۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۶:۱۵
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85407132
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فیلیپین: خواستار حل مسالمت‌آمیز اختلافات دریایی با چین هستیم

تهران- ایرنا- انریکه مانالو وزیر خارجه فیلیپین دوشنبه پکن را به «آزار و اذیت» مانیل متهم کرد و گفت که کشورش خواهان حل مسالمت‌آمیز اختلافات دریایی با چین است.

به گزارش ایرنا، مانالو در حاشیه نشست سه روزه آسه‌آن-استرالیا در ملبورن به خبرگزاری فرانسه با بیان این مطلب اذعان کرد که چین از سیاست فیلیپین برای برگزاری رزمایش در آبهای مورد مناقشه خشمگین است.

وی همچنین در سخنانی در این نشست اظهار کرد: دریای چین جنوبی اهمیتی راهبردی دارد و منطقه‌ای خوش‌آتیه است.

وی افزود: اما چنین آینده‌ای تنها در صورتی محقق می‌شود که کشورهای منطقه همکاری را بر تقابل و دیپلماسی را بر تهدید یا استفاده از زور ترجیح دهند.

فیلیپین، چین را به «فعالیت‌های تهاجمی» در دریای چین جنوبی متهم کرده است و اختلافاتی ارضی با پکن دارد. استرالیا سال گذشته میلادی اعلام کرد که با همکاری فیلیپین گشتزنی‌هایی در این دریا انجام می‌دهد.

این در حالی است که فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهوری فیلیپین پنجشنبه گذشته در دیدار با نمایندگان مجلس استرالیا تاکید کرد: حفاظت از دریای جنوبی چین برای ثبات جهانی امری ضروری است.

وی افزود: مانیل همواره از حاکمیت خود دفاع کرده و به هیچ قدرتی خارجی اجازه تصرف حتی یک متر مربع از فیلیپین را نخواهیم داد.

مانیل ادعا می کند که پکن در بخش‌هایی از دریای چین جنوبی که محل مناقشه میان فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی بوده، جزیره‌های مصنوعی ساخته است.

از سوی دیگر مقامات چینی بارها اعلام کرده‌اند که کشورشان حق حاکمیت غیر قابل بحث بر جزایر «نان‌شا» شامل جزیره «رِن‌آی» و آب‌های اطراف آن دارد و رفتار مانیل به حق تمامیت ارضی سرزمین چین تجاوز کرده و بر خلاف «بیانیه عملیات طرف‌های دریای جنوبی» و همچنین تعهدات این کشور است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha