۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۰۷
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85407460
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ای که دستت می‌رسد،‌ دستی بگیر

۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۰۷
کد خبر: 85407460
ای که دستت می‌رسد،‌ دستی بگیر

زنجان - ایرنا - تامین نیازهای اساسی محرومان و خانواده‌های بی‌بضاعت و گره گشایی از امور آنان از توصیه‌ها و سفارش‌های پیامبران و ائمه اطهار(ع) بوده و همواره در فرهنگ ایران اسلامی با اشعاری از قبیل "ای که دستت می رسد دستی بگیر" بر این موضوع تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دستگیری از نیازمندان و رسیدگی به امور محرومان از اهداف تشکیل کمیته امداد در اولین ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور امام راحل بود که تاکنون با تعیین راهبردهای خود متناسب با مقتضیات زمان کارنامه قابل قبولی داشته است.

نهادینه شدن فرهنگ احسان و نیکوکاری،‌ بسیاری از معضلات اجتماعی را رفع می‌کند.دستگیری از نیازمندان و احساس وظیفه در برابر قشر فقیر از امور مهم هر جامعه ای است که نهادینه شدن آن موجب رفع بسیاری از معضلات اجتماعی و تامین امنیت و آرامش در زندگی فقیر و غنی می شود.

زمانیکه فردی بخشی از اموال خود را برای رفع نیازهای اساسی خانواده بی بضاعت و ناتوان اختصاص می دهد این امر علاوه بر آثار اقتصادی، نوعی آرامش روانی را نیز برای جامعه ایجاد می کند.

ای که دستت می‌رسد،‌ دستی بگیر

۲۸ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد زنجان

کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمله نهادهایی است که با درایت و دوراندیشی و دستور بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به منظور رسیدگی به امور محرومان و رفع نیازهای اقتصادی و اجتماعی نیازمندان کشور راه اندازی شد و پس از آن پاسخگویی به نیازهای مستضعفان و فقرا با رعایت کرامت انسانی و عزت نفس آنها بیش از پیش در کانون توجه مسوولان کشور قرار گرفت و تاکنون نیز حمایت هدفمند از اقشار آسیب پذیر و تلاش در جهت توانمندسازی آنان و تقویت فرهنگ انفاق و نیکوکاری از برنامه های اولویت دار این نهاد حمایتی بوده است.

کمیته امداد استان زنجان نیز ۲۸ هزار خانوار و بیش از ۵۱ هزار مددجو را تحت پوشش دارد و در این میان ۳۱ هزار و ۳۴۱ حامی با حمایت از چهار هزار و ۷۳۵ یتیم و فرزند محسنین با کمیته امداد زنجان همکاری می کنند.

در حال حاضر ۱۲۰ نوع خدمت به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد ارایه می‌شود.کمیته امداد حدود ۱۲۰ نوع خدمت به مددجویان و سایر اقشار آسیب پذیر ارایه می دهد که اشتغالزایی، تامین کمک هزینه و ودیعه مسکن، جهیزیه، بیمه، امور درمانی و تسهیلات مورد نیاز برای توانمندسازی جامعه هدف از جمله این خدمات است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان زنجان با بیان اینکه در آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر کبیر انقلاب که دغدغه مردم را داشتند کمیته امداد را با نگاهی ویژه به آینده و تدبیر حکیمانه تاسیس کردند، گفت: در زمان حاضر ۲۰۰ هزار نفر در قالب های مختلف با کمیته امداد استان زنجان همکاری می کنند.

روح الله صالحی افزود: با گذشت ۴۵ سال از عمر این نهاد مقدس، کمیته امداد راهبردهای خود را متناسب با شرایط روز اجرایی می‌کند و امروز با ارایه خدمات عزتمندانه به محرومان تلاش می کند زمینه ای فراهم نماید تا جامعه هدف این نهاد توانمند شوند و روز به روز شاهد شکوفایی وضعیت اقتصادی مددجویان باشیم.

وی با بیان اینکه عمده مشکل مددجویان این نهاد در حوزه مسکن و اشتغال است، اظهار داشت: حدود سه هزار و ۶۰۰ خانواده تحت پوشش این نهاد در استان زنجان مستاجر هستند و باید در خصوص تامین ودیعه و اجاره مسکن ماهیانه آنها به خصوص ایامی که اجاره ها تمدید می شود، کمک کرد.

ای که دستت می‌رسد،‌ دستی بگیر

مسکن نیاز اصلی مددجویان تحت پوشش

صالحی با بیان اینکه مراجعات در این حوزه همواره رو به افزایش است، تصریح کرد:‌ کمیته امداد استان نیز سرانه مشخصی برای این خدمت دارد و منابع موجود برای همه مستاجران پاسخگو نیست.

وی تاکید کرد:‌ تامین مسکن اقشار نیازمند به عنوان اولویت به نهادهای حمایتی ابلاغ شده و رکن بسیار مهمی در بحث توانمندسازی مددجویان است چراکه بخش اعظمی از هزینه های این خانوارها به مسکن اختصاص می یابد.

صالحی خاطرنشان کرد:‌ هم اکنون ۵۶ درصد از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد این استان در روستاها ساکن هستند که شامل ۱۵ هزار و ۵۷۸ خانوار با ۲۸ هزار و ۵۴۸ مددجو است و در زمان حاضر ۵۰ پروژه مسکن مددجویان روستایی در سطح استان در دست اجراست که بعد از ماه مبارک رمضان به مددجویان روستایی واجد شرایط تحویل خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن، گفت: در این طرح تسهیلاتی برای مددجویان پیش بینی و بر اساس آن آورده و میزان اقساط آنها تعدیل شد.

صالحی افزود:‌ با انعقاد تفاهمنامه هایی در این زمینه از ظرفیت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) نیز استفاده می شود که سهم استان زنجان یک هزار و ۵۰۰ مورد بوده است.

از ۲ هزار و ۶۰۰ مددجوی ثبت نام شده در طرح ملی مسکن، یک هزار و ۶۰۰ مددجو واجد شرایط شناخته شدند. وی ادامه داد: استان زنجان در بخش مسکن ملی پیشرو است و با فراخوان انجام شده ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در این طرح ثبت نام کردند که با بررسی های انجام شده هم اکنون این تعداد به یک هزار و ۶۰۰ خانواده رسیده است که واجد شرایط استفاده از طرح مسکن ملی هستند که در این طرح نیز اولویت با خانوده های دارای وضعیت خاص است.

صالحی به افزایش ۲ برابری میزان ودیعه مسکن و تعداد دریافت کنندگان این تسهیلات اشاره کرد و گفت:‌ مددجویان برای دریافت این ودیعه به بانک های عامل طرف قرارداد معرفی می شوند.

زنجان پیشرو در جذب تسهیلات ابلاغی اشتغال مددجویان

وی تعامل بانکهای عامل با کمیته امداد را در ارایه تسهیلات حمایتی و اشتغال مطلوب دانست و افزود:‌ بخش اعظمی از خدمات سیستم بانکی در قالب تفاهمنامه های منعقده انجام می شود و کمیته امداد زنجان جزو استانهای پیشرو در جذب تسهیلات ابلاغی از تبصره های مختلف است.

صالحی اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۹۶ درصد پرداختی در این بخش انجام شده و جزو ۶ استان بالای جدول در این شاخص هستیم و در حوزه اشتغال نیز ۸۰ درصد منابع جذب شده اما روند پرداخت تسهیلات و سیستم پولی جاری تابع شرایطی است که بر اساس آن توزیع ماهانه انجام می‌شود.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در بحث تضامین بانکی مددجویان، گفت:‌ نگاه کلی در این بخش معاضدتی و حمایتی است اما در حوزه اجرا با تفسیرهای مختلف همراه می شود که این امر مشکلاتی را برای مددجویان ایجاد می کند که در این خصوص برخی دستورالعمل ها باید چابک تر شود تا سرعت ارایه تسهیلات افزایش یابد.

ای که دستت می‌رسد،‌ دستی بگیر

یکی از مددجویان کمیته امداد زنجان که به این نهاد مراجعه کرده است،‌ گفت:‌ سرپرست خانوار هستم و با داشتن سه فرزند دانش آموز مستاجر بودم و نه تنها در مسکن بلکه در تامین هزینه های خانواده نیز مشکل جدی داشتم.

وی با بیان اینکه با کمک کمیته امداد و تعدادی از خیرین مشکل مسکن من حل شد،‌ افزود: این اقدام برای خانواده من بسیار گره گشا بود هرچند با تورم و گرانی ها، مایحتاج روزانه ام نیز به سختی تامین می شد که در این زمینه نیز با دریافت تسهیلات توانمندسازی از کمیته امداد در پی راه اندازی یک شغل خانگی هستم تا بتوانم به خودکفایی برسم و از چرخه حمایت این نهاد خارج شوم.

خانواده ای که برای ثبت نام جهت دریافت جهیزیه نو عروس به این نهاد مراجعه کرده است، تامین جهیزیه برای دختران محروم جامعه را اقدامی بسیار ارزشمند دانست و گفت:‌ خانواده هایی نیازمندی که تنها به دلیل تنگدستی از تشکیل خانواده محروم می شوند با کمک های کمیته امداد به این امر مقدس اقدام می کنند که این امر هم در راستای سفارش اکید پیامبر اسلام و توصیه های رهبر معظم انقلاب در جهت حمایت از ازدواج جوانان و فرزند آوری است.

مددجویان باید با توانمندسازی کمیته امداد،‌ عزتمندانه روی پای خود بایستند

نماینده ولی فقیه در استان و امام زنجان نیز اقدامات کمیته امداد را در جهت تامین نیازهای اساسی محرومان و فقرا ارزشمند دانست و گفت: یکی از بهترین و عزتمندانه ترین فعالیت های این نهاد کمک به خودکفایی و استقلال اقتصادی مددجویان با شکوفاسازی توانمندی های آنان بوده که در زنجان نیز این اقدامات چشمگیر و قابل تقدیر است.

حجت‌الاسلام علی خاتمی عملکرد مناسب کمیته امداد را موجب اعتماد مردم و به خصوص خیرین به این نهاد حمایتی دانست و یادآور شد: کم کردن فاصله طبقاتی، رسیدگی به امور محرومان و توانمندسازی آنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مد نظر رهبر کبیر انقلاب بود که تاکنون نیز این نهاد با توجه به اهداف تاسیس و رویکردهای مختلف موفق عمل کرده است.

توجه به محرومان امری اعتقادی،‌ اخلاقی و انجام یک مسوولیت است.وی دستگیری از نیازمندان و به خصوص کمک به ایتام را از دستورهای دینی، قرآنی و سیره پیامبران و امامان معصوم (ع) بیان و تاکید کرد:‌ توجه به محرومان،‌ اقشار آسیب پذیر و ایتام امری اعتقادی و اخلاقی است و انجام یک مسوولیت به شمار می رود.

حجت الاسلام خاتمی توانمندسازی مددجویان را موجب ارتقای عزت نفس آنها دانست و گفت: کمیته امداد باید بیشترین تلاش و ظرفیت سازی را برای این امر انجام دهد تا مددجویان عزتمندانه روی پای خود بایستند.

ای که دستت می‌رسد،‌ دستی بگیر

نقش موثر کمیته امداد در کاهش آسیب های اجتماعی و کمک به اقتصاد مددجویان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان نیز کمیته امداد را نماد تحقق عدالت دانست و گفت: این نهاد با کمک به اشتغال کشور و توانمندسازی مددجویان اقدامات قابل توجهی در دستگیری از محرومان داشته است.

ابوالفضل رفیعی افزود: کمیته امداد در اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف رفع محرومیت و پاسخگویی به نیازهای فقرا تاسیس شد و امروز بعد از گذشت ۴۵ سال از عمر خود کارنامه خوبی دارد.

وی تاکید کرد: کمیته امداد نهاد مقدسی است که در راستای رویکرد هوشمندانه امام (ره) به منظور نهادسازی متناسب با آرمانهای انقلاب اسلامی شامل عدالت و توجه به قشر مستضعف جامعه ایجاد شد و برکات بسیاری در پی داشته که از جمله آنها محرومیت زدایی و توانمندسازی اقشار تحت پوشش است.

رفیعی گفت:‌ کمیته امداد در مردمی سازی امور، کمک به اشتغال و اقتصاد و کاهش آسیب‌ های اجتماعی نیز نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.

وی افزود: هم اکنون ۱۴ دفتر و ۱۰ اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان زنجان فعال است و از ابتدای امسال تاکنون ۵۱ هزار و ۱۰۰ نفر خانواده به صورت مستقیم به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال از این نهاد خدمت گرفته اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha