هوای همدان امسال کمتر آلوده شد

۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۴۲
کد خبر: 85407244
هوای همدان امسال کمتر آلوده شد

همدان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: وضعیت کیفی هوای شهر همدان بر اساس داده های آماری ایستگاه های پایش کیفی هوا در سال جاری مطلوب بوده و کمترین روزهای ناسالم را تا پایان بهمن امسال پشت سر گذاشته است.

سیده مریم محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ۱۰۸ روز هوای همدان پاک و ۲۰۵ روز قابل قبول بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، یک روز ناسالم برای همه گروه‌ها و یک روز خطرناک و در مجموع وضعیت کیفی هوای شهر همدان ۱۹ روز هشدار و یک روز در شرایط اضطرار بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان یادآوری کرد: همدان در بهار و تابستان امسال همانند سال‌های گذشته با پدیده گرد و غبار، پایداری هوای آلوده و بالا رفتن شدت آلودگی مواجه نشده است که این وضعیت به دلیل آثار مثبت ناشی از بارش‌های مناسب پاییز و زمستان سال گذشته است.

محمدی ادامه داد: بارش‌های مناسب زمستان سال گذشته موجب تقویت پوشش گیاهی و افزایش رطوبت خاک و در نتیجه کاهش فرسایش بادی، خیزش گرد و غبار و آلودگی هوا شد که این موضوع با توجه به بارش‌ها قابل پیش بینی بود.

وی گفت: آلودگی هوای شهر همدان در نیمه دوم سال به علت برودت هوا و سرمای بیش از حد و زودهنگام اتفاق می‌افتد که در فصل پاییز و زمستان سال ۱۴۰۲ سرمای چندانی نداشتیم البته اواخر بهمن و اسفندماه شاهد برودت ناپایدا هوا بودیم.

هوای همدان امسال کمتر آلوده شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: برودت هوا در اواخر بهمن و اسفند امسال نیز با بارش باران و برف و در نتیجه پاک شدن هوا شد.

محمدی اظهارکرد: هنگام سرمای شدید هوا شاهد «وارونگی دما» و پدیده «اینورژن» بوده که در این زمان هوای آلوده در پایین حبس شده و به بالا نمی‌رود.

کاهش آلودگی هوا با اجرای طرح زوج و فرد

وی یادآوری کرد: اجرای طرح زوج و فرد تردد وسائل نقلیه در شهر همدان یک روش مدیریتی خوب و صحیح برای روان‌سازی ترافیک بود که در کاهش آلودگی هوای این شهر اثر مثبت داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان افزود: ترافیک و تردد خودروهای تک سرنشین یکی از عوامل بروز آلودگی هوا در فصل سرد سال است در مقابل یکی از روش‌های مدیریتی اجرای طرح زوج و فرد که آثار مثبت آن در کاهش آلودگی هوا مشهود است.

محمدی ادامه داد: اگر دیگر ملزومات و پیش نیازهای کاهش آلودگی هوا در کنار اجرای طرح زوج و فرد، معاینه فنی وسایل نقلیه است که تاکنون گام‌هایی در راستای نصب دوربین و اتصال به سامانه سیمفا صورت گرفته است و از اوایل سال آینده اجرایی می‌شود.

وی با تاکید بر نقش استفاده از سوخت یورو ۴ در کاهش آلودگی اضافه کرد: برابر اظهارات مسئولان شرکت نفت، سوخت گازوئیل استاندارد و یورو ۴ در حال عرضه است اما سوخت بنزین با وجود فراوانی مصرف در درون شهرها، به صورت معمولی عرضه می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان افزود: توسعه فضای سبز از دیگر مولفه‌های موثر در کاهش آلودگی هوا است در حالیکه سرانه فضای سبز در همدان با ۱۲ متر مربع به ازای هر نفر پایین‌تر از نرم کشوری معادل ۱۵ متر مربع است.

محمدی بیان کرد: تقویت پوشش گیاهی در کاهش گرد و غبار و کنترل ریزگردها اثر گذار است بنابراین انتظار می‌رود کاشت نهال به خصوص در حاشیه شهرها توجه ویژه‌ای شود.

وی اضافه کرد: هنگام کشت نهال باید به شرایط اقلیمی منطقه توجه داشت و از کشت گونه‌های پر آب بر پرهیز کرد بنابراین پیش از کاشت نهال باید کار مطالعاتی دقیق صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: نوسازی ناوگان و خروج خودروهای فرسوده از دیگر عوامل موثر در کاهش آلودگی هوا به شمار می‌رود که در این موضوع با جدیت باید دنبال شود.


محمدی افزود: اسقاط خودروهای فرسوده آغاز شده اما نوسازی و جایگزینی خودروهای جدید همچنان به کندی صورت می‌گیرد البته می‌توان نسبت به برقی کردن وسایل نقلیه و فراهم کردن زیر ساخت شارژ خودروهای برقی اقداماتی انجام داد.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند تسهیلاتی برای استفاده از خودرو و موتورسیکلت‌های برقی در اختیار مردم قرار دهد که این موارد در قانون نیز دیده شده است.

وی خواستار نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در درون شهرها شد و اظهارکرد: علاوه بر نوسازی باید شاهد ارتقای کیفیت اتوبوس‌های درون شهری نیز باشیم تا جایی که شهروندان استفاده از این وسیله نقلیه برای رسیدن به مقصدرا به استفاده از خودروی شخصی ترجیح دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha