۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۲۴
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85407536
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نحوه تعیین عوارض بر صادرات نیازمند بازبینی و بازنگری است

زنجان - ایرنا - رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: نحوه تعیین و دریافت عوارض از صادرات موجب سردرگمی فعالان اقتصادی و صادرکنندگان شده و همین موضوع از عوامل کاهش صادرات در کشور و زنجان است که باید مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی رنگ رونا روز دوشنبه در نشست خبری، افزود: ما مخالفتی با دریافت عوارض از صادرات نداریم ولی باید رقم، ساز و کار و نحوه تعیین و دریافت آن روشن، دقیق و کارشناسی شده باشد ولی در عمل چنین چیزی را شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: یکی از موارد دیگر در این خصوص،‌دریافت مالیات علی الحساب از صادرات است که در هیچ کشوری چنین چیزی وجود ندارد.

رنگ رونا به میزان صادرات استان در ۹ ماهه امسال اشاره کرد و افزود: میزان صادرات از گمرک استان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: اگر مجموع میزان صادرات استان از دیگر گمرکات را هم لحاظ کنیم امسال در ۹ ماهه شاهد کاهش ۱۵ درصدی هستیم چون صادرات استان در ۹ ماهه امسال بر مبنای مبداء تولید ۴۵۷ میلیون دلار است ولی این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۵۳۹ میلیون دلار بود.

رنگ رونا با بیان اینکه چالش دیگر پیش روی صادرات موضوع نرخ ارز است، اظهار کرد: برای صادرکننده صرفه اقتصادی ندارد که کالا را به نرخ آزاد بخرد ولی برای رفع تعهد ارزی با نرخ نیمایی عمل کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه با نگاه سرکوب گرانه به نرخ ارز همین وضعیت ادامه دار خواهد بود، اظهار کرد: حوزه صادرات از این موضوع تاثیرگذار و تاثیر پذیر است.

رنگ رونا به لزوم حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز اشاره کرد و گفت: چند نرخی بودن ارز باعث ایجاد فساد و سردرگمی و ضرر فعالان اقتصادی واقعی می شود و ضروری است یک تصمیم اساسی در کشور در این خصوص اتخاذ شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اشاره به سفر هیات تجاری اقتصادی ایران و زنجان به هند، گفت: با توجه به حضور این هیات، سطح روابط تجاری استان زنجان با هند به ویژه در صنایع کشاورزی قطعا توسعه پیدا می‌کند.

رنگ رونا افزود: در سفر این هیات تجاری به هند بازارهای هدف از جمله در زمینه کشاورزی، صنایع غذایی، فلزات سنگین، صنایع دستی، نساجی و دیگر زمینه ها به صورت اختصاصی مورد توجه قرار گرفت.

وی به امضای تفاهمنامه همکاری مرکز تجاری دبی و اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در حاشیه روز ملی فناوری ایران در نمایشگاه جیتکس دبی اشاره کرد و گفت: امضای این تفاهمنامه می‌تواند زمینه ساز توسعه صادرات از استان زنجان یا صادرات مجدد محصولات تولیدی به مناطق مختلف جهان باشد.


اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha