتی منتسب به افسران ارتش آلمان درباره کمک آنها به اوکراین برای حمله آتی به پل کریمه منتشر شد.
مارگاریتا سیمونیان سردبیر شبکه تلویزیونی راشاتودی جمعه ۱۱ اسفندماه با انتشار این فایل صوتی گفت: درست در روزی که اولاف شولتس صدراعظم آلمان اطمینان داد که ناتو مستقیماً در درگیری اوکراین دخالت نداشته و نخواهد داشت، افسران بلندپایه ارتش آلمان در حال بحث در مورد چگونگی اجرای عملیات حمله به پل کریمه بودند، به گونه‌ای که هیچ پیامدی برای برلین نداشته باشد. بنا بر متن انتشار یافته رسانه‌های روس از این فایل صوتی،‌ افسران نظامی ارتش آلمان در مورد توانایی موشک های تاروس برای تخریب پل کریمه و جزئیات آماده سازی برای چنین حمله ای در این فایل صوتی صحبت می‌کنند.

پیش از این، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ساعتی بعد از انتشار این فایل صوتی گفته بود: انتشار فایل گفت‌وگو بین افسران آلمانی شگفت‌انگیز است، اما فدراسیون روسیه به طور قطع از فعالیت‌های نظامی ناتو در اوکراین اطلاع دارد.
وی یک روز بعد، در کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا ترکیه با اشاره به انتشار فایل صوتی مکالمه افسران ارتش آلمان درباره نقش‌آفرینی برای حمله به پل کریمه و همچنین اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری فرانسه درباره اعزام نیروهای نظامی ناتو به اوکراین گفت: اردوگاه جنگ در اروپا هنوز مانند قبل قوی است، آنها مسیر خود را تغییر نمی دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این باره در کانال تلگرامی خود نوشت: رسانه های آلمانی می توانند استقلال خود را نشان داده و از وزیر امور خارجه آلمان در مورد بحث افسران ارتش این کشور در مورد حمله به پل کریمه سؤال کنند.
ماریا زاخارووا افزود: جالب است که وزیر امور خارجه آلمان در مورد این موضوع چه فکر می کند؟ مطبوعات آلمان اکنون فرصت خوبی برای اثبات استقلال خود و سوال کردن از وی دارند و مطبوعات ما نیز موضوع مهمی برای گفتگو با سفارت آلمان در مسکو دارند.

انتشار این فایل صوتی درباره مشارکت افسران ارتش آلمان در حمله به زیرساخت های روسیه بر خلاف اظهارات اخیر صدراعظم این کشور است.
اولاف شولتس پیش از این در پیامی تصویری در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) گفته بود: ما نمی‌خواهیم جنگ روسیه علیه اوکراین به جنگی میان روسیه و ناتو تبدیل شود و همه متحدان در این مورد اتفاق نظر دارند.
وی همچنین گفت: این به معنای عدم دخالت آلمان در جنگ نیز است! به صراحت می‌گویم که من به عنوان صدراعظم آلمان، هیچ سربازی از نیروهای مسلح خود را به اوکراین نمی‌فرستم.

 بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان روز یکشنبه در نخستین واکنش به فایل افشاشده فرماندهان ارشد ارتش آلمان که درباره حملات به پل کریمه صحبت می‌کنند، مدعی شد: روسیه یک «جنگ اطلاعاتی» را با هدف ایجاد تفرقه در آلمان انجام می‌دهد. 

یک روز قبل (شنبه)، سخنگوی وزارت دفاع آلمان در این باره اعلام کرد که نمی‌تواند صحت این مکالمه ضبط شده را تایید کند اما اداره فدرال «سرویس ضد جاسوسی نظامی» آلمان در حال بررسی این موضوع است و تمام اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور سابق روسیه که اکنون معاون رئیس شورای امنیت روسیه است، یکشنبه گفت که این مکالمه ضبط شده نشان می‌دهد که برلین برای جنگ با مسکو آماده می‌شود.

پل کریمه، این شبه‌جزیره را که در سال ۲۰۱۴ به روسیه ملحق شد به سرزمین اصلی متصل می‌کند.
اوکراین پیش از این حملات موفق و ناموفقی را برای تخریب این پل داشته است.
حمله ۱۷ ژوئن (۲۶ تیرماه ۱۴۰۲) اوکراین به پل کریمه آسیب زد و به گفته مقام‌های روس جان ۲ شهروند غیرنظامی را نیز گرفت. این دومین حمله اوکراین به این گذرگاه بود که سرویس امنیت اوکراین مسئولیت آن را برعهده گرفت.
وزارت دفاع روسیه ۲۱ مردادماه ۱۴۰۲ اعلام کرد که اوکراین سعی در حمله به پل کریمه با استفاده از موشک‌های S-۲۰۰ داشت ولی این حمله توسط روسیه خنثی شده است.  پیش از این، همچنین انفجار یک کامیون روی پل کریمه منجر به کشته شدن سه نفر شده بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha