پانصد هزار نهال سالانه در آستارا تولید می‌شود

آستارا - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آستارا گفت: پانصد هزار اصله نهال در نهالستان آستارا تولید و در اختیار استان و نیز اردبیل قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، علیرضا قمی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارکرد: برای نخستین بار در ایران طرحی با نام از بذر تا نهال را با مشارکت دانش آموزان اجرا کردیم که در آن ۵ هزار بذر درختان جنگلی را در اختیار دانش آموزان ابتدایی شهرستان قرار داده ایم تا با نظارت کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در منازل خود نسبت به کاشت و نگهداری آنها اقدام کنند و امسال همه آنها را به این اداره تحویل می دهند تا طی مراسمی در محل مناسبی که تعیین شده به نام خودشان کاشته شود و از آنها نگهداری نمایند.

وی تاکید کرد: امسال در هفته درختکاری ۵ هزار اصله درخت در اختیار مردم گذاشته می شود که از این میزان یک هزار نهال در محل نماز جمعه توزیع می شود و بقیه هم با مراجعه مردم به اداره منابع طبیعی تحویل آنان می شود.

وی گفت :در این شهرستان ۳۴ هزار هکتار اراضی ملی وجود دارد که مساحتی بالغ بر ۶۰ کیلومتر مربع را در برمی‌گیرد که از این وسعت ۲۰ کیلومتر کوهستانی، ۲۱ کیلومتر ساحلی و بقیه در مراتع قرار دارد.

وی افزود: امسال ۱۵ هزار درخت در سطح شهرستان آستارا در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت کشور در اراضی جنگلی حیران و ارتفاعات غرس شد و همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرزی آستارا در بحث آتش سوزی ها هم گفت: طی سال جاری ۱۸ فقره حریق در شهرستان رخ داد که مساحتی بالغ بر ۱۴ هکتار را تخریب کردو طبق بررسی های صورت گرفته ۹۹ درصد آنها عمدی بوده است که در این خصوص و سایر تخلفاتی که در اراضی طبیعی شهرستان صورت گرفته تا کنون ۴۸ فقره پرونده تخلف تشکیل و تحویل مراجع قضایی شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ضروری است مردم به هشدارهای هواشناسی در خصوص وزش بادهای گرم و مانند آن توجه کنند، گفت: نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا در همه ایام سال آماده باش هستند و مردم هم باید در صورت مشاهده و یا اطلاع از حریق در اراضی منابع طبیعی و جنگلی فوری موضوع را به شماره ۱۵۰۴، شماره امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

قمی در خصوص کشفیات اداره منابع طبیعی در سال جاری هم از تشکیل ۷۳ پرونده خبر داد و گفت: این پرونده ها درباره چوب صنعتی، نزدیک به ۳ تن زغال غیر مجاز و ۷۰ متر مکعب هیزم بوده است که در این رابطه ۴۴ متخلف دستگیر و ۳۹ مورد تجهیزات غیر مجاز توقیف شده است.

وی با قدردانی از مشارکت و همکاری مردم در برخورد با متخلفان گفت: در این مدت ۱۶۴ مورد گزارش مردمی داشتیم که منتج به اتفاقاتی خوبی برای شهرستان در خصوص منابع طبیعی شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری بیان کرد: درس طح شهرستان آستارا ۴۰۶ همیار طبییعت داریم که از این تعداد ۲۳۵ نفر دانش آموز هستند و در رابطه رتبه چهارم استان را داریم .

قمی از همه مردم شهرستان آستارا خواست با مشارکت در خصوص کاشت نهال در شهرستان آستارا این اداره را در امر کاشت و داشت درختان مصمر و غیره یاری رسانند تا محیطی سالم و اراضی ملی خوب و پرثمر داشته باشیم تا برای آینده گان نیز بتوانیم طبیعت را نگه داریم.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با استان اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد؛ این شهرستان دارای سه مرز دریایی، ریلی و بزرگراهی و فضای مناسبی برای تجارت در منطقه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha