۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۱۷
کد خبرنگار: 2712
کد خبر: 85406852
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۰ گونه پرنده جدید در خراسان جنوبی ثبت شد

۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۱۷
کد خبر: 85406852
۱۰ گونه پرنده جدید در خراسان جنوبی ثبت شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از ثبت ۱۰ گونه پرنده جدید در این استان خبر داد و گفت: تعداد گونه‌های پرنده ثبت شده در خراسان جنوبی به ۲۳۸ مورد رسید.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، اسدالله حاتمی روز یکشنبه همزمان با ۱۳ اسفند (سوم مارس) روز جهانی حیات وحش گفت: برابر نتایج حاصل از طرح پژوهشی "شناسایی و مستندسازی فون پرندگان خراسان جنوبی- سال ۹۹"، تعداد ۱۷۳ گونه پرنده (آبزی و کنارآبزی و خشکزی) از مجموع ۵۵۸ پرندگان موجود در کشور (۳۱ درصد پرندگان کشور) شناسایی و مستند شد.

وی افزود: پس از انجام این مطالعه سایر عکاسان و علاقه مندان به محیط زیست و حیات وحش، ترغیب به عکاسی از پرندگان در طبیعت و تحویل عکس‌های گرفته شده به اداره کل حفاظت محیط زیست استان شدند که با ثبت ۵۵ گونه جدید، تعداد گونه‌های مستند طی ۲ سال از ۱۷۳ به ۲۲۸ گونه رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: خوشبختانه در سالی که گذشت نیز با ثبت ۱۰ گونه جدید تعداد گونه‌های شناسایی شده پرندگان استان از ۲۲۸ به ۲۳۸ گونه رسید.

وی با اشاره به اینکه این تعداد از پرندگان در استان ۴۳ درصد از کل پرندگان کشور را شامل می‌شوند گفت: از گونه‌های شناسایی شده طی چند سال اخیر می‌توان به حواصیل هندی، اگرت کوچک، خوتکا ابروسفید، اردک تاجدار، سنقر گندمزار، چک چک اروپایی، سنقر خاکستری، سنگ چشم خاکستری بزرگ، عقاب شاهی، عقاب دریایی دم سفید، عقاب ماهیگیر، شاهین، درنای معمولی، ترمتای، ابیا، قمری دم دراز، جغد طلایی، بال لاکی، پنج گونه سسک، ۲ گونه پی پت، ۲ گونه سهره و کلاغ گردن بور اشاره کرد.

حاتمی افزود: گونه‌های ثبت شده در سال قبل مشتمل بر غاز پیشانی سفید بزرگ، بالابان، سلیم کوچک، پرستوی دریایی بال سفید، قمری خاوری، مرغ حق جنوبی، جغد تالابی، چکاوک آسمانی کوچک، چک بوته ای و چرخریسک بزرگ است.

وی گفت: شواهد، گزارش‌ها و مشاهدات نشان می‌دهد که تعداد پرندگان استان تا ۳۰۰ گونه و شاید بیشتر هم باشد اما نیاز به مستندسازی مشاهدات دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از تمامی عکاسان و علاقه مندان به حیات وحش درخواست کرد تصاویر گرفته شده از پرندگان و سایر حیات وحش استان را در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دهند تا ضمن حفظ حقوق عکاسان، باعث پربارتر شدن این گنجینه تنوع زیستی استان شود.

وی افزود: برای ترغیب بیشتر مردم و مسئولان و نیز دوستداران طبیعت و حیات وحش به حفظ داشته‌های زیستی استان، نتایج اطلاعات حاصل از مطالعه فون پرندگان استان در قالب کتابچه مصور و رنگی برای استفاده عموم به رشته تحریر درآمده و آماده برای چاپ است.

حاتمی گفت: امیدواریم چاپ و انتشار این مجموعه شروعی برای شناخت هرچه بیشتر مردم فرهیخته استان و هموطنان از تنوع زیستی غنی استان پهناور خراسان جنوبی باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha