منتخبان خبرگان و شورای اسلامی استان مرکزی در یک نگاه

اراک - ایرنا - استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری دارای ۲ کرسی و در مجلس شورای اسلامی نیز دارای هفت کرسی است که با برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند ماه، منتخبان این استان به عنوان نمایندگان جدید معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حوزه خبرگان رهبری که استان مرکزی دارای ۲ کرسی بود پس از برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند، آیت‌اله محسن محمدی عراقی (اراکی) با ۱۹۳ هزار و ۴۳۹ رای و آیت‌الله علی عباسی با ۱۴۹ هزار و ۵۳۰ رای به ششمین مجلس خبرگان رهبری راه یافتند.

آیت الله محمدی عراقی نماینده یک دوره گذشته بوده و برای دومین بار مرتبه به این مجلس راه یافته اما حجت‌الاسلام عباسی برای نخستین مرتبه با انتخاب مردم این استان وارد ششمین مجلس خبرگان رهبری شده است.

آیت الله محمدی عراقی که متولد سال ۳۴(۶۸ ساله) در نجف است و علاوه بر تحصیل دروس حوزوی اراکی در سال ۲۰۱۲ از دانشگاه پورتسموث انگلستان با موضوع پایان‌نامه «علیت و آزادی در فلسفه اسلامی و معاصر غربی» دکترا گرفته است.

آیت‌الله عباسی دیگر منتخب مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری متولد سال ۴۲(۶۰ ساله) در شهر شازند است و از سال ۹۷ تاکنون ریاست جامعه المصطفی را بر عهده دارد.

هر ۲ نماینده مردم استان مرکزی در مجلس ششم خبرگان رهبری در جامعه مدرسین حوزه علمیه عضویت دارند.

منتخبان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی

در حوزه مجلس شورای اسلامی، استان مرکزی دارای هفت حوزه انتخابیه، شامل اراک، کمیجان و خنداب ۲ نماینده و ساوه و زرندیه، تفرش، فراهان و آشتیان، محلات و دلیجان، خمین و شازند هر کدام با یک نماینده و در مجموع استان دارای هفت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و از حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب سید محمد جمالیان متولد سال ۵۷ (۴۵ ساله) و نادرقلی ابراهیمی متولد سال ۱۳۴۰ در اراک هر ۲ متنخب برای بار اول با کسب حداکثر آرا موفق به راهیابی به مجلس دوازدهم شدند.

سیدمحمد جمالیان دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی است و ریاست دانشگاه علوم پزشکی اراک در دولت دوازدهم را برعهده داشت. نادرقلی ابراهیمی هم دارای مدرک دکترای تخصصی مهندسی پژوهشکده حفاظ خاک و آبخیزداری است.

در حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه حجت‌الاسلام محمد سبزی(نماینده کنونی این حوزه انتخابیه توانست با کسب حداکثر آرا برای بار دوم به مجلس دوازدهم راه پیدا کند. حجت‌الاسلام سبزی متولد یا ۵۷(۴۵ ساله) در روستای منجقان از توابع بخش خرقان زرندیه و دارای مدرک تحصیلی سطح ۲ حوزه و کارشناسی ارشد رشته ادیان و مذاهب است.

در حوزه انتخابیه تفرش، فراهان و آشتیان نیز ولی‌الله بیاتی برای بار دوم توانست با کسب حداکثر آرا به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند. بیاتی متولد سال ۴۰(۶۲ ساله) در تفرش و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی است، او در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم موفق شد برای اولین بار به بهارستان راه پیدا کند.

در حوزه انتخابیه شازند هوشنگ هادیان‌پور متولد سال ۱۳۴۸(۵۲ ساله) در شازند است که با کسب بیشترین آرا برای اولین بار به بهارستان راه یافت. او دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد کشاورزی است.

در حوزه انتخابیه محلات و دلیجان نیز محمد جلالی متولد سال ۴۰ ( ۶۲ ساله) در دلیجان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی نمایندگی مردم این ۲ شهرستان را در مجلس شورای اسلامی بر عهده گرفت.

محمد بیات متولد سال ۵۵ (۴۷) ساله در روستای چهارچشمه خمین و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد برنامه ریزی توانست توانست حداکثر آرای حوزه انتخابیه خمین را کسب و خود را به بهارستان برساند.

ترکیب سنی منتخبان استان مرکزی برای مجلس شورای اسلامی بین ۴۵ تا ۶۲ سال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha