۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۲۳:۳۴
کد خبر: 85407057
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

طی چهار سال

۱۵ میلیون نهال در یزد کاشته می‌شود

۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۲۳:۳۴
کد خبر: 85407057
۱۵ میلیون نهال در یزد کاشته می‌شود

یزد - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد با اشاره به طرح کشوری کاشت یک میلیارد درخت در کشور گفت: سهم استان از این تعداد ۱۵ میلیون نهال طی چهار سال است.

به گزارش ایرنا "کمال کریمی" یکشنبه شب در جمع خبرنگاران افزود: کاشت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نهال در سال جاری توسط این اداره کل در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه هنوز اعتباری به این طرح تخصیص نیافته است اظهار کرد: در این زمینه سه نهالستان در استان با همکاری بخش خصوصی برای تولید سه میلیون و ۷۵۰ هزار اصله نهال راه اندازی شده است.

کریمی خاطرنشان کرد: تاکنون هفت هزار هکتار عرصه‌ مستعد استان برای اجرای طرح یاد شده شناسایی شده است و از ظرفیت های سازمان ها، مردم، صنایع و شرکت ها در این طرح استفاده می شود.

موافقت منابع طبیعی یزد با ۴۹۴ هکتار پروانه بهره برداری معادن

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اشاره به اینکه در سال جاری ۲۷۳ فقره پروانه بهره برداری به مساحت ۵۱۳ هزار هکتار استعلام معادن در این اداره کل تشکیل شد گفت: از این تعداد فقط با بهره برداری ۴۹۴ هکتار موافقت شد.

وی اضافه کرد: از مجموع هفت میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار زمین منابع طبیعی استان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار آن در اختیار معادن استان قرار دارد.

کریمی با اشاره به سهم ۱۲ درصدی درآمد معادن برای فعالیت در این عرصه گفت: در سال گذشته یکهزار میلیارد ریال از درآمد معادن به خزانه دولت واریز شد که از این مبلغ فقط ۷۰ میلیارد ریال در اختیار منابع طبیعی استان قرار گرفت.

تشکیل ۲۵۰ پرونده قضایی برای متخلفان

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان یزد هم گفت: در سال جاری ۲۵۰ مورد تشکیل پرونده قضایی تخریب و تجاوز به عرصه‌های منابع طبیعی استان به وسعت ۸۱۸ هکتار تشکیل شد.

سرهنگ «سعید زارع» افزود: طی این مدت در مورد جلوگیری از تخریب و تجاوز نیز ۵۴ مورد رفع تصرف به مساحت ۵۲ هکتار و در قالب اجرای احکام قضایی نیز ۱۰۳ مورد به مساحت ۱۴۰ هکتار انجام شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در این مدت هفت هزار و ۴۵ کیلوگرم فرآورده فرعی اعم از بنه، پسته کوهی، آویشن و آنغوزه نیز کشف و با متخلفان برخورد شد.

وجود ۹۳۷ گونه گیاهی در مراتع استان

کارشناس بهره برداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی استان یزد هم با بیان اینکه ۶۰ درصد مساحت استان را مراتع تشکیل می‌دهند گفت: مراتع یزد جزو مراتع ضعیف کشور به دلیل شرایط اقلیمی هستند.

"محمدرضا احمدی" تعداد بهره برداران منابع طبیعی استان را پنج هزار نفر بیان کرد و افزود: مراتع استان هرچند ضعیف است اما ۹۳۷ گونه گیاهی در مراتع استان وجود دارد که ۲۰۰ گونه آن جزو گونه های گیاهی دارویی است.

وی مهمترین گونه گیاهی با ارزش صادراتی استان را آنغوزه تلخ و شیرین بیان و اظهار کرد: استفاده از مراتع برای چرای دام یا گیاهان دارویی تنها ۲۰ درصد ارزش مراتع استان است و ۸۰ درصد از مراتع استان به حفاظت آب و خاک برمی‌گردد.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان یزد هم وسعت بیابان‌های استان را ۲ میلیون و ۶۰۰ هکتار ذکر کرد و گفت: ۹۷۰ هزار هکتار از بیابان‌های استان در حوالی سکونتگاه‌های استان در قالب ۲۴ کانون فرسایش بادی واقع شده اند.

"علی زارع "یکی از مهمترین دشت‌های بحرانی استان را دشت یزد – اردکان بیان کرد و افزود: متاسفانه این دشت که ۴۰ درصد آن فاقد پوشش گیاهی است، هفت شهرستان و ۸۰ درصد جمعیت استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سالانه نیم متر افت سفره‌های آب زیرزمینی در این منطقه رخ می دهد.

در حاشیه این نشست خبرنگاران تعدادی نهال در اداره منابع طبیعی شهرستان یزد کاشتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha