منتخبان پیروز کارزار انتخابات ۱۴۰۲ در گیلان

رشت - ایرنا - انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در استان گیلان در همین دور نخست تعیین تکلیف شد و چهار منتخب مردم برای نمایندگی ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و ۱۳ نفر نیز از ۱۱ حوزه انتخابیه استان به دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

به گزارش ایرنا، استان گیلان از این ۱۱ حوزه انتخابیه شامل رشت و خمام، بندرانزلی، آستارا، آستانه اشرفیه، رودسر و املش، تالش، رضوانشهر و ماسال، رودبار، صومعه سرا، شفت و فومن، لاهیجان وسیاهکل و نیز لنگرود ۱۳ کرسی نمایندگی دارد که در انتخابات ۱۱ اسفندماه منتخبان مردم مشخص شدند.

در این دوره از انتخابات ۶۸۳ نفر برای انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گیلان ثبت نام کردند که از این تعداد ۴۲۲ نامزد از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند و در نهایت شمار افرادی که در عرصه رقابت باقی ماندند با احتساب انصرافی‌ها به ۳۵۰ نفر رسید.

در این انتخابات ۲ هزار و ۶۹۰ صندوق اخذ رای شامل ۹۸۶ شعبه شهری و هزار و ۷۰۴ شعبه روستایی تدارک شد تا آرا واجدین شرایط اخذ رای که در استان ۲ میلیون و ۱۲ هزار و ۵۹۷ نفر بودند، اخذ کنند.

از میان ۱۱ حوزه انتخابیه، انتخابات فقط در حوزه انتخابیه رشت و خمام از طریق راه اندازی سه هزار صندوق بصورت تمام الکترونیکی برگزار شد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گیلان در حالی به پایان رسید که از ۱۳ نماینده فعلی استان پنج نفرشان از راه یابی به مجلس بازمانند و هشت نماینده دیگر دوباره کرسی خود را در مجلس حفظ کردند.

غلامرضا مرحبا در آستارا و حسن محمدیاری از حوزه تالش، رضوانشهر و ماسال، پرویز محمدنژاد از لنگرود، خلیل بهروزی فر از فومن و شفت، سیدعلی آقازاده از رشت و خمام، محمد صفری از رودسر و املش و رسول فرخی ازلاهیجان و سیاهکل هشت نماینده ای هستند که از قطار مجلس پیاده شدند. سیدکاظم دلخوش، نماینده فعلی صومعه سرا نیز که حوزه انتخابیه خود رابه شهرستان رشت تغییر داده بود نیز از راهیابی به مجلس دوازدهم باز ماند.

اما احمد دنیامالی از بندرانزلی، جبار کوچکی نژاد و محمدرضا احمدی سنگری از حوزه رشت و خمام، مهرداد گودرزوند چگینی از رودبار و ابراهیم نجفی از آستانه اشرفیه نمایندگانی هستند که توانستند با کسب آرای مردم در مجلس دوازدهم نیز حضور یابند.

در میان لیست نامزدهای این دوره علاوه بر نمایندگان کنونی بازمانده، محمدباقر نوبخت حقیقی، رامین مهمانپرست، سیدعلی آقازاده دافساری، سیدامیرحسین علوی امندانی، حجت الاسلام سید رضا مطهری از چهره های شاخص کشوری و استانی بودند که نتوانستند آرای مورد نیاز برای راهیابی به مجلس دوازدهم را کسب کنند.

منتخبان پیروز کارزار انتخابات ۱۴۰۲ در گیلان

نمایندگان راه یافته گیلان به مجلس دوازدهم

جبار کوچکی‌نژاد ارم ساداتی از حوزه انتخابیه رشت و خمام با ۶۶ سال سن نماینده چهار دوره مجلس هشتم، نهم، دهم، یازدهم از این حوزه انتخابیه بودکه در هشتمین و نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری بود و در انتخابات سال ۹۴ جبهه متحد اصولگرایان، جبهه پایداری و حزب مؤتلفه اسلامی از او حمایت کردند.

وی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از جبهه یاران انقلاب اسلامی(شریان) نزدیک به جبهه پایداری در این انتخابات شرکت کرد.

محمد رضا احمدی سنگر از حوزه انتخابیه رشت و خمام ۵۵ ساله دیگر نماینده گیلان ازحوزه انتخابیه رشت و خمام است که دکترای زبان انگلیسی و کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی دارد و از جبهه اصولگرایان در این دوره انتخابات مجلس شرکت کرد. مهدی فلاح ۳۹ ساله سومین نماینده گیلان ازحوزه انتخابیه رشت و خمام هم دانش آموخته رشته پزشکی در مقطع عمومی است که در صدر لیست جبهه یاران انقلاب اسلامی (شریان) قرار گرفت.

احمد دنیامالی ۶۳ ساله از حوزه انتخابیه بندرانزلی هم دکترای برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه علوم تحقیقات و رویکردی اصلاح طلبانه دارد.

محمد علیجانی شوکی دیگر منتخب گیلانی ۵۲ ساله از حوزه انتخابیه رودسر و املش و دارای دکترای کارآفرینی سازمانی است او حداقل پنج دوره نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد که این دوره با حمایت جبهه ایران اسلامی به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

سعید رحمت زاده ۴۴ ساله از حوزه انتخابیه صومعه‌سرا و دارای مدرک کارشناسی ارشد و دانشجوی دکترا در رشته حقوق است، او نامزد مورد حمایت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بود.

مهرداد گودرزوند چگینی ۵۸ ساله نیز دیگر نماینده استان در مجلس دوازدهم از حوزه رودبار و دانش‌آموخته رشته مدیریت دولتی در مقطع دکترا در گرایش مدیریت رفتاری و استاد تمام دانشگاه است او در این انتخابات در لیست جبهه ایران اسلامی قرار داشت.

مهرداد بائوج لاهوتی ۶۰ ساله هم منتخب مردم لنگرود در این دوره و با مدرک کارشناسی مدیریت اجرایی از جبهه ایران اسلامی به مجلس راه یافت. ابراهیم نجفی اسپیلی ۴۹ ساله هم نماینده منتخب از حوزه آستانه اشرفیه نیز که دارای تحصیلات کارشناسی عمران و کارشناسی ارشد علوم قرآنی دارد، عضو جمعیت مردمی نیروهای انقلاب شهرستان و عضو اصولگرایان پیرو خط امام خمینی(ره) آستانه اشرفیه است.

اما منتخب دیگر استان برای مجلس دوازدهم سیدکریم معصومی ۴۹ ساله از حوزه انتخابیه شفت و فومن است که در رشته حقوق تحصیل کرده و دارای دکترا در این رشته است. اوبه طور مستقل در انتخابات شرکت کرد.

سلمان زارع منتخب مردم لاهیجان و سیاهکل با حدود ۵۶ سال سن است که دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق می باشد و نامزد مورد تایید جمعیت حامیان انقلاب اسلامی بود.

ولی داداشی ۴۲ ساله از حوزه انتخابیه آستارا هم که کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی دارد طلبه (غیر ملبس) حوزه علمیه بوده و در حال اتمام دوره درس خارج معادل دکتری در رشته فقه و اصول از حوزه علمیه قم و نیز مدرک کارشناسی ارشد الهیات از دانشگاه شهید بهشتی تهران است که از جبهه یاران انقلاب اسلامی در گیلان (شریان) وارد کارزار انتخابات شد.

یاسر اسلام‌دوست کاربندی هم با ۳۷ سال از حوزه انتخابیه تالش، رضوانشهر، ماسال، دانش آموخته رشته حقوق جوانترین نماینده راه یافته به بهارستان است که رویکرد مستقل دارد.

از بین نمایندگان استان گیلان جبار کوچکی نژاد با ۶۶ سال و یاسر اسلام دوست با ۳۷ سال سن مسن‌ترین و جوان‌ترین راه یافتگان به خانه ملت هستند.

مهدی فلاح از حوزه رشت و خمام، یاسر اسلام‌دوست از حوزه انتخابیه تالش، رضوانشهر و ماسال، سلمان زارع از لاهیجان، محمد علیجانی شوکی از رودسر و امش، سعید رحمت زاده از صومعه سرا و سیدکریم معصومی از شفت و فومن برای نخستین بار به مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

منتخبان پیروز کارزار انتخابات ۱۴۰۲ در گیلان

نگاهی به سوابق نمایندگان گیلان در خبرگان رهبری

اما همزمان با مجلس شورای اسلامی، انتخابات خبرگان رهبری هم برگزار شد و چهار منتخب مردم تعیین شدند.

گیلان در مجلس خبرگان رهبری چهار کرسی دارد و بر این اساس آیت‌الله سیدعلی حسینی اشکوری، آیت‌الله رسول فلاحتی، آیت الله رضا رمضانی، حجت‌الاسلام و المسلمین احمدعلی یوسفی و حجت الاسلام والمسلمین علی کاظمی پنج نامزد ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در استان گیلان هستند که از جامعه روحانیت مبارز وارد عرصه رقابت شدند.

از بین نامزدهای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری حجت‌الاسلام و المسلمین یوسفی از جامعه مدرسین از راه یابی به مجلس خبرگان بازماند.

آیت الله رضا رمضانی گیلانی متولد اسفندماه سال ۱۳۴۲ شمسی است که از سال ۱۳۵۹ در کنار دروس دبیرستان، تحصیلات مقدّماتی حوزوی را در رشت آغاز کرد سپس چهار سال نزد اساتید برجسته مشهد کسب علم کرد وبرای گذراندن سطوح عالی و اجتهاد به قم مهاجرت کرد و درس خارج فقه و اصول، فلسفه، کلام، عرفان، تفسیر و علوم قرآنی را نزد اساتید بزرگ حوزه آموخت.

پس از دفاع از رساله «اسماء الهی در قرآن و عرفان» و کسب نمره عالی از دانشکده تربیت مدرس دانشگاه قم در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شد و تا کنون بیش از۶۰ جلد کتاب به زبان های مختلف، تألیف و چاپ کرده است.

آیت‌الله رسول فلاحتی نماینده مقام معظم رهبری در استان گیلان و امام جمعه رشت از مجتهدین گیلانی و مدرس حوزه علمیه است که در سال ۱۳۴۲ شمسی متولد شد و در سن ۱۶ سالگی وارد حوزه علمیه قم شد و دروس دبیرستان را هم در کنار دروس حوزوی طی کرد.

دروس مقدماتی را در مدرسه امام صادق (ع) به اتمام رساند و شرح لمعه را نزد حضرات آیات قدرت الله وجدانی‌فخر، علی‌پناه اشتهاردی و حسین شب زنده دار و اصول فقه را از محضر آیت الله اسماعیل صالحی مازندرانی بهره برد.

اما حجت‌الاسلام علی کاظمی درسال ۱۳۴۶ در خانواده‌ای کشاورز در روستای آبکنار بندرانزلی به دنیا آمد و از جانبازان ۵۰ درصد است.

او در سطوح عالی؛ فقه، اصول و تفسیر را نزد آیات عظام فاضل لنکرانی، جوادی آملی و سبحانی به پایان برد و به مقام اجتهاد و استنباط فروعات از اصول بعون الله نائل آمد و تحصیلات دانشگاهی را تا مقطع دکتری سپری کرده و رتبه نخست دکتری علوم قرآن و حدیث در رشته مدرسی الهیات و معارف اسلامی دارد.

آیت الله سید علی حسینی اشکوری هم در سال ۱۳۳۷ متولد شد و پس از گذراندن دوره ابتدایی وارد حوزه نجف اشرف شد و دوره مقدمات و سطح عالی به درس خارج آیت الله شهید سید محمد باقر صدر راه یافت. در سالهای پیش از انقلاب همراه با نهضت اسلامی و همگام با انقلابیون در صف مبارزان قرار گرفت و برای دفاع از آرمانها از هیچ گونه فداکاری دریغ نکرد در همین راستا توسط حزب بعث عراق دستگیر و شکنجه شد و پس از آزادی به ایران بازگشت و در دوران جنگ تحمیلی برای تبلیغ راهی جبهه شد و در مناطق مختلف از قبیل سوسنگرد و آبادان حضوری فعال داشت.

در مجموع میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات در گیلان ۴۱.۹۶ درصد بود که بر این مبنا این خطه در رده ۲۴ جدول مشارکت قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha